Functii sensibile. Domenii de activitate. Precizari MFP

26 Octombrie 2011
26 Octombrie 2011
functii sensibileCodul munciiStatutul functionarilor publicibuna practica
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X



In cazul stabilirii functiilor sensibile in cadrul unei institutii publice, cf. Ordinului 946/2005 pentru aprobarea codului controlului intern managerial emis de Ministerul Finantelor Publice, sunt uneori necesare mai multe precizari, mai ales in situatia in care se doreste schimbarea unui post si luarea deciziei ca functia ocupata de un salariat este sensibila.

Prin OMFP 946/2005 a fost aprobat Codul controlului intern/ managerial, cuprinzand standardele de control intern/ managerial la entitatile publice. Asadar, in baza acestui ordin, modificat si completat ulterior si republicat in temeiul art. IV din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.649/2011, la nivelul entitatilor publice trebuie sa se elaboreze si/sau dezvolte un sistem de control intern/managerial.

La baza elaborarii acestui sistem stau un numar de 25 de standarde de control intern/managerial care definesc un minimum de reguli de management, pe care toate entitatile publice trebuie sa le urmeze. Conform precizarilor in acest cod, obiectivul standardelor este de a crea un model de control intern/managerial uniform si coerent. De asemenea, standardele constituie un sistem de referinta, in raport cu care se evalueaza sistemele de control intern/managerial, se identifica zonele si directiile de schimbare.

Stabilirea sistemelor de control intern/managerial intra in responsabilitatea managementului fiecarei entitati publice si trebuie sa aiba la baza standardele elaborate de Ministerul Finantelor Publice. Formularea cat mai generala a standardelor a fost necesara pentru a da posibilitatea managerilor sa le aplice, in pofida deosebirilor semnificative intre diferitele entitati publice.

Sistemele de control intern/managerial trebuie dezvoltate tinand cont de specificul legal, organizational, de personal, de finantare etc. al fiecarei entitati publice in parte. Observam astfel ca standardele din Codul controlului intern/ managerial, inclusiv Standardul 4 "Functii sensibile", sunt formulate la modul general tocmai pentru a da posibilitatea managerilor sa le aplice, in pofida deosebirilor semnificative intre diferitele entitati publice si tinand cont de specificul legal, organizational, de personal, de finantare etc. al fiecarei entitati publice in parte.
In toate cazurile aplicarea acestui standard apreciem ca se va realiza cu respectarea legislatiei in vigoare. Astfel, la referinte principale din Standardul 4 "Functii sensibile" sunt prevazute:

- Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata;
- Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Alte reglementari in domeniul muncii.

Pe site-ul oficial al Ministerului Finantelor Publice in cadrul  sectiunii "Sisteme de management financiar si control", subsectiunea "Buna practica" ministerul a publicat Precizari cu privire la standardele de control intern/managerial, tocmai pentru motivul ca in procesul de implementare a Ordinului ministrului finantelor publice nr.946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzand standardele de control intern/managerial la entitatile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, au fost remarcate, cu ocazia dialogului purtat cu unele entitati publice, o serie de dificultati in abordarea unora dintre standarde. De asemenea, raportarile trimestriale intocmite de ordonatorii de credite in temeiul ordinului amintit au scos in evidenta necesitatea unor clarificari cu privire Ia standardul 4 "Functii sensibile" si standardul 7 "Obiective".

Se recomanda in acelasi mesaj ca aceste precizari sa fie avute in vedere la intocmirea/elaborarea documentelor respective atat la niveiui aparatului central, cat si, dupa caz, la institutiile publice subordonate, facilitand aplicarea corecta si unitara a noilor reglementari care impun obligatia managerilor entitatilor publice de a elabora anual raportul asupra sistemului de control intern/managerial.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]