In contextul Legii 19/2020, cum se procedeaza in cazul in care un parinte cere acest drept? Cum va fi pontat? Care este tratamentul fiscal si cum se va deconta angajatorul cu aceasta suma? Conf. art. 3, alin. (3) din legea amintita, angajatorul va plati pana la urma aceste sume, chiar daca ele se deduc initial din CAM?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 din Legea 19/2020 privind acordarea unor
zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant:
(1) Zilele libere se acorda la cererea unuia dintre parinti, depusa la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul in perioada prevazuta la art. 1 alin. (4).
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica persoanei singure din familia monoparentala.
(4) Prevederile alin. (1) se aplica angajatilor din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldurasi apa, doar cu acordul angajatorului.
Astfel, salariatul trebuie sa depuna la angajator o cerere pentru acordarea zilelor libere insotita de o declaratie pe proprie raspundere a celuilalt parinte din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat de la locul sau de munca zile libere pentru a supraveghea copilul. Aceasta declaratie nu se depune in situatia in care salariatul este persoana singura din familia monoparentala.
Conform art. 3 din acelasi act normativ:
(1) Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se deconteaza din acest fond numai pe perioada prevazuta la art. 1 alin. (4).
(3) Pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate potrivit alin. (2) vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului.
Din acest articol rezulta ca indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului. Ulterior, angajatorul deconteaza sumele platite din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale. De asemenea, se precizeaza ca pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului. Asadar:
- angajatorul plateste sumele din bugetul propriu;
- angajatorul deconteaza sumele din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
- reintregirea fondului de garantare pentru plata creantelor salariale se va face din bugetul de stat potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului.
La acest moment nu exista o procedura stabilita pentru modul in care angajatorul isi va deconta sumele platite pentru zilele libere.
Salariatul va fi pontat in zile libere platite. Indemnizatia reprezinta venit salarial supus tuturor taxelor aferente veniturilor salariale daca nu se adopta reglementari legale speciale privind scutirea de taxe a acesteia.
Va recomandam si:
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM inregistrata in Revisal. Omisiune modificare salariu. RemediereIntrebare: O firma inceteaza raportul de munca in data de 21.01.2025 pentru 3 salariati cu contract de munca part time cu salarii de 500, 510 si respectiv 1000 lei pentru doua ore. S-a omis marirea salariilor din 01.01.2025 .Cum modificam in REVISAL?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Drepturi salariat cu handicap accentuatIntrebare: A doua intrebare privind salariul si timpul de munca, voiam sa stim daca fiind persoana cu certificat de handicap accentuat are drepturi aditionale, stim ca primeste 3 zile de co suplimnetar fiind persoana cu handicap. Cand a fost angajat cu timp de lucru de 8 ore a avut un salariu, dar cand am primit decizia medicala de 4 ore am ajustat salariul proportional cu cele 4 ore. In legea noua a pensiilor din 2024, ne puteti ajuta daca au aparut modificari privind persoanele cu decizie medicale.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<