Care este procedura de intrare in
somaj tehnic, in conditiile starii de urgenta? Ce conditii trebuie indeplinite pentru intrarea in somaj tehnic si cat timp se poate sta in somaj tehnic? Exista o procedura speciala pentru coronavirus?
Raspunsul specialistului:
Angajatorul poate suspenda contractele de munca in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare. Aceasta suspendare se refera la somajul tehnic (art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii).
Departamentul economic intocmeste o Nota de fundamentare ce este aprobata de factorul decizional din unitate.
Factorul decizional pe baza datelor din nota de fundamentare emite decizia de suspendare a acivitatii pe perioada starii de urgenta.
Departamentul
resurse umane, pe baza deciziei de suspendare a activitatii, emite deciziile de suspendare a contractelor individuale de munca pentru fiecare salariat in parte.
Perioada de suspendare poate fi de 90 de zile iar daca se reia activitatea mai devreme va inceta suspendarea contractelor.
Perioada de suspendare poate dura atata timp cat va exista starea de urgenta instituita prin Decretul 195/2020.
In in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Conform OUG 30/2020, daca activitatea este intrerupta total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Pentru angajatorii mentionati la lit. b), plata indemnizatiei se va realiza in baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa reiasa faptul ca angajatorul inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020, si ca nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.
Indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul indemnizatiei calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Pentru calculul impozitului pe venit se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Pentru indemnizatia nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea acordarii sumelor necesare platii indemnizatiei angajatorii depun, prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal, intocmita conform modelelor prevazute in anexele nr. 1 si 2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, insotita de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 3.
Plata sumei se face in baza cererii semnate si datate de reprezentantul legal, depusa prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social.
Documentele prevazute se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiei din luna anterioara.
Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor.
Cheltuielile din bugetul asigurarilor pentru somaj efectuate se pot acoperi din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate aplicabile.
Modelul declaratiei pe propria raspundere se stabileste prin ordin comun al ministrului muncii si protectiei sociale si al ministrului fondurilor europene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichete de masa. Numar egal cu numarul de zile lucrateIntrebare: As avea urmatoare intrebare: in cazul unui salariat incadrat cu program de lucru 8 ore pe zi, si care lipseste 2 ore timp de 4 zile (adica are 8 ore absente nemotivat), de cate tichete de masa ar trebui sa beneficieze intr-o luna care are 20 zile lucratoare? El are in total in luna 152 ore regie + 8 ore absente nemotivate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tichete de masa. Munca suplimentara. Compensarea cu timp liber corespunzatorIntrebare: Referitor la acordarea tichetelor de masa pentru orele suplimentare compensate in cursul unei luni: Norma lunii februarie 2025 este de 20 zile lucratoare (160 ore), iar un salariat a fost prezent la serviciu 18 zile (144 ore) si 2 zile (16 ore) a fost in compensare pentru orele suplimentare efectuate in luna ianuarie 2025. Pentru cele 2 zile in care salariatul a fost in compensare in luna februarie, salariatul beneficiaza de acordarea de tichete de masa?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<