Regulamentul intern este reglementat de dispozitiile art. 257 – 262 din Legea 253/2003 – Codul muncii .
Regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
Regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
Obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern trebuie indeplinita de angajator.
Modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulamentului intern.
Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului.
Orice modificare ce intervine in continutul regulamentului intern este supusa procedurilor de informare a salariatilor si isi produce efectele numai dupa momentul incunostintarii acestora.
Orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, in masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau.
Controlul legalitatii dispozitiilor cuprinse in regulamentul intern este de competenta instantelor judecatoresti, care pot fi sesizate in termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre angajator a modului de solutionare a sesizarii.
Orice societate in termen de 60 de zile de la dobandirea personalitatii juridice are obligatia infiintarii Regulamentului intern.
In concluzie, Regulamentul intern este instrumentul de lucru al angajatorului, sindicatele sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor pot avea numai rol consultativ. Poate fi modificat unilateral de catre angajator, prin decizie, cu obligatia de informare a salariatilor. Orice salariat care considera ca prin Regulamentul intern angajatorul i-a incalcat un drept al sau poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, in masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau.