Desi aceasta interpretare nu este explicit formulata in Codul muncii, conform doctrinei se apreciaza ca, prin semnarea contractului de munca pe perioada determinata, angajatul isi asuma riscurile incetarii lui la o data prestabilita.
In concordanta cu aceasta interpretare juridica vin prevederile OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile si anume:
„Art. 32. - (1) In cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, drepturile prevazute la art. 2 alin. (1), care s-au nascut anterior ivirii acestor situatii, se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in situatia in care a expirat termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, a expirat termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul in baza caruia a desfasurat activitate in functii elective sau in functii numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti.
(3) Drepturile achitate in conditiile prevazute la alin. (1) urmeaza a fi recuperate de catre casele de asigurari de sanatate de la angajator, dupa caz, conform legii. „
Portal Codul Muncii
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Normele de aplicare a ordonantei aduc urmatoarele precizari:
Art. 93. - (1) Drepturile la concedii si indemnizatii care s-au nascut anterior situatiei de incetare a activitatii angajatorului sau inainte de expirarea termenului pentru care a fost incheiat contractul individual de munca se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
(2) In vederea preluarii in plata din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate a drepturilor care s-au nascut anterior situatiilor prevazute la alin. (1), angajatorii sau, dupa caz, persoanele interesate depun urmatoarele acte la casele de asigurari de sanatate:
a) lista angajatilor aflati in plata de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;
b) situatia platii lunare a drepturilor pâna la data depunerii documentatiei;
c) actul legal prin care s-a dispus incetarea raportului de munca, cu indicarea temeiului legal;
d) actele medicale si alte acte prevazute de lege pentru acordarea drepturilor;
e) in cazul expirarii termenului pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, se mai depune si copia de pe contractul individual de munca, cu viza inspectoratului teritorial de munca, dupa caz;
f) in cazul incetarii activitatii angajatorului, se mai depune si unul dintre urmatoarele acte:
- actul oficial care atesta inceperea procedurii de incetare a activitatii angajatorului (incheierea judecatorului-sindic, hotarârea adunarii generale a actionarilor, ramasa definitiva, privind lichidarea administrativa);
- copie legalizata de pe certificatul de incheiere privind radierea din registrul comertului (pentru angajatori, agenti economici);
- confirmarea scrisa a expirarii valabilitatii sau a anularii autorizatiei de functionare ori a autorizatiei de libera practica (pentru angajatori, persoane fizice);
- procesul-verbal de insolvabilitate incheiat de unitatile fiscale teritoriale;
- copie legalizata de pe actul de desfiintare a organizatiei cooperatiei mestesugaresti;
- confirmarea scrisa a expirarii mandatului exercitat in cadrul autoritatii elective, executive, legislative sau judecatoresti;
- orice alte acte prevazute de legislatia in materie in vigoare la data incetarii activitatii angajatorului.
Art. 95. - Drepturile preluate la incetarea activitatii angajatorilor sau la expirarea termenului pentru care a fost incheiat contractul individual de munca si achitate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si care, potrivit legii, trebuiau sa fie suportate din fondurile angajatorilor se recupereaza ulterior de catre casele de asigurari de sanatate, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
Dispozitiile legale citate se refera la concediile de asigurari sociale de sanatate, cazuri in care, legiuitorul a anticipat astfel de situatii, oferind o alternativa asiguratului pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate prin reglementarea preluarii in plata a indemnizatiei de catre casa de sanatate, daca starea constatata medical a intervenit inaintea expirarii termenului pentru care a fost incheiat contractul individual de munca.
Insa, aceste reglementari consfintesc faptul ca, contractul individual de munca incheiat pe durata determinata inceteaza prin ajungerea la termen chiar daca la data implinirii termenului contractul individual de munca este suspendat.
Particularitatea esentiala a modalitatilor incetarilor de drept ale contractului individual este aceea ca ea nu este determinata de o manifestare de vointa a partilor in sensul finalizarii raportului de munca. Incetarea de drept are loc ca urmare a intervenirii unei situatii de fapt prevazute de lege care nu mai permite continuarea raportului de munca independent de vointa angajatului sau a angajatorului.
