Prevenirea reprezinta o notiune esentiala in domeniul SSM, referitoare la ansamblul de dispozitii sau masuri luate sau prevazute in toate etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale.
Pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii au obligatia de a intocmi un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii.
Nu uitati! Planul de prevenire si protectie trebuie realizat de catre angajator.
In urma evaluarii riscurilor pentru fiecare loc de munca/ post de lucru se stabilesc masuri de prevenire si protectie, de natura tehnca, organizatorica, igienico-sanitara si de orice alta natura, necesare pentru asigurarea sanatatii si securitatii lucratorilor.
Dosarul personal al salariatului
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Conform actelor normative ce reglementeaza acest domeniu, dupa analizarea masurilor se vor stabili resursele umane si materiale ce sunt necesare realizarii lor.
Modelul pentru planul de prevenire si protectie este cel prevazut la anexa nr. 7 din HG nr. 1425/2007.
Angajatorii care nu isi respecta obligatia de intocmire a planului de prevenire si protectie vor fi sanctionati cu amenzi de la 5.000 de lei, pana la 10.000 de lei, in temeiul art. 39, alin (2) din Legea nr. 319/2006.
Planul de prevenire si protectie va fi revizuit de cate ori se schimba conditile de munca, cand apar riscuri noi, dupa ce un eveniment s-a produs.
Asa cum bine stim, planul de prevenire si protectie se supune analizezi lucratorilor si/sau reprezentantilor lor sau comitetului de SSM, dupa caz, si trebuie semnat de angajator.
Angajatorii sunt raspunzatori pentru neregulile in aplicarea legii SSM.
Obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.
In cadrul responsabilitatilor sale, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.
Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile prevazute la alin. (1) si (2) pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
h) adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;
i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
Tinand seama de natura activitatilor din firma, angajatorul are obligatia:
a) sa evalueze riscurile pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, inclusiv la alegerea echipamentelor de munca, a substantelor sau preparatelor chimice utilizate si la amenajarea locurilor de munca;
b) ca, ulterior evaluarii prevazute la lit. a) si daca este necesar, masurile de prevenire, precum si metodele de lucru si de productie aplicate de catre angajator sa asigure imbunatatirea nivelului securitatii si al protectiei sanatatii lucratorilor si sa fie integrate in ansamblul activitatilor intreprinderii si/sau unitatii respective si la toate nivelurile ierarhice;
c) sa ia in considerare capacitatile lucratorului in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca, atunci când ii incredinteaza sarcini;
d) sa asigure ca planificarea si introducerea de noi tehnologii sa faca obiectul consultarilor cu lucratorii si/sau reprezentantii acestora in ceea ce priveste consecintele asupra securitatii si sanatatii lucratorilor, determinate de alegerea echipamentelor, de conditiile si mediul de munca;
e) sa ia masurile corespunzatoare pentru ca, in zonele cu risc ridicat si specific, accesul sa fie permis numai lucratorilor care au primit si si-au insusit instructiunile adecvate.
Fara a aduce atingere altor prevederi ale prezentei legi, atunci când in acelasi loc de munca isi desfasoara activitatea lucratori din mai multe intreprinderi si/sau unitati, angajatorii acestora au urmatoarele obligatii:
a) sa coopereze in vederea implementarii prevederilor privind securitatea, sanatatea si igiena in munca, luând in considerare natura activitatilor;
b) sa isi coordoneze actiunile in vederea protectiei lucratorilor si prevenirii riscurilor profesionale, luând in considerare natura activitatilor;
c) sa se informeze reciproc despre riscurile profesionale;
d) sa informeze lucratorii si/sau reprezentantii acestora despre riscurile profesionale.
Masurile privind securitatea, sanatatea si igiena in munca nu trebuie sa comporte in nicio situatie obligatii financiare pentru lucratori.
Angajatorii sunt obligati sa asigure si sa controleze cunoasterea si aplicarea de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si de protectie stabilit, precum si a prevederilor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca, prin lucratorii desemnati, prin propria competenta sau prin servicii externe;
Angajatorii vor asigura informarea fiecarei persoane, anterior angajarii in munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusa la locul de munca, precum si asupra masurilor de prevenire si de protectie necesare.
Nu in ultimul rand, esential pentru prevenire si protectie, angajatorii sunt obligati sa tina evidenta zonelor cu risc ridicat si specific.
E suficient sa parcurgeti lucrarea pe stick Caiet practic pentru responsabilii SSM, o lucrare care vizeaza fix aceasta problema si care sintetizeaza informatiile pe care trebuie sa le cunoasteti, dvs. sau responsabilul SSM, pentru a nu avea necazuri in cazul unui control ITM, detalii AICI >>>