Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscal

19 Iulie 2012
19 Iulie 2012
declaratii rectificativedecont TVAcertificare declaratiiconsultant fiscal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscal

In activitatea unei societati, optimizarea costurilor este esentiala. Este asadar important de cunoscut modul de evaluare a activitatii desfasurate de catre prestatori concomitent cu necesitatea reala a serviciului prestat. Vom analiza, in continuare, circumstantele raporturilor societatilor platitoare de impozit pe profit cu consultantul fiscal.

Este cunoscut faptul ca, in cuprinsul art. 83 alin. (5) din Codul de procedura fiscala, a fost stabilita obligatia ca declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice sa fie certificate de catre un consultant fiscal, fiind exceptate societatile mari, pentru care este obligatorie auditarea.

Este de subliniat faptul ca, in alte sisteme fiscale in care functioneaza acest mecanism de certificare, toate partile implicate obtin un beneficiu. Astfel, contribuabilul care isi certifica o declaratie prin intermediul serviciilor unui consultant fiscal beneficiaza de o reducere de impozit pentru a-si recupera cheltuiala efectuata cu accesarea serviciului. Reducerea obligatiei fiscale este recunoscuta de catre administratia fiscala, intrucat costurile de administrare a impozitului respectiv se diminueaza - deoarece corectitudinea modului de determinare a acestuia este asigurata prin certificarea declaratiilor fiscale.

Din pacate, in legislatia fiscala din Romania a fost preluata doar obligatia de certificare a declaratiilor anuale privind impozitul pe profit, fara implementarea mecanismului de stimulare a contribuabilului vizat.

Trebuie remarcat faptul ca obligatia de certificare a Declaratiei anuale privind impozitul pe profit nu este sanctionata de Codul de procedura fiscala. Ca urmare a formularii actuale din cuprinsul codului, organele fiscale nu pot refuza depunerea declaratiei necertificate, neexistand totodata nici o contraventie reglementata pentru neconformarea la aceasta obligatie.

Pe acest fond, organismul de reglementare a profesiei de consultant fiscal vine prompt si stabileste in detaliu interactiunea dintre acesta si contribuabil. Prin Hotararea nr. 8/2010 a Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali au fost aprobate Normele de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, de catre consultantii fiscali.

Aceasta prevedere este obligatorie pentru consultantii fiscali si contine in detaliu toate elementele necesare realizarii obiectivului de certificare.

 De altfel, textul hotararii reitereaza expunerea consultantilor la sanctiuni in cazul nerespectarii in totalitate a acesteia, precum si a celorlalte norme interne (standardele profesionale si Codul etic al consultantului fiscal). Astfel, este mai intai stabilita necesitatea incheierii unui contract. incheierea contractului in scris este si o cerinta a Codului fiscal, pentru a fi asigurata deductibilitatea cheltuielii cu serviciile de consultanta.

Hotararea detaliaza mai apoi modul in care este prezentata informatia consultantului fiscal. Desi reglementarile Camerei Consultantilor Fiscali nu sunt opozabile decat membrilor, Hotararea stabileste ca o conditie a certificarii obligatia contribuabilului de a da o declaratie pe propria raspundere, al carei model este prevazut in anexa la hotarare, privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Ca procedura de lucru, hotararea impune stabilirea un prag de semnificatie pentru analiza operatiunilor relevante si, de asemenea, enumera punctele asupra carora consultantul trebuie sa se aplece.

Astfel, verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit va trebui sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Codul fiscal, cum ar fi: veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate.

in acelasi mod transant, hotararea stabileste ca certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie.

Certificarea declaratiei anuale privind impozitul pe profit pentru o anumita perioada nu presupune si verificarea pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce provin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.

Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei. Acesta va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:

- scurta prezentare a companiei;

- valoarea pragului de semnificatie;

- mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior/anteriori reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;

- elementele care au fost supuse verificarii;

- eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;

- opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit care a fost supusa verificarii.


In final, consultantul fiscal va emite o nota de certificare, al carei model este stabilit prin hotarare, care va insoti declaratia anuala de impozit pe profit. in nota de certificare se va mentiona daca certificarea se va face cu rezerve sau fara.

Asadar, accesarea serviciilor consultantului sunt in continuare optionale si se vor realiza in cadrul unor coordonate precise. Este de asteptat ca viitoarele modificari ale codului de procedura fiscala sa aduca si schimbari in acest domeniu, in special prin extinderea tipului de declaratii ce vor trebui certificate, printre acestea situandu-se si deconturile de TVA cu optiunea de rambursare, precum si declaratiile rectificative.


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]