Managementul Resurselor Umane: Conducerea excesiv de autoritara. Efecte si solutii

Maria Nicutar
Maria Nicutar
19 Mai 2016
19 Mai 2016
Maria Nicutar
Maria Nicutar
Conducerea excesiv de autoritaramanagementul resurselor umaneresurse umaneexcesul de autoritatedezvoltare profesionala
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Excesele reprezinta punctul de plecare pentru cele mai mari dezechilibre din organizatii. Indiferent de extrema spre care tindem, rezultatele vor ramane negative iar acest lucru se va mentine pe termen lung.

Din pacate, numerosi manageri de linie conduc intr-un stil excesiv de autoritar. De aici incep si numeroase neintelegeri, conflicte de munca si chiar litigii in toata regula. Problemele apar atunci cand superiorii isi asuma toate deciziile, cand verifica drastic modul in care sunt indeplinite sarcinile, cand sanctioneaza foarte dur orice neregula aparuta in procesele operationale.


Cateva consecinte serioase ale conducerii excesiv de autoritare:

Salariatii vor fi inhibati in procesul de luare a deciziilor. Cine isi va asuma riscul de a lua decizii atunci cand cunoaste consecintele greselilor comise?

Salariatii vor avea un grad redus de autonomie iar aici apar si efecte precum: lipsa de incredere in propria persoana si in propriile competente si abilitati, lipsa de initiativa, lipsa de inovatie, creativitate, libertate de exprimare si nu numai.  

In mod cert, salariatii vor urma indicatii pas-cu-pas, lucru care va transforma departamentul intr-o gradinita in toata regula. Foarte putini salariati vor fi dispusi sa isi asume responsabilitatea pentru propriile actiuni pentru ca se tem de consecinte.

Un alt efect important care apare in departamentul managerilor excesiv de autoritari este lipsa de responsabilitate din partea angajatilor. Acestia nu isi vor asuma responsabilitati majore. Nu vor accepta proiecte importante, nici sarcini pe care le considera greu de indeplinit.

Important de retinut este faptul ca orice departament in care stilul de management este excesiv de autoritar ramane un mediu de lucru toxic, greu de suportat pe termen lung. Rata de fluctuatie va fi intotdeauna ridicata, indiferent care sunt stimulentele salariale si extra-salariale oferite angajatilor.

Conform studiilor realizate de specialisti din domeniu, nivelul salarial de top nu reprezinta decat o parte din topul factorilor decisivi ce determina salariatii sa ramana sau nu in echipa.


Conteaza si alte aspecte, precum:

- semnificatia muncii, care ar putea sa fie deteriorata in mod drastic din cauza unui stil de management excesiv de autoritar. Acest lucru se intampla pentru ca superiorii excesiv de autoritari dicteaza de cele mai multe ori, pas cu pas, directia de mers si de dezvoltare profesionala a salariatilor. Acolo unde salariatii nu au libertate si un anumit grad de autonomie, semnificatia muncii scade.

- libertate si autonomie, dupa cum va spuneam in randurile de mai sus. Conteaza enorm pentru orice salariat sa ia decizii, sa aiba putere de a-si hotari directia profesionala, de a refuza sarcinile care nu ii revin de fapt si de drept, de a alege modul in care isi va indeplini responsabilitatile.

- stilul de comunicare din departament. Salariatii sunt afectati in mare masura de mediul de lucru, sub toate aspectele sale. Trebuie sa existe comunicare autentica. In schimb, stilul de management excesiv de autoritar presupune faptul ca directia de comunicare are un singur sens: de la superiori catre subordonati si niciodata invers.

- oportunitatile de dezvoltare profesionala. Este deosebit de dificil sa iti asiguri dezvoltarea profesionala atunci cand stilul de management este excesiv de autoritar.

Nu exista inovatie, initiativa, nu iti vei asuma riscuri profesionale, nu vei avea posibilitatea sa incerci lucruri noi, moduri noi prin care sa rezolvi sarcinile de lucru samd. Dezvoltarea profesionala presupune un anumit grad de libertate, de autonomie.

Lista de factori decisivi care ne determina sa ramanem in companie nu se termina aici. Sunt numerosi factori si vom tine cont de fiecare pentru a mentine un climat exceptional in orice departament.


Evident, excesul de autoritate reprezinta un dezechilibru pe care trebuie sa il eliminam din departamentele noastre, prin masuri simple si eficiente:

1. Comunicati in mod constant cu toti angajatii, indiferent de nivelul ierarhic din echipa. Modul in care va purtati cu toti salariatii reprezinta cartea de vizita care va reprezinta in relatia cu toti oamenii din organizatie.

2. Consultati-va cu angajatii atunci cand se iau decizii. Nu veti reusi sa ii multumiti pe toti de fiecare data. Insa dovediti faptul ca sunteti dispusi sa le ascultati opiniile si veti avea ocazia sa imbunatatiti lucrurile in companie, pe baza informatiilor oferite de salariati.

3. Asigurati-va ca se respecta standardele profesionale insa nu verificati fiecare pas realizat de angajatii vostri. Micro-management-ul nu a reprezentat niciodata o solutie pentru a creste eficienta muncii. Reprezinta doar o forma de exces de autoritate din partea managerilor.

Nu uitati faptul ca la baza oricarei  organizatii sanatoase stau decizii inteligente si un plan de strategii de motivare si retentie a salariatilor. Deciziile de la nivelul oricarui departament se iau in functie de strategiile companiei iar cele mai bune strategii se consolideaza prin colaborarea dintre departamentul de resurse umane si managerii de linie, fara exceptie.

Sa aveti succes in managementul resurselor umane!




NOUTATI din Legislatia muncii

De ce salariatii indisciplinati scapa adesea nepedepsiti?


Eliminati riscul ca deciziile dvs. sa fie anulate!
Angajatorii pierd deoarece nu respecta la virgula prevederile legale privind sanctionarea abaterilor disciplinare.

Aflati ACUM care sunt greselile comise de angajatori!
GHID PRACTIC - Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor

Vezi AICI Modele de documente EDITABILE >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]