In ultima perioada au avut loc doua modificari importante privind legislatia muncii, iar prin cele de mai jos veti regasi detalii cu privire la inasprirea amenzilor privind munca suplimentara, impozitarea pensiilor speciale cu 85%, precum si cateva analize detaliate referitoare la reducerea salariului si acordarea de
tichete de masa in mod retroactiv.
Iata sinteza noutatilor legislative: Codul Muncii se modifica! Amenzi pana la 3.000 lei privind munca suplimentara pentru fiecare persoana identificata
Presedintele Klaus Iohannis a promulgat joi legea care aduce o modificare importanta in Codul Muncii prin inasprirea amenzilor pentru incalcarea reglementarilor privind munca suplimentara. Exista insa unele neclaritati care s-ar putea sa ridice nenumarate probleme in practica si in cadrul controalelor ITM. Noua lege a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 525/18.06.2020.
Noua lege pentru modificarea art. 260 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii stabileste ca "nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara sa fie sanctionata contraventional cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei pentru fiecare persoana identificata".
Reducerea salariului fara acordul salariatului. In ce conditii este posibila?
Managerii de HR se confrunta in aceasta perioada cu nenumarate provocari in ce priveste gestionarea contractelor de munca si intocmirea de acte aditionale in contextul reluarii activitatii dupa incetarea suspendarii contractelor individuale de munca.
Una dintre cele mai frecvente intrebari este aceasta: Se poate schimba salariul/timpul de munca dupa reluarea activitatii?
Trebuie stiut ca orice modificare a salariului sau a timpului de munca se poate face NUMAI cu acordul salariatului prin act aditional.
Conform art. 41 din Codul muncii:
Art. 41
(1) Contractul individual de munca poate fi modificat numai prin acordul partilor.
(2) Cu titlu de exceptie, modificarea unilaterala a contractului individual de munca este posibila numai in cazurile si in conditiile prevazute de prezentul cod.
Se pot acorda retroactiv tichete de masa salariatilor cu contractele suspendate?
Legea nr. 59/2020, la pct. 9, prevede prin derogare de la Codul muncii ca se pot acorda tichete de masa si salariatilor care au contractele de munca suspendate in temeiul art. 52, alin. 1, lit. c din Codul muncii, ca urmare a instituirii starii de urgenta. Tichetele pot fi acordate retroactiv pentru perioada 16 martie - 19 mai (data publicarii in M. Of a prezentei legi) sau numai pe perioada cuprinsa intre publicarea Legii 59 si data ridicarii tututor restrictiilor,asa cum este mentionat in pct. 10 din Legea 59/2020?
Pensiile de peste 7.001 lei vor fi impozitate cu 85% pentru totalul care depaseste aceasta suma
Camera Deputatilor a adoptat miercuri, in calitate de for decizional, impozitarea tuturor pensiilor speciale cu pana la 85%. Proiectul de ordonanta a fost adoptat cu 307 voturi "pentru" si un singur vot "impotriva". Proiectul va fi supus votului si in plenul reunit al Parlamentului de joi deoarece vizeaza inclusiv pensiile deputatilor si ale senatorilor si va fi trimis ulterior presedintelui Klaus Iohannis pentru promulgare.
Camera Deputatilor a votat astfel impozitarea cu 85% a pensiilor care depasesc 7.001 lei. Impozitarea de 85% se va aplica pentru suma care depaseste limita amintita. Proiectul primise deja aviz favorabil din partea Comisiei de buget.
E posibil sa fiti notificati de ANAF in perioada urmatoare
Daca Ministerul Muncii face progrese semnificative in ce priveste digitalizarea si transmiterea documentelor prin posta electronica, iata ca si din partea ANAF urmeaza in perioada urmatoare unele masuri care pentru unii contribuabili inseamna notificari oficiale din partea institutiei.
In concret, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va transmite notificari tuturor contribuabililor care nu au depus declaratiile fiscale si care nu au solicitat regim derogatoriu, astfel incat sa fie evitata declararea starii de inactivitate a acestora
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM in perioada de proba. Prima zi de activitateIntrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Suprapunere certificate medicale. Declaratia 112Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<