Contributii sume participarea salariatilor la profit

03 Iunie 2010
03 Iunie 2010
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare:
Conform CCM pe unitate la alte drepturi salariale avem: "cota parte din profit care se repartizeaza salariatilor, intre 5% si 10% aprobata conform legii" la fel tratamentul fiscal angajat + angajator pentru toate datoriile catre bugetul de stat. Care ar fi legea care reglementeaza acest lucru?

Raspuns:
Participarea la profit a salariatilor este  reglementata in mod diferit dupa calitatea angajatorului.

Salariatii din sistemul privat nu au o reglementare legala, ci numai una contractuala, stabilita prin contractul colectiv la nivel national pe anii 2007-2010.
Potrivit art. 42 alin. 2 din CCMUN, in categoria altor venituri salariale este inclusa si cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor. Nivelul acestei cote de participare este diferentiat tot in functie de angajator si este de pana la 10% in cazul societatilor comerciale.

La societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, participarea salariatilor la profit are ca temei legal O.G.64/2001 privind repartizarea profitului.
In cazul societatilor private, sumele reprezentand participarea salariatilor la profit sunt privite ca prime de natura salariala.

Aceste sume se inregistreaza in contabilitate in  contul 424 („Premii reprezentand participarea salariatilor la profit“), cont care merge in corespondenta cu contul 641, reprezentand cheltuielile cu salariile.

In ceea ce priveste impozitarea sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit, art. 41 din Codul fiscal prevede, printre categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, si veniturile din salarii definite conform art. 55.

Definind veniturile din salarii, art. 55 prevede ca sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.

Prin urmare, sumele reprezentand participarea salariatilor la profit sunt supuse impozitului pe venit.
In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, conform art. 26 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari sociale nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit.
    
Potrivit prevederilor art. 101 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale nu se aplica asupra sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit.

In ceea ce priveste contributia la asigurarile de sanatate, potrivit art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.
    
Persoanele juridice sau fizice la care asiguratii isi desfasoara activitatea au obligatia sa calculeze si sa vireze contributia angajatorului asupra fondului de salarii, datorata pentru asigurarea sanatatii personalului din unitatea respectiva, astfel cum este prevazut la art. 2581 din aceeasi lege. Prin fond de salarii realizat, in sensul legislatiei privind asigurarile sociale de sanatate, se intelege in temeiul art. 256 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, totalitatea sumelor utilizate de o persoana fizica si juridica pentru plata drepturilor salariale sau asimilate salariilor.
    
Sumele reprezentand stimulentele din fondul de participare la profit, acordate salariatilor, se incadreaza in categoria veniturilor de natura salariala potrivit pct. 68 lit. A) din cap. 3 al Titlului III din Normele de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004. Astfel, apare si obligativitatea platii contributiei la asigurarile sociale de sanatate asupra acestor sume.
    
De asemenea este obligatorie si contributia pentru concedii si indemnizatii intrucat potrivit art. 5 lit. a) din O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate coroborat cu art. 9 alin. (2) de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005.
    
Potrivit acestor dispozitii legale angajatorii au obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii, aplicata la fondul de salarii realizat, cu respectarea prevederilor legislatiei financiar-fiscale in materie. Fondul de salarii realizat reprezinta totalitatea sumelor utilizate de un angajator pentru plata drepturilor salariale sau de natura salariala.
    
Contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza asupra sumelor reprezentand participarea salariatilor la profit conform art. 14 alin. (2) lit. e) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin H.G nr. 174/2002.
    
Potrivit acestei dispozitii legale nu se includ in baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj sumele reprezentand participarea salariatilor la profit.
    
Fata de faptul ca sumele reprezentand participarea salariatilor la profit nu se includ in baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj nu se datoreaza nici contributia la Fondul de garantare in cota de 0,25%, intrucat aceasta contributie se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj (art. 7 alin. (1) din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale cu modificarile si completarile ulterioare.)
    
In ceea ce priveste comisionul ITM, Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca prevede la art. 5 alin. (1) astfel:
    
„Art. 5. - (1) Pentru prestarea serviciilor prevazute in prezenta lege, inspectoratele teritoriale de munca vor percepe un comision stabilit dupa cum urmeaza:
a) 0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
b) 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le presteaza serviciile prevazute la art. 3, constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia.
    
Intrucat sumele reprezentand participarea salariatilor la profit sunt incluse in fondul de salarii urmeaza sa se plateasca si acest comision.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]