Conflictele de munca sunt reglementate de Legea nr. 62/2011 a dialogului social, care arata ca acestea se impart in doua categorii: colective (intre angajati si angajatori si de obicei se refera la inceperea, desfasurarea sau incheierea negocierilor privind contractele sau acordurile colective de munca) sau individuale (se refera la exercitarea unor drepturi sau indeplinirea unor obligatii care decurg din contractele individuale de munca sau din acordurile colective).
Legislatia in vigoare arata ca la locul de munca mai pot aparea si conflicte juridice, care pot fi solutionate prin una dintre metodele:
- apel la o instanta jurisdictionala
- apel la un arbitru sau o comisie de arbitraj
- apel la un tert mediator
Pentru a evita insa sa ajungeti in aceasta situatie, oferim cateva sfaturi pentru manageri, pentru a identifica si opri orice conflict la locul de munca:
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
- Nu lasati conflictele de munca sa treaca neobservate! Indiferent daca observati ca exista tensiuni intre angajati, ori daca un angajat are neintelegeri/nemultumiri legate de un superior, aceste situatii trebuie abordate cu delicatete si in niciun caz nu e indicat sa le lasati sa treaca neobservate, pentru ca nu veti face altceva decat sa frustrati si mai tare o persoana deja nervoasa, ceea ce ar putea avea impact serios asupra companiei pe care o conduceti!
- Nu lasati conflictele de munca in aer! Asta inseamna ca odata identificata o situatie conflictuala la locul de munca, managerul trebuie sa analizeze situatie, sa traga o concluzie si eventual sa ia masurile care se impun. Nu apelati niciodata la o reactie de tipul "Nu e vina nimanui", "Oricine greseste"; astfel de reactii nu fac altceva decat sa cuantifice nemultumirea persoanelor implicate.
- Ascultati parerea tuturor salariatilor implicati in conflict, fara sa luati apararea niciunuia pana la finalizarea analizei conflictului si incercati sa va detasati emotional daca aveti preferinte pentru unul dintre angajatii, profesionale sau personale.
- Verificati informatiile oferite de partile implicate, consultati persoanele care petrec cel mai mult timp cu acestea si abia apoi formati-va o parere!
- Oferiti feedback constructiv partilor implicate odata ce intelegeti ce s-a intamplat de fapt, luati masurile care se impun si incercati sa ajutati partile implicate sa se impace si sa poata lucra impreuna pe viitor!