Munca intr-un birou este adesea privita ca avand un nivel redus de risc, dar exista de fapt un numar de riscuri la care lucratorii din birou sunt expusi:
Probleme posturale: datorita muncii sedentare, posturii statice prelungite si lucrului in pozitii fortate rezultate din amenajarea inadecvata a postului de lucru.
Probleme privind durata si intensitatea muncii de birou: lucrul pentru perioade lungi utilizand tastatura, cu miscari frecvente si repetitive ale mainii si articulatiei pumnului, cu nivel ridicat de concentrare si supraincarcare cu informatii.
Factori psihologici (perceptia lucratorilor referitoare la organizarea muncii): se munceste cu perceptia ca munca este solicitanta, ori sub presiunea timpului, cu un nivel scazut de autocontrol asupra programului de lucru, suport necorespunzator din partea conducatorilor si colegilor.
Mediu: munca la temperaturi nepotrivite, iluminat inadecvat, zgomot, acces restrictiv si obstructii. De exemplu, planul biroului poate crea dificultati lucratorilor in privinta comunicarii si concentrarii.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Principalele probleme de sanatate care pot fi create de aceste riscuri din mediul biroului sunt:
Afectiunile musculo-scheletice (AMS): pot fi afectati muschii, tendoanele, ligamentele, nervii si alte tesuturi moi, articulatiile gatului, membrelor superioare (umeri, brat, mana, articulatia pumnului, degete), spate sau membrele inferioare (genunchi, glezna, picior). Simptomele includ dureri, umflaturi, furnicaturi, amorteli si pot rezulta dificultati in miscare sau dizabilitati pe termen lung, daca nu sunt luate masuri de protectie. Durerile la nivelul gatului, membrelor superioare si spatelui afecteaza in mod special lucratorii din birouri datorita naturii repetitive, statice si intensive a muncii lor.
Stresul: cu totii avem experienta presiunii in munca noastra, dar presiunea excesiva poate conduce la stres, care submineaza performanta, este costisitor pentru angajatori si poate conduce la imbolnaviri fizice si/sau mentale.
Oboseala vizuala: desi evidentele medicale indica faptul ca utilizarea computerelor nu este asociata cu vatamari permanente ale ochilor, unii lucratori pot prezenta temporar oboseala vizuala. Aceasta poate conduce la afectarea performantei vizuale, dureri de cap si oboseala, ochi rosii sau sensibili. Aceste simptome pot fi cauzate de concentrarea asupra ecranului pentru o perioada lunga de timp, pozitionare necorespunzatoare a computerului, licariri ale ecranelor, iluminat inadecvat, straluciri si reflexii sau slaba lizibilitate a hartiei ori a documentelor de pe ecran.
sursa: Ghid practic de SSM
Autor: Florina Mohanu