In perioada 12.03.2020-15.03.2020, CNIPMMR a realizat un amplu sondaj in ceea ce priveste impactul economic al virusului COVID-19.
Astfel, ca urmare a intensificarii efectelor virusului COVID-19 in Europa si a masurilor luate pentru a limita raspandirea Coronavirus, sondajul intocmit de CNIPMMR are ca scop analiza masurii in care sunt afectate intreprinderile mici si mijlocii din Romania si cat de necesara este interventia autoritatilor statului pentru adoptarea de masuri in sprijinul firmelor.
Rezultatele sondajului CNIPMMR
Potrivit CNIPMMR, sondajul a fost derulat in perioada 12.03.2020 – 15.03.2020 si a intervievat un numar de 8374 antreprenori, care au fost in proportie de 61,8% microintreprinderi, 23,2% intreprinderi mici, 9,3% intreprinderi mijlocii si 5,7% alte forme de organizare.
Numarul de salariati ai antreprenorilor chestionati au fost: 54,8% sub 5 salariati, 25,2% peste 10 salariati si 20% intre 5-10 salariati.
Domeniile de activitate ale respondentilor au fost: servicii (45,1%), comert (22,1%), turism (15,5%), industrie (7,3%), transporturi (7%), altele (3%).
In ceea ce priveste regiunile in care acestia isi desfasoara activitatea, antreprenorii chestionati au urmatoarea apartenenta geografica: Bucuresti-Ilfov (28,4%), Centru (15,7%), Nord-Vest (14%), Sud-Est (12,4%), Nord-Est (12,1%), Sud Muntenia (7%), Vest (5,4%) si Sud-Vest (5%).
Intrebati daca ii afecteaza sau urmeaza sa ii afecteze masurile adoptate in contextul limitarii infectiei cu COVID-19, 98,6% au mentionat ca "Da" si doar 1,4% au mentionat ca "Nu".
Astfel, printre principalele efecte pe care antreprenorii le-au mentionat ca urmare a COVID – 19, se numara (raspunsuri multiple): scaderea vanzarilor (65,6%), scaderea cifrei de afaceri (58,8%), suspendarea temporara a activitatii (56,4%), dificultati la incasare (54%), restrangerea activitatii (51,4%), intarzieri la plata furnizorilor (47,6%), disponibilizari (21,5%) si inchiderea firmei (12,4%).
In ceea ce priveste procentul cu care antreprenorii chestionati estimeaza scaderea cifrei de afaceri, 34,4% au mentionat > 60, 29,5% intre 20 – 40, 24,6% intre 40 – 60 si 11,4% intre 0 – 20.
Astfel, principalele masuri pe care acestia le considera necesare pentru a putea depasi aceasta situatie de criza, se numara (raspunsuri multiple):
1. Program de ajutor de stat privind sustinerea de subventii de pana la 75% pentru plata salariilor din domeniile afectate de criza (69,1%),
2. Achitarea in totalitate si direct din bugetul sanatatii, a indemnizatiei aferente concediilor medicale pentru angajatii bolnavi de coronavirus sau aflati in carantina (fara plata din partea angajatorului si ulterior acesta sa recupereze banii de la Casa de sanatate) (51,7%),
3. Acordarea posibilitatii amanarii platii contributiilor pentru asigurari sociale si de sanatate datorate de salariati si platite de angajatori, cu pana la 3 luni (65,4%),
4. Amanarea platii impozitului pentru IMM-urile in dificultate (60,3%),
5. Finantarea IMM-urilor cu dobanda 0 (38,2%),
6. Elaborarea unui plan de comunicare care sa cuprinda un site cu informatii despre toate masurile adoptate pentru sustinerea economiei in aceasta perioada (32,2%),
7. Refinantarea sau extinderea perioadelor de scadenta pentru imprumuturi (28,9%),
8. Acordarea unor
zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant in situatii exceptionale, in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare suportate din bugetul de stat (26,5%),
9. Asigurarea cadrului legislativ privind politici de lucru flexible (21,5%),
10. Introducerea institutiei mediatorului de credite pentru IMM-uri (10,9%).
In final, termenul maxim pe care antreprenorii il considera necesar pentru adoptarea de masuri economice de sprijin este de 1 saptamana (37,8%), 1 luna (33,4%) si 2 saptamani (28,8%).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<