Functii sensibile. Domenii de activitate. Precizari MFP

functii sensibileCodul munciiStatutul functionarilor publicibuna practica
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



In cazul stabilirii functiilor sensibile in cadrul unei institutii publice, cf. Ordinului 946/2005 pentru aprobarea codului controlului intern managerial emis de Ministerul Finantelor Publice, sunt uneori necesare mai multe precizari, mai ales in situatia in care se doreste schimbarea unui post si luarea deciziei ca functia ocupata de un salariat este sensibila.

Prin OMFP 946/2005 a fost aprobat Codul controlului intern/ managerial, cuprinzand standardele de control intern/ managerial la entitatile publice. Asadar, in baza acestui ordin, modificat si completat ulterior si republicat in temeiul art. IV din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.649/2011, la nivelul entitatilor publice trebuie sa se elaboreze si/sau dezvolte un sistem de control intern/managerial.

La baza elaborarii acestui sistem stau un numar de 25 de standarde de control intern/managerial care definesc un minimum de reguli de management, pe care toate entitatile publice trebuie sa le urmeze. Conform precizarilor in acest cod, obiectivul standardelor este de a crea un model de control intern/managerial uniform si coerent. De asemenea, standardele constituie un sistem de referinta, in raport cu care se evalueaza sistemele de control intern/managerial, se identifica zonele si directiile de schimbare.

Stabilirea sistemelor de control intern/managerial intra in responsabilitatea managementului fiecarei entitati publice si trebuie sa aiba la baza standardele elaborate de Ministerul Finantelor Publice. Formularea cat mai generala a standardelor a fost necesara pentru a da posibilitatea managerilor sa le aplice, in pofida deosebirilor semnificative intre diferitele entitati publice.

Sistemele de control intern/managerial trebuie dezvoltate tinand cont de specificul legal, organizational, de personal, de finantare etc. al fiecarei entitati publice in parte. Observam astfel ca standardele din Codul controlului intern/ managerial, inclusiv Standardul 4 "Functii sensibile", sunt formulate la modul general tocmai pentru a da posibilitatea managerilor sa le aplice, in pofida deosebirilor semnificative intre diferitele entitati publice si tinand cont de specificul legal, organizational, de personal, de finantare etc. al fiecarei entitati publice in parte.
In toate cazurile aplicarea acestui standard apreciem ca se va realiza cu respectarea legislatiei in vigoare. Astfel, la referinte principale din Standardul 4 "Functii sensibile" sunt prevazute:

- Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata;
- Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Alte reglementari in domeniul muncii.

Pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice in cadrul  sectiunii "Sisteme de management financiar si control", subsectiunea "Buna practica" ministerul a publicat Precizari cu privire la standardele de control intern/managerial, tocmai pentru motivul ca in procesul de implementare a Ordinului ministrului finantelor publice nr.946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzand standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, au fost remarcate, cu ocazia dialogului purtat cu unele entitati publice, o serie de dificultati in abordarea unora dintre standarde. De asemenea, raportarile trimestriale intocmite de ordonatorii de credite in temeiul ordinului amintit au scos in evidenta necesitatea unor clarificari cu privire Ia standardul 4 "Functii sensibile" si standardul 7 "Obiective".

Se recomanda in acelasi mesaj ca aceste precizari sa fie avute in vedere la intocmirea/elaborarea documentelor respective atat la niveiui aparatului central, cat si, dupa caz, la institutiile publice subordonate, facilitand aplicarea corecta si unitara a noilor reglementari care impun obligatia managerilor entitatilor publice de a elabora anual raportul asupra sistemului de control intern/managerial.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
functii sensibileCodul munciiStatutul functionarilor publicibuna practica

Data aparitiei: 26 Octombrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Functii sensibile. Domenii de activitate. Precizari MFP Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]