In contextul Legii 19/2020, cum se procedeaza in cazul in care un parinte cere acest drept? Cum va fi pontat? Care este tratamentul fiscal si cum se va deconta angajatorul cu aceasta suma? Conf. art. 3, alin. (3) din legea amintita, angajatorul va plati pana la urma aceste sume, chiar daca ele se deduc initial din CAM?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 2 din Legea 19/2020 privind acordarea unor
zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant:
(1) Zilele libere se acorda la cererea unuia dintre parinti, depusa la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul in perioada prevazuta la art. 1 alin. (4).
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica persoanei singure din familia monoparentala.
(4) Prevederile alin. (1) se aplica angajatilor din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldurasi apa, doar cu acordul angajatorului.
Astfel, salariatul trebuie sa depuna la angajator o cerere pentru acordarea zilelor libere insotita de o declaratie pe proprie raspundere a celuilalt parinte din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat de la locul sau de munca zile libere pentru a supraveghea copilul. Aceasta declaratie nu se depune in situatia in care salariatul este persoana singura din familia monoparentala.
Conform art. 3 din acelasi act normativ:
(1) Indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se deconteaza din acest fond numai pe perioada prevazuta la art. 1 alin. (4).
(3) Pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate potrivit alin. (2) vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului.
Din acest articol rezulta ca indemnizatia pentru fiecare zi libera se plateste din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului. Ulterior, angajatorul deconteaza sumele platite din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale. De asemenea, se precizeaza ca pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului. Asadar:
- angajatorul plateste sumele din bugetul propriu;
- angajatorul deconteaza sumele din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
- reintregirea fondului de garantare pentru plata creantelor salariale se va face din bugetul de stat potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului.
La acest moment nu exista o procedura stabilita pentru modul in care angajatorul isi va deconta sumele platite pentru zilele libere.
Salariatul va fi pontat in zile libere platite. Indemnizatia reprezinta venit salarial supus tuturor taxelor aferente veniturilor salariale daca nu se adopta reglementari legale speciale privind scutirea de taxe a acesteia.
Va recomandam si:
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Imputernicire director economic societateIntrebare: In cazul unei firme cu unic asociat care este angajat in functia de administrator si care are angajata o alta persoana in functia de director economic, pentru ca acesta din urma sa poata semna acte oficiale in numele administratorului este nevoie de imputernicire notariala sau este suficienta fisa postului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incetare CIM in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii din initiativa angajatoruluiIntrebare: O persoana care a avut un contract de munca timp de 20 de ani, si-a dat demisia, apoi fara sa existe pauza intre contracte, s-a angajat la o alta firma pe o perioada nedeterminata cu proba de 3 luni, poate solicita indemnizatia de somaj in cazul in care i se incheie contractul conform Articolului 31 alin. (3) din CM dupa primele 2 saptamani de activitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<