Caracteristici de baza ale sistemului public de pensii

08 Iunie 2010
08 Iunie 2010
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
* Unicitatea
Aceasta trasatura arata ca sistemul public de pensii se organizeaza si este garantat de stat pe baza acelorasi norme de drept.

* Egalitatea
In cadrul sistemului public, participantii beneficiaza de acelasi tratament nedis- criminatoriu in ceea ce priveste drepturile si obligatiile. Regula este aplicabila in du- blu sens, atat din punctul de vedere al obligatiei de a contribui la sistemul de pensii, cat si al dreptului de a beneficia de prestatiile de asigurari sociale prevazute de lege.

De asemenea, au calitatea de contribuabili la sistemul public de pensii o sfera lar- ga de persoane juridice care au calitatea de angajatori sau pot fi asimilati acestora si care au aceleasi obligatii privind bugetul asigurarilor  sociale de stat.

Indiferent de forma de organizare sau de administrare a patrimoniului sau de structura personalului angajat, acestia datoreaza aceleasi cote de CAS indiferent ca sunt:
– societati comerciale constituite potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, modificata si completata;
– organizatii profesionale, sindicale, patronale;
– partide  politice;
– organizatii de pensionari si alte organizatii si asociatii, cu sau fara personalitate juridica;
– regii autonome,  societati nationale;
– institutii in care lucreaza functionarii publici, care se afla in raporturi de servi- ciu cu acestea;
– autoritati executive, legislative ori judecatoresti in care asiguratii isi desfasoara
activitatea, pe durata mandatului lor;
– organe de stat elective;
– organizatii ale cooperatiei mestesugaresti etc.


Atentie! Se modifica Legea pensiilor, OUG 158/2005 si Legea Inspectiei muncii! Asigurati-va ca veti primi cu promptitudine informatii complete despre aceste modificari si despre modul lor de aplicare! Detalii aici >>>


* Solidaritatea sociala
Participantii la sistemul public de pensii contribuie permanent la bugetul asi- gurarilor sociale de stat chiar daca asiguratii nu beneficiaza punctual de prestatiile specifice sistemului. Exista si situatii in care, indiferent de nivelul contributiei datorate, asiguratii beneficiaza de acelasi cuantum al prestatiei de asigurari sociale.

* Obligativitatea
Persoanele fizice care se regasesc in situatiile prevazute la art. 5 din Legea nr. 19/2000 au obligatia de a contribui la sistemul public de pensii. De asemenea, angajatorii lor sau persoanele juridice asimilate acestora contribuie alaturi de asigurati in mod obligatoriu.

* Contributivitatea
Fondurile de asigurari sociale se alimenteza din contributiile datorate de persoanele fizice si juridice si tot ele reprezinta sursa din care se suporta majoritatea prestatiilor sociale.

Veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat provin din contributiile sociale, dobanzile, majorarile pentru plata cu intarziere a contributiilor etc.

Un element de noutate adus de modificarile textului initial al Legii nr. 19/2000 consta in lipsa de conditionare a acordarii prestatiilor de asigurari sociale de
indeplinirea obligatiei angajatorului de a vira CAS.

Schimbarea politicii sociale in acest domeniu rezulta nu numai din abrogarea textelor de lege care statuau neacordarea unor drepturi asiguratilor pentru care angajatorii nu achitasera contributiile, dar si din definitia stagiului de cotizare.


Atentie! Se modifica Legea pensiilor, OUG 158/2005 si Legea Inspectiei muncii! Asigurati-va ca veti primi cu promptitudine informatii complete despre aceste modificari si despre modul lor de aplicare! Detalii aici >>>


Acesta se constituie din perioadele in care s-a datorat contributia la bugetul asi- gurarilor sociale de stat (art. 37 alin. (1) din Legea nr. 19/2000).

Inseamna ca prestatiile de asigurari sociale trebuie acordate asiguratilor chiar daca angajatorii lor nu au achitat contributiile, intrucat persoana nu trebuie prejudi- ciata de neindeplinirea unei obligatii de catre angajator. Stabilirea raspunderii aces- tuia si eventualele masuri de recuperare a sumelor datorate se dispun de catre organele competente.

* Repartitia
In prezent, colectarea contributiilor bugetare se realizeaza prin ANAF care redis- tribuie sumele colectate catre bugetele sociale speciale. In cadrul acestora, sumele se aloca pentru diversele categorii de prestatii (pensii, ajutoare).
Autonomia presupune administrarea de sine statatoare a sistemului public de pensii.

NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]