Intr-o perioada din ce in ce mai dificila din punct de vedere financiar pentru companii, Executivul promite finantarea partiala a somajului tehnic. Concedierea nu este o rezolvare pentru acele companii care stiu ca se pot redresa si care au acest obiectiv in planul de criza.
Saptamana trecuta, Violeta Alexandru, ministrul interimar al Muncii, a recomandat angajatorilor sa nu apeleze din prima la clauza de forta majora "care lasa oamenii fara serviciu de a doua zi" si a reamintit ca una dintre solutii este somajul tehnic, prin care angajatul primeste 75% din venit.
Amenintarea coronavirusului impune o masura neobisnuita, anume sa va trimiteti angajatii acasa, pentru a reduce riscul raspandirii bolii (sau poate ca angajatii insisi vor sa stea acasa), iar impactul acestei situatii asupra afacerii dvs. e major.
Somajul tehnic este solutia simpla pentru a nu fi nevoit sa concediati oameni! Aflati informatii complete despre procedura pe care trebuie s-o urmati din lucrarea
Ghid practic. Somajul tehnic! Fara angajati, treaba pur si simplu nu mai merge, vanzarile scad, conturile firmei nu mai sunt alimentate si asta va creeaza mari probleme, pentru ca dvs. trebuie sa le platiti in continuare salariile si contributiile aferente. Ce e de facut?
Ce inseamna concedierea salariatilor intr-o perioada de criza? Chiar daca nu se stie un termen exact, o perioada de 2-3 luni de zile pare sa fie o estimare corecta, luand exemplul tarilor care s-au confruntat deja cu o astfel de situatie.
Concedierea angajatilor in care ati investit resurse financiare si de timp inseamna ca va trebui sa o luati de la capat, dupa terminarea crizei, cu resurse noi si mai mari care se vor dovedi mai costisitoare deoarece nu veti obtine rezultate bune pe termen scurt.
Nu renuntati, asadar, la echipe competente construite in ani de zile. Faceti un plan de criza, apelati, daca vreti, la consultanti in aceasta perioada, profitati de orice informatie pentru a gasi cea mai buna metoda de management necesara pentru a supravietui crizei produse de Coronavirus.
Luati in calcul costurile semnificative pe care va trebui sa le suportati atunci cand veti dori sa angajati oameni noi, sa le oferiti traininguri si sa ii invatati procedurile firmei. Prin somajul tehnic evitati un viitor care o sa coste si mai mult bunastarea firmei.
Somajul tehnic consta in intreruperea sau reducerea temporara a activitatii, fara ca raportul de munca sa inceteze, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau .
In acest sens, art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii prevede faptul ca intreruperea sau reducerea temporara a activitatii pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similar este un caz de suspendare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului.
Astfel, aceste motive pot duce la suspendarea contractelor individuale de munca din initiativa angajatorului, fara aprobarea salariatilor si fara incetarea raporturilor de munca. Acest lucru inseamna ca salariatii vor sta la dispozitia angajatorului pentru a relua activitatea indata ce acest lucru este posibil, la incetarea motivelor care au determinat aceasta masura.
Pe perioada intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, din motive economice, tehnologice, structurale sau similare, salariatii primesc o indemnizatie care nu poate fi mai redusa de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Pentru aceasta indemnizatie se datoreaza toate contributiile sociale, in afara de contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj.
"Referitor la somajul tehnic intrebarea este daca exista un numar minim de angajati care pot intra in
somaj tehnic sau nu este stabilita nici o limita?"
In conformitate cu dispozitiile art. 5 si urm. din Legea 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, inainte de a lua hotararea de intrerupere a activitatii, angajatorul are obligatia de a informa si consulta reprezentantii salariatilor pentru ca acestia sa isi poata exprima punctul de vedere.
Daca nu s-au gasit alte solutii pentru rezolvarea situatiei, intreruperea temporara a activitatii trebuie aprobata de organul de decizie al societatii (Adunarea Generala, Consiliul de Administratie etc.).
Angajatorul din motive economice, tehnologice, structurale sau similare poate suspenda numai acele contracte individuale de munca ale angajatilor unde angajatorul nu poate asigura continuitatea activitatii (art. 40 alin. (2) lit. b) coroborat cu art. 53 din Codul muncii).
Vor fi suspendate numai acele contracte ale salariatilor care nu mai desfasoara activitate iar durata suspendarii contractului individual de munca pentru motive economice, tehnologice, structurate sau similare este stabilita de angajator in functie de perioada cat persista dificultatile economice sau modificarile tehnologice in unitate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<