Sistemul de recompense cuprinde nu numai recompensele financiare (salariul fix si variabil sau unele avantaje care impreuna alcatuiesc remuneratia totala), ci si recompensele non-financiare ca, de exemplu:
- recunoasterea,
- responsabilitatea,
- dezvoltarea profesionala oferita de organizatie etc.
Adeseori, organizatiile supraestimeaza importanta pe care o dau angajatii recompenselor banesti.
Exemplu (si intrebare)
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Portal Codul Muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Daca banii reprezinta motivatia principala pentru a lucra, de ce angajatii care sunt platiti cu ora obiecteaza atunci cand este vorba de a lucra peste programul prevazut, chiar daca aceste ore de lucru sunt platite in plus?
Se poate intampla, de exemplu, dupa natura motivatiilor personalului si caracteristicile sarcinilor de munca, ca sporirea salariului sa nu constituie o incitare pentru a face un efort mai mare. Acest esec da nastere la o reconsiderare totala a platii ca motivator.
O solutie corecta legal si managerial
In cadrul serviciilor una din problemele calcularii volumului serviciilor de pe o anumita piata e generata de faptul ca exista servicii pe care si le fac oamenii in baza relatiilor de prietenie, colegialitate, intrajutorare etc.
Si atunci, de ce nu ati permite contabilului sa ii ajute, cateva minute pe zi, pe cativa colegi care nu stiu sa completeze declaratia de venit? De ce nu ati indemna pe jurist ca, fara sa isi neglijeze sarcinile de serviciu, sa isi sfatuiasca un coleg in legatura cu un proces pornit sau care ar trebui/nu ar trebui pornit? De ce nu ati delega psihologului sa ajute si colegii cu probleme de depresie si probleme de divort, cand au nevoie? Sau medicul de medicina muncii, sa stea cateva minute de vorba cu salariatii Dvs. si pe alte probleme decat vizita medicala periodica?
Multi practica aceasta forma de colaborare, cu rezultate deosebite pentru salariatisi pentru organizatie.
De ce e corect sub aspect fiscal?
Pentru ca astfel de servicii NU sunt prevazute nicaieri ca avantaje in natura.
De ce e corect sub aspect managerial?
Deoarece astfel de intrajutorari sunt un stimulent extrasalarial incredibil: vine de la o persoana de incredere, careia ii pasa, este gratuit si este la indemana. Totul cu aprobarea Dvs. ca manager. Rezultatul? "Raman la firma asta pentru ca, printre altele, daca vreau sa cer o parere de jurist am aici (si nu ma costa 500 - 1000 - 2000 de lei), daca am nevoie de doua topuri de hartie de scris pentru acasa ma ajuta colegul de la aprovizionare (ii dau banii si, odata cu aprovizionarea pentru firma cumpara si pentru mine doua topuri, deci nu mai pierd timp si benzina cu deplasarea), daca rog pe colega de la casierie sa imi plateasca si mie factura de mobil, cand merge la banca, ma ajuta...."
De aceea am spus ca acest avantaj extrasalarial, neimpozabil, e incredibil!
Cu o singura conditie: nu peste o limita care sa afecteze efectuarea sarcinilor imediate si eficienta muncii!