Angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului in principal prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii.
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date mai concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator.
Angajatorul ar putea lucra cu toti salariatii in regim de telemunca, statornicind prin Regulamentul intern regimul de munca si conditiile de verificare a activitatii acestora.
Dimpotriva, cu privire la munca la domiciliu, art. 108 alin. (3) din Codul muncii prevede ca angajatorul este in drept sa verifice activitatea salariatului cu munca la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca (nu se face referire si la contractul colectiv sau la regulamentul intern).
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul sau domiciliul angajatorului. Observam ca reglementari similare exista in Codul muncii si cu privire la contractul de munca la domiciliu (art. 110).
Angajatorul are urmatoarele obligatii specifice privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului:
a) sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare;
ATENTIE!
In lipsa de prevedere contrara, echipamentele electronice, inclusiv computerul, sunt puse la dispozitie de angajator, alaturi de intreaga baza materiala necesara desfasurarii activitatii.
Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia angajatorului de a asigura mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, cu exceptia cazului in care partile convin altfel, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 2.000 lei.
b) sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza cu amenda de 2.000 lei;
c) sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.
Observam ca este vorba despre o formare profesionala specifica, pe langa obligatia generala a angajatorului prevazuta la art. 194 din Codul muncii.
Nerespectarea de catre angajator a acestei obligatii se sanctioneaza cu amenda de 2.000 lei. Sanctiunea este distincta de cea pentru neindeplinirea obligatiei angajatorului de efectuare a instructajului privind sanatatea si securitatea in munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<