Ce poate face angajatorul pentru ca salariatul sa apara din nou in sistem ca fiind asigurat?

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
21 Iulie 2020
21 Iulie 2020
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
calitate asiguratangajati exclusi asigurari socialeexcludere sistem asigurari somaj tehnic
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Avand in vedere ca este o problema la nivel national, o societate doreste o clarificare in acest caz: salariat in somaj tehnic o luna intreaga pe luna aprilie, de exemplu, declarat in Declaratia112 fara venituri conform noului model de declaratie (veniturile din aprilie de la somaj tehnic au fost declarate in luna mai). Din aceasta cauza casa de asigurari de sanatate nu il percepe ca asigurat din cauza ca apare cu ore suspendate o luna de zile si il ia in considerare ca o persoana care nu mai dobandeste calitatea de asigurat. 
 
Avand in vedere ca indemnizatia de somaj tehnic este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale salariatii apar ca neasigurati la casa de asigurari de sanatate chiar si in luna mai cand s-a depus decl.112 cu veniturile pe luna aprilie, ce ar trebui sa faca angajatorul ca salariatul sa apara la ei in sistem din nou asigurat?
 
Raspunsul specialistului:
 
In sistemul de asigurari sociale de sanatate o persoana dobandeste calitatea de asigurat conform legii, iar obligatia virarii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate revine persoanelor juridice sau fizice care au calitatea de angajator, persoanelor juridice ori fizice asimilate angajatorului, precum si persoanelor fizice, dupa caz.
 
Calitatea de asigurat pentru persoanele care au calitatea de salariati este conditionata de plata CASS pentru veniturile respective realizate. Reflectarea calitatii de asigurat al persoanei fizice care are incheiat un contract individual de munca este reflectat in cadrul Declaratiei 112 prin completarea corespunzatoare a casetelor „Data intrarii in categoria de asigurat“ si „Data iesirii din categoria de asigurat“ din Anexa nr. 1.2 Asigurat, cele doua casete completandu-se numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate:
 
- Caseta „Data intrarii in categoria de asigurat“ - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate - se completeaza cu data de la care asiguratii incep activitatea dependenta la un angajator, respectiv data de la care incepe relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata.
 
- Caseta „Data iesirii din categoria de asigurat“ - se completeaza numai pentru sistemul de asigurari sociale de sanatate - se completeaza cu data la care inceteaza activitatea asiguratului la un angajator, respectiv data la care inceteaza relatia de dependenta dintre asigurat si institutia asimilata angajatorului.
 
Caseta „Data intrarii in categoria de asigurat“ si caseta „Data iesirii din categoria de asigurat“, dupa caz, se completeaza de fiecare data cand se intocmeste declaratia.
 
Modul de completarea al celor doua casete este clarificat printr-o nota in cuprinsul OMFP nr. 1942/2020, prevederile ordinului aplicandu-se incepand cu veniturile aferente lunii aprilie 2020. Astfel, sunt analizate situatii ale persoanelor pentru care angajatorul nu datoreaza CASS, cum este cazul celor aflate in concediu fara plata sau in cazul persoanelor salariate care isi intrerup activitatea pentru a intra in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau al persoanelor care se afla in concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani sau aflate in perioada concediului de acomodare etc.. Regulile mentionate in nota se aplica si de catre angajatorii care detaseaza angajati la un alt angajator, iar CASS se calculeaza si se plateste de catre angajatorul la care sunt detasati angajatii.
 
In ceea ce priveste indemnizatia de somaj tehnic suportata de la bugetul asigurarilor pentru somaj, precizam ca potrivit art. XI alin. (4) si (5) din OUG 30/2020, indemnizatia este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii conform prevederilor Codului fiscal, calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a CAS si a CASS realizandu-se de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
 
De asemenea, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate se acorda de la data inceperii raporturilor de munca/serviciu si se pastreaza pe toata perioada cat sunt datorate contributii de asigurari sociale de sanatate.
 
Prin urmare, in cazul salariatilor aflati in somaj tehnic, care beneficiaza de indemnizatia suportata de la bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit OUG 30/2020, este datorata CASS, astfel ca acestia sunt considerati in continuare asigurati in sistemul de asigurari de sanatate, chiar si pe perioada suspendarii contractului individual de munca pentru somaj tehnic, nefiind necesara completarea celor doua casete „Data iesirii din categoria de asigurat“ si „Data intrarii in categoria de asigurat“ la inceputul si sfarsitul perioadei de suspendare a contractului individual de munca pentru somaj tehnic pentru a-i scoate pe perioada respectiva din randul celor asigurati in sistemul asigurarilor pentru sanatate.
 
Pentru situatiile in care completarea Declaratiei 112 nu s-a realizare de aceasta maniera, angajatorii urmeaza sa corecteze informatiile initial declarate prin depunerea unei declaratii rectificative.
 
Problema a intrat in atentia CNAS si ANAF, astfel ca in perioada urmatoare intreaga atentie trebui indreptata asupra modului in care administratia va clarifica si corecta efectele reglementarilor aplicate.
 
Cititi si: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Raspuns oferit de Dani Cucu, Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L., pentru PortalCodulMuncii.ro 
 
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]