Ce trebuie subliniat ca regula comuna este faptul ca o cauza de suspendare a contractului individual de munca nu poate amâna data incetarii de drept a raportului de munca, intrucât aceasta are loc prin efectul legii si nu poate fi impiedicata de intervenirea unei situatii de suspendare a raportului de munca.
Incetarea drept a contractului de munca prin ajungere la termen, in conformitate cu prevederile art. 56 lit. j) din Codul muncii este supusa acestor reguli.
In acest caz, intervenirea unui concediu pentru cresterea copilului in pragul expirarii termenului pentru care s-a incheiat contractul individual de munca nu este de natura sa amâne data incetarii raportului de munca.
Explicatia este simpla - angajatul a renuntat la privilegiile conferite de lege, inca de la momentul semnarii contractului pe durata determinata, asumându-si precaritatea acestuia.
Referitor la situatia concreta, daca angajata a solicitata suspendarea contractului individual de munca pentru efectuarea concediului pentru cresterea copilului, anterior termenului pentru care s-a incheiat acest contract, decizia de suspendare a raporturilor de munca emisa de angajator este valabila, ea producându-si efectele pâna la data expirarii contractului individual de munca ca urmare a ajungerii la termenul stipulat.
Astfel, decizia de suspendare a contractului individual de munca nu trebuie revocata de catre angajator. In orice caz, angajatorul poate revoca o decizie si nu sa o anuleze.
De asemenea, angajatorul nu are obligatia de a intocmi o decizie privind incetarea contractului individual de munca intrucât decizia este un act unilateral prin care angajatorul dispune sa inceteze contractul individual de munca.
Or, in cazul prevazut la art. 56 lit. j) incetarea contractului individual de munca inceteaza de drept, in puterea legii, nu ca urmare a vointei angajatorului.
Totusi consideram ca angajatorul trebuie sa emite un inscris prin care sa constate incetarea contractului individual de munca.
Legislatia muncii nu prevede un termen in care angajatorul trebuie sa emita inscrisul constatator al intervenirii cauzei privind incetarea contractului individual de munca ca urmare a expirarii termenului contractului individual de munca incheiat pe durata determinata.
Legea nr. 49/2010 privind unele masuri in domeniul muncii si asigurarilor sociale publicata in M.Of. nr. 195 din data de 29 martie 2010 reglementeaza modalitatea de constatare de catre angajator a cazurilor de incetare de drept prevazute la art. 56 alin. (1) lit. d)-k), in sensul ca aceasta se face in termen de 5 zile lucratoare de la intervenirea cazurilor, prin decizie a angajatorului, si se comunica persoanelor aflate in situatiile respective in termen de 5 zile lucratoare.
Insa, cazul privind incetarea contractului individual de munca ca urmare a expirarii termenului contractului individual de munca incheiat pe durata determinata nu il regasim la alin. (1) lit. d)-k) ci la lit. j).
Art. 2 alin. (2) din Legea nr. 130/1999 prevede ca angajatorii sunt obligati sa depuna la inspectoratele teritoriale de munca la care se pastreaza si se completeaza carnetele de munca ale salariatilor actele privind executarea, suspendarea, modificarea si incetarea contractelor individuale de munca, in termen de 5 zile de la perfectarea acestora.
Asadar, inscrisul constatator al incetarii contractului individual de munca incheiat pe durata determinata ca urmare a expirarii termenului se inregistreaza la inspectoratul teritorial de munca in termen de 5 zile de la perfectarea acestuia.
Prin urmare, teoretic, este posibila intocmirea, la aceasta data a inscrisului prin care se constata incetarea contractului individual de munca ca urmare a expirarii termenului contractului individual de munca incheiat pe durata determinata urmând ca in termen de 5 zile sa fie inregistrat la inspectoratul teritorial de munca. Insa, punerea in aplicare depinde de practica si interpretarile date de fiecare inspectorat teritorial de munca.
Pe de alta parte, unele instante de judecata considera ca angajatorul nu trebuie sa emita nici un fel de inscris constatator.
O astfel de decizie este prezentata aici: