Principalele pericole si riscuri fizice includ:
* expunerea la vibratii cauzate de zgomot, pozitii statice, cum ar fi statul prelungit pe scaun si in picioare;
* manipularea manuala;
* lucrul in spatii inchise, inhalarea de vapori si gaze arse, manevrarea substantelor periculoase (gaze de evacuare, produse chimice de la bord, combustibili, expunere la incarcare, descarcare si in zonele de stationare, produse de curațare, lucrari de mentenanta);
* conditii climatice (caldura, frig, seceta, ploaie etc.) si schimbari climatice de temperatura;
* sfera limitata de adaptare a conditiilor de lucru ergonomice si a stilurilor de viata sanatoase.
• Oboseala este o problema de sanatate raportata frecvent in sectorul transporturilor, conform cercetarilor si sondajelor nationale.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Volumul de munca este in crestere, in timp ce influenta lucratorilor asupra organizarii muncii lor este redusa. Alti factori care pot contribui sunt intensificarea traficului, monitorizarea de la distanta, cererile clientilor si schimbarile aduse organizarii muncii. De asemenea, lucratorii din sectorul transporturilor au adesea un program de lucru neregulat si prelungit, lucrand de sarbatori sau la sfarsit de saptamana, si pot sta departe de casa perioade indelungate.
• Violenta si hartuirea prezinta niveluri in crestere in sectorul transporturilor, insa acestea sunt, in mare masura, neraportate. De multe ori, lucratorii din transporturi trebuie sa actioneze in calitate de intermediari involuntari pentru schimbarile organizationale care afecteaza serviciul de asistenta pentru clienti. De asemenea, exista o lipsa de proceduri de raportare, masuri de prevenire si practici de urmarire.
• Schimbarile aduse continutului locului de munca includ: utilizarea intr-o mai mare masura a noilor tehnologii – cum ar fi instrumente de planificare si monitorizare la distanta, computere de bord; necesitatea cunoasterii legislatiei si mai multor limbi straine. Pe de alta parte, munca este mai monotona, oferind mai putine oportunitati de invatare, atunci cand este comparata cu cea desfasurata de media populatiei active.
• Desi continua sa fie in minoritate, participarea femeilor in sector este in crestere, insa masurile de sanatate si securitate din sectorul transporturilor vizeaza in continuare barbatii, prezentand dificultatile legate de imbinarea vietii profesionale cu cea personala, volumul ridicat de munca fizica si lipsa facilitatilor accesibile femeilor.
• Forta de munca din sectorul transporturilor, cu exceptia transportului aerian, imbatraneste mai rapid decat populatia activa generala. În anumite subsectoare, oferta de forta de munca este deficitara.
• Deplasarile pe distante lungi pot presupune expunerea la boli si paraziti neobisnuiti, izolare, schimbari climatice bruste, lipsa contactului social, monotonie, departarea de casa pe perioade indelungate.