Aparitia mai multor acte normative care modifica aspecte precum salarizarea, formarea profesionala sau sanctiunile specifice in domeniul bugetar, au creat multa valva in zilele precedente.
Iata, mai jos, despre ce schimbari si modificari legislative este vorba:
1. Adoptarea tacita a OUG nr. 20/2016 de catre Senat a avut loc in data de 11 octombrie, aceasta modificand ordonanta privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016.
Astfel, adoptarea acestei ordonante va reduce disfunctionalitatile existente in cadrul salarizarii personalului bugetar.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Noua lege a pensiilor Ghid practic
250 Modele Fise de Post
Conform acesteia, personalul platit din fonduri publice care beneficiaza de un cuantum al salariilor de baza sau indemnizatiilor de incadrare mai mic decat cel stabilit la nivel maxim pentru fiecare functie, grad/treapta, gradatie, vechime in functie sau specialitate, va fi remunerat la nivelul maxim de salarizare, daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Mai multe detalii despre salazirea bugetarilor din institutii publice aici
In prezent, Ordonanta de urgenta nr. 20/2016 a trecut de Senat prin aprobare tacita, si se pare ca va deveni lege.
2. Legea somajului este modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 60/2016, adaugand o serie de avantaje pentru angajatorii care incadreaza in munca someri greu angajabili. Printre acestia se numara si tinerii NEET (din engleza “Not in Education, Employment or Training”) referindu-se la cei care au pana in 24 de ani care nici nu muncesc, nici nu sunt la scoala.
Cei care ii vor angaja pe acestia, vor beneficia lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, suma de 900 lei, angajatorii avand obligatia mentinerii raporturilor de munca cel putin 18 luni. Aceste prevederi vor intra vor intra in vigoare la 3 decembrie 2016, iar pana atunci Guvernul va modifica normele de aplicare a Legii somajului.
3. Ordonanta Guvernului nr. 25/2016 stabileste noi reguli la angajarea strainilor. In acest context, se va petrece modificarea si completarea unor acte normative in ceea ce priveste diferitele categorii de lucratori extra-UE: lucratori permanenti, lucratori stagiari, lucratori sezonieri, lucratori transfrontalieri, lucratori inalt calificati.Acestia vor avea conditii speciale pentru a dobandi avizul de angajare.
3. Programul inegal si cel individualizat de munca a starnit de asemenea controverse. Inspectorii de munca verifica aplicarea art. 116 alin. (2) din Codul muncii, potrivit caruia programul inegal de lucru trebuie statornicit prin contractul individual de munca.
Chiar daca salariatul este de acord si chiar a solicitat acest lucru – programul inegal trebuie mentionat in contractul individual de munca. In ceea ce priveste programul individualizat art. 118 alin. (3) se refera la o perioada fixa si o perioada flexibila, inspectorii de munca solicita ca toti salariatii sa fie la lucru cel putin o ora pe zi (perioada fixa).
Au fost realizate multe controale in acest sens, iar inspectorii au aplicat amenzi in valoare de 3.030.400 lei, conform Ministerului Muncii.
4. Cum se calculeaza concediul de odihna? Inca de anul trecut, acesta nu se mai acorda proportional cu timpul efectiv lucrat, ceea ce inseamna ca salariatul are dreptul la un concediu de odihna stabilit si prin raportare la perioadele in care angajatul s-a aflat intr-un concediu acordat in baza unui certificat medical, conform Codului Muncii. Nu se acorda in baza unor certificate medicale: concediul de crestere a copilului, concediul de acomodare sau concediul paternal.
Acest mod de calcul al concediului de odihna era reglementat doar pentru salariatii din sectorul privat. Recent, Hotararea Guvernului nr. 411/2016 a extins aceste reguli si la cazul salariatilor bugetari.