Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Salariul si negocierea lui

salariusalariisalarizare

Pentru ca venitul platit de angajator angajatului sa fie considerat salariu, trebuie sa prezinte caracteristicile unei activitati dependente, printre care se pot enumera si urmatoarele:

cele doua parti care intra in relatia de munca (angajatorul si salariatul) stabilesc de la inceput: felul activitatii, timpul de lucru, locul desfasurarii activitatii, plata muncii si alte drepturi si obligatii ale fiecarei parti, concretizate in incheierea unui contract individual de munca; angajatorul va asigura permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca si conditiile corespunzatoare de munca;

partea care utilizeaza forta de munca - angajatorul - pune la dispozitia celeilalte parti - salariatul - mijloacele de munca (spatii cu inzestrare corespunzatoare desfasurarii activitatii, imbracaminte speciala, unelte de munca etc.);

persoana care activeaza contribuie numai cu forta ei fizica sau cu capacitatea ei intelectuala (nu si cu capitalul propriu);

platitorul de venituri de natura salariala suporta si cheltuielile in interesul serviciului pentru angajat (indemnizatie de delegare sau detasare in tara sau in strainatate, alte cheltuieli de deplasare in interesul serviciului, cum ar fi cele generate de transport si cazare);

___________________________________________________________________

Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!

Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului


___________________________________________________________________

platitorul de venit efectueaza plata indemnizatiei de concediu de odihna;

persoana care activeaza lucreaza sub controlul si supravegherea unei alte persoane si este obligata sa respecte indrumarile acesteia, precum si disciplina muncii si prevederile cuprinse in contractul de munca.

Negocierea salariului (la angajare sau pe parcursul activitatii) este, in practica, posibila numai in sistemul privat pentru ca in sistemul bugetar salariul se stabileste conform unor reguli specifice, prevazute in legi speciale (de exemplu, Statutul functionarilor publici, Statutul cadrelor didactice etc.).

Sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale se stabileste prin lege, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative (art. 157 alin. (2) din Codul muncii).

Sistemul de salarizare aplicat in domeniul privat nu se confunda cu sistemul de salarizare aplicat:

persoanelor care ocupa functii de demnitate publica, precum si persoanelor angajate pe baza de contract individual de munca in sectorul bugetar, salarizat potrivit Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica , modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar;

functionarilor publici din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau partial de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale, salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 192/2002 privind reglementarea drepturilor de natura salariala ale functionarilor publici, aprobata prin Legea nr. 228/2003;

personalului din organele autoritatii judecatoresti, salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 177 din 6 decembrie 2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, aprobata prin Legea nr. 347/2003;

presedintelui, vicepresedintelui si secretarului general ai Academiei Romane, salarizati in conformitate cu prevederile Statutului Academiei Romane;

personalului didactic si didactic auxiliar din unitatile de invatamant, salarizat in conformitate cu Legea nr. 128/1997, cu modificarile ulterioare;

personalului militar din institutiile publice de aparare nationala , ordine publica si siguranta nationala etc.

Daca in cazul salariatilor institutiilor bugetare, cuantumul salariului depinde de incadrarea intr-o anumita clasa si treapta, precum si de clasa de vechime, iar promovarea care genereaza cresteri ale salariului se face numai in conditiile stabilite prin legea speciala, in sistemul privat situatia este cu totul alta.

ATENTIE!

In sistemul privat, angajatorul este cel care hotaraste care sunt atributiile postului ocupat si implicit si salariul aferent muncii depuse.

Negocierea salariului presupune nu numai stabilirea cuantumului acestuia, dar si a tuturor elementelor care fac parte din ceea ce tot mai frecvent se numeste pachetul salarial (salariul de baza , avantaje in natura - acordarea unei masini din patrimoniul afacerii, plata unor asigurari medicale, prime pentru diverse ocazii cum ar fi de Craciun, de Pasti, de 8 martie, de 1 iunie, ajutoare de nastere s.a.).

SFATUL NOSTRU

In vederea angajarii salariatului potrivit la locul potrivit, veti parcurge anumite etape care reflecta strategia de selectare si angajare, imbinata cu obligatiile legale care ii revin angajatorului.

Astfel, veti avea in vedere:

identificarea numarului de salariati in concordanta cu organigrama si regulamentul intern, definit in conformitate cu specificul activitatii, pregatirea profesionala si experienta solicitata viitorilor salariati, dar si in functie de resursele alocate pentru salariul acestora. Importanta va fi optiunea intre mai multi salariati platiti mai putin si mai putini platiti mai bine;

lansarea ofertei de angajare
se poate face in diverse modalitati in functie de interesul dumneavoastra . Astfel, puteti lansa oferta pe Internet, in mass-media (presa scrisa de acces larg, presa de specialitate in domeniul fortei de munca , radio, televiziune), prin apelarea la societati cu specific de selectie a fortei de munca;
___________________________________________________________________

Aveti acces rapid la informatii complete si profesionale despre legislatia muncii!

Cele 800 de pagini si 50 de capitole ale Consilierului Codul muncii acopera toate aspectele relatiei angajat angajator, pana in cele mai mici amanunte. Iar pentru cazurile atipice apelati gratuit la serviciul de consultanta de specialitate al Consilierului.
____________________________________________________________________

verificarea prealabila a aptitudinilor profesionale si personale ale potentialilor salariati;

solicitarea de informatii de la fostii angajatori.

Aveti posibilitatea sa solicitati informatii de la fostul angajator cu privire la functiile indeplinite si la durata angajarii, numai cu incunostintarea prealabila a candidatului.

ATENTIE!

Modalitatile prin care urmeaza a se realiza verificarea aptitudinilor profesionale si personale ale potentialilor salariati trebuie sa fie conforme cu prevederile din contractul colectiv de munca aplicabil, din statutul de personal, respectiv din regulamentul intern.

de LegislatiaMuncii.ro


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
salariusalariisalarizare

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 30 Martie 2006
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Salariul si negocierea lui Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
CFP. Data suspendare si data incetare suspendare CIMIntrebare: In cazul unui salariat care este in concediu fara plata pana la data de 29.05.2020 (inclusiv), care este data de incetare a suspendarii? 30 mai (sambata), 01 iunie (zi libera legala) sau 2 iunie? Mentionez ca nu se lucreaza in weekend.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Deplasare salariat. Incadrare in caz de detasare transnationalaIntrebare: Compania noastra se ocupa cu conceperea si proiectarea liniilor de asamblare. La finalul proiectelor angajatii companiei se deplaseaza la sediul clientilor (clienti din state membre) unde asigura punerea in funciune. Perioada de obicei depaseste 8 zile. Din punct de vedere legal pe perioada cat angajatii sunt la client se considera delegatie externa sau detasare transnationala? Trebuie raportat in Revisal ca si detasare? Daca trebuie raportat incepand de la cate zile? De ex. in cazul in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori

Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"
CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 

 
 
 



 
Alerta Coronavirus - Masuri de preventie pentru Angajatori
Descarcati gratuit Raportul Special

"CORONAVIRUS - Ghid de MASURI URGENTE pentru Angajatori. Reguli impuse pentru fiecare firma"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]