Riscurile de accidentare si imbolnavire profesionala specifice locului de munca „tehnician prestatii vehicule”
Factori de risc:
1. introducerea autovehiculelor in standul de verificare a sistemului de franare cu viteza sau nedirijate;
2. asezarea lucratorului in dreptul paletelor ventilatorului in timpul functionarii motorului;
3. fumatul in halele de intretinere si reparatii (pericol de incendiu);
4. nesincronizari de operatii;
5. alimentarea sau oprirea alimentarii cu energie (curent electric, fluide energetice etc.) – interventii neautorizate la reteaua de alimentare;
6. deplasari, stationari in zone periculoase;
40 Modele de Regulament Intern
Legis Plus Legislatia Muncii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
7. deplasari cu pericol de cadere de la acelasi nivel prin dezechilibrare, alunecare, impiedicare;
8. patrunderea unor persoane neautorizate in spatiul de lucru;
9. lucrul in picioare un timp indelungat;
10. pozitii de lucru fortate sau vicioase;
11. intrebarile clientilor;
12. organe de masini in miscare;
13. curgeri de fluide;
14. rostogolirea pieselor cilindrice neasigurate impotriva deplasarii necontrolate;
15. rasturnarea materialelor si a pieselor;
16. contururi intepatoare, taioase;
17. piese ale motorului aflat in functiune;
18. suprafete metalice reci;
19. temperatura ridicata a aerului in timpul verii;
20. temperatura scazuta a aerului iarna;
21. curenti de aer;
22. zgomotul produs de activitatile specifice;
23. gaze, vapori, aerosoli toxici.
2. Se vor prezenta angajatilor prevederile:
• instructiunilor proprii pentru reparatii autovehicule;
• instructiunilor proprii generale;
• instructiunilor proprii privind acordarea primului-ajutor;
• instructiunilor proprii pentru manipularea, transportul prin purtare si cu mijloace nemecanizate a materialelor si depozitarea acestora.
3. Masuri la nivelul locului de munca privind acordarea primului-ajutor, stingerea incendiilor si evacuarea lucratorilor
3.1. Primul-ajutor in accidentele de munca
DEFINITIE
Primul-ajutor reprezinta totalitatea actiunilor intreprinse imediat dupa producerea unui accident (de munca), pana la momentul interventiei cadrelor medicale de specialitate.
Primul-ajutor (asistenta de urgenta) se acorda in trei etape diferite: la locul accidentului sau imbolnavirii; in timpul transportului; in unitatile sanitare.
La locul unde s-a produs accidentul si pana la interventia cadrelor medicale de specialitate, primul- ajutor trebuie acordat de catre persoane care sunt pregatite in acest scop – salvatori. Salvatorul nu inlocuieste medicul dar, prin masurile pe care le aplica, el trebuie sa reuseasca sa evite:
• inrautatirea starii accidentatului;
• aparitia complicatiilor;
• producerea mortii victimei.
Formarea salvatorilor trebuie sa fie predominant practica, repetata in mod periodic, pentru ca salvatorii sa poata actiona oricand si oriunde.
ATENTIE!
O persoana care nu este pregatita ca salvator NU trebuie sa intervina cu orice pret; obligatiile sale sunt:
- sa nu atinga victima;
- sa cheme pe cel mai apropiat salvator;
- sa anunte accidentul si sa solicite ajutor calificat;
- sa organizeze protectia victimei;
- sa previna extinderea starii de accident.
---
Cum se protejeaza victima?
- se identifica riscurile care persista pentru a proteja victima si persoanele care ar putea fi expuse la riscurile identificate;
- se suprima riscurile;
- se instituie un „baraj de securitate” in jurul victimei, indepartand persoanele neavizate.
Cum se examineaza victima?
- se cerceteaza semnele care indica faptul ca viata victimei este amenintata: sangereaza abundent; raspunde la intrebari; respira; are puls;
- se stabileste ordinea de prioritate a interventiilor;
- se realizeaza triajul victimelor, pe baza ierarhizarii leziunilor in functie de gravitatea lor.
IMPORTANT
Cum se anunta accidentul?
Apelul de prim-ajutor contine informatii despre: ce s-a intamplat; locul accidentului; accesibilitatea drumului; numarul si starea victimei; tipurile de leziuni produse; numele persoanei care face apelul. Persoana care a facut apelul trebuie sa astepte confirmarea corecta a mesajului transmis.