"Cum stabilesc vechimea in specialitate pentru un angajat care este absolvent al Fac.de chimie (inginer chimist) dar care ocupa un post de conducere, respectiv sef serviciu? Mentionez ca salariatul in cauza imi solicita o adeverinta cu vechimea in specialitatea de inginer chimist, in conditiile in care acesta nu a prestat in cadrul societatii noastre( societate comerciala pe actiuni la care statul este actionarul majoritar) activitate de inginer chimist, detinand numai functii de conducere."
Raspunsul specialistilor:
Notiunea de vechime in specialitatea studiilor am regasit-o in prevederile OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, fiind utilizata in dezvoltarea carierei personalului institutiilor publice (angajare, promovare in functie). Insa in acest act normativ nu am identificat o definitie a notiunii de vechime in specialitatea studiilor, desi aceasta notiune este utilizata in mai multe randuri in textul actului normativ.
In aceste conditii, in aprecierea notiunii de vechime in specialitate, putem pleca de la un punct de vedere al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici exprimat in alt context (legat de concediul pentru cresterea copilului), dar care poate fi de folos (
http://rru.anfp.gov.ro/faq.php ).
Astfel, ANFP considera ca ”perioada asimilata vechimii in specialitatea studiilor reprezinta perioada in care o persoana a desfasurat in mod efectiv o activitate profesionala in specializarea studiilor absolvite”.
De asemenea. intr-un alt punct de vedere exprimat de ANFP -
http://www.anfp.gov.ro/continut/Raspunsuri_la_intrebari, la intrebarea:
”Care sunt actele necesare pentru dovedirea vechimii in specialitatea studiilor si este necesar ca aceasta sa fie mentionata in cuprinsul adeverintei de la angajator”, ANFP a raspuns: ”vechime in specialitate: Vechimea de 5 ani necesara participarii la un concurs de promovare intr-o functie publica de conducere vacanta, de sef serviciu reprezinta vechimea in specialitatea studiilor dobandita in temeiul unui contract individual de munca, al unui raport de serviciu sau ca profesie liberala, demonstrata cu documente corespunzatoare pentru activitatea desfasurata de catre o persoana intr-o functie de specialitate corespunzatoare profesiei sau specializarii sale”.
Din aceste puncte de vedere exprimate, intelegem ca vechimea in specialitatea functiei se refera la vechimea in exercitarea unor functii de specialitate corespunzatoare profesiei sau specializarii in domeniul studiilor superioare absolvite, in cazul de fata, domeniul chimiei.
In aceste conditii apreciem ca daca persoana in cauza a exercitat activitati de conducere a unui serviciu care are legatura cu domeniul chimiei si cu specializarea de inginer chimist, vechimea in specialitatea studiilor este intreaga perioada in care a exercitat aceasta activitate.
Insa in situatia in care salariatul respectiv nu a desfasurat activitatea intr-un domeniu legat de competentele specifice din domeniul chimiei, apreciem ca perioada respectiva nu este vechime in specialitatea studiilor de inginer chimist, ci cel mult vechime intr-o functie care necesita studii superioare, in general, fara a se specifica o specializare.
Insa, avand in vedere ca nu exista o definitie legala a cestei notiuni, apreciem ca este util sa va consultati si cu Agentia Nationala a Functionarilor Publici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<