Astfel, Guvernul are in vedere majorarea numarului microintreprinderilor care sa beneficieze de impozit de 1% pe veniturile realizate, prin cresterea plafonului de incadrare ca microintreprindere de la 500.000 de euro la 1 milion de euro. In prezent, IMM-urile care realizeaza cifra de afaceri intre 500.000 de euro si 1 milion de euro platesc impozit de 16% pe profit.
Mai exact, modificarile vizeaza:
- majorarea limitei de incadrare in acest sistem de impunere de la 500.000 euro la 1.000.000 euro;
- includerea, in acest sistem, a tuturor firmelor care realizeaza venituri din consultanta si management, fata de conditia care exista in prezent de a nu aplica acest sistem daca realizeaza mai mult de 20% din aceste tipuri de venituri;
- includerea in acest sistem si a persoanelor juridice, care nu intrau sub incidenta acestui impozit (persoanele juridice din domeniul asigurarilor, pietei de capital, din domeniul bancar, al jocurilor de noroc si din domeniul extractiei resurselor naturale);
Masura este benefica mediului de afaceri avand in vedere scaderea sarcinii fiscale si reducerea costurilor aferente calcului si administrarii impozitului.
O alta modificare stabileste ca sanctionarea unui agent economic cu refuzul dreptului de deducere a TVA este posibila doar daca exista probe ca acesta avea informatii certe despre activitatea firmelor evazioniste cu care a intrat in relatii comerciale.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
250 Modele Fise de Post
Totodata, ordonanta transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2016/1164/UE, pentru combaterea externalizarii profiturilor companiilor multinationale, prin:
- limitarea deductibilitatii dobanzilor;
- introducerea impozitarii la iesire - previne erodarea bazei impozabile in cazul unui transfer de active in afara Romaniei;
- introducerea regulii antiabuz, ce va permite autoritatilor romane sa refuze contribuabililor beneficiile fiscale obtinute din aranjamente abuzive;
- introducerea normelor privind societatile straine controlate (SSC) ce au ca scop impiedicarea evitarii platii impozitelor prin devierea veniturilor catre filiale din paradisuri fiscale.
De asemenea, se propune extinderea confiscarii si asupra mijlocului de transport pentru cei ce fac evaziune comercializand produse accizabile nemarcate - alcool si produse din tutun.
Totodata, prin proiectul de ordonanta, Guvernul are in vedere reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%. Astfel, cota de impozitare scade pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din cedarea folosintei bunurilor, din investitii, (mai putin veniturile din dividende, pentru care se mentine cota de impozit de 5%), din pensii, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din premii si din alte surse. Masura are scopul sa reduca presiunea fiscala asupra veniturilor populatiei si, implicit sa contribuie la cresterea nivelului de trai, precum si sa incurajeze mediul de afaceri, indeosebi in ceea ce priveste cresterea investitiilor.
Alte modificari aduse Codului fiscal vizeaza:
Majorarea nivelului salariului lunar brut in functie de care se acorda deducerea personala, dupa cum urmeaza:
- de la 1500 lei (in prezent) la 1950 lei – limita pana la care deducerile se acorda in suma fixa, in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere,
- de la 3000 lei (in prezent) la 3600 lei - limita maxima pana la care deducerile se acorda in mod degresiv.
Pentru salariatii care realizeaza venituri brute lunare din salarii de peste 3.600 lei nu se acorda deduceri personale.
Scopul masurii este sa fie mentinut numarul persoanelor care beneficiaza de aceste deductibilitati in conditiile majorarii salariului minim brut pe tara si al transferului sarcinii fiscale de la angajator la angajat.
Reducerea cotei totale a contributiilor sociale obligatorii, per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%;
Reducerea numarului contributiilor sociale de la 6 la 3, respectiv contributia de asigurari sociale (CAS), contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) si contributia asiguratorie pentru munca;
Astfel, contributiile sociale obligatorii vor fi:
contributia de asigurari sociale (CAS) in cota de:
a) 25 % datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati si de catre persoanele fizice pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal;
b) 4 % datorata in cazul conditiilor deosebite de munca, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
c) 8 % datorata in cazul conditiilor speciale de munca si altor conditii de munca astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
- contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) in cota de 10% datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit Codului fiscal.
- contributia asiguratorie pentru munca in cota de 2,25% datorata de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
Transferul sarcinii fiscale a obligatiilor privind contributiile sociale obligatorii datorate de angajator la angajat in cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor, astfel:
CAS si CASS se datoreaza de catre persoanele fizice, respectiv de catre angajati, inclusiv in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, pentru care CAS si CASS datorate nu pot fi mai mici decat nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza acestea, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ;
o cota suplimentara de CAS (de 4%, respectiv 8%) pentru conditii deosebite, speciale sau alte conditii de munca definite potrivit legii.
Se introduce „Contributia asiguratorie pentru munca” in cota de 2,25% din veniturile din salarii - datorata de angajatori. Contributia asiguratorie pentru munca este destinata alimentarii Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale si asigurarii necesarului pentru plata prestatiilor din domeniul asigurarilor sociale de care beneficiaza salariatii, respectiv indemnizatiile pentru somaj, indemnizatiile primite pentru concediile medicale sau cheltuielile pentru accidente de munca si boli profesionale.
Modificarea modului de stabilire a CAS si a CASS, in sensul ca persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente [de exemplu: consultanti, experti contabili, medici, persoane fizice autorizate, avocati (numai CASS), notari (numai CASS)] sau alte categorii de venituri, nu mai datoreaza contributiile sociale asupra venitului realizat. Astfel, baza de calcul a CAS va fi venitul ales, care este cel putin egal cu salariul minim brut pe tara, iar baza de calcul al CASS va fi salariul minim brut pe tara.
Exceptarea de la plata CAS a persoanelor fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale numai pentru veniturile realizate din activitati pentru care, potrivit legii, exista obligatia asigurarii in aceste sisteme (ex: avocatii, notarii, personalul monahal), inclusiv pentru veniturile de natura salariala realizate in domeniile respective (ex. avocatii salarizati, etc.). In prezent, exceptia se aplica pentru orice venit din salariu si asimilat salariilor, inclusiv persoanelor fizice care au si calitatea de pensionari al unui sistem propriu de asigurari sociale, ceea ce genereaza inechitati fata de persoanele care sunt pensionari din sistemul public de pensii.
In contextul majorarii cotei CASS datorata pentru persoanele fizice asigurate in sistemul de sanatate, de la 5,5% la 10%, pentru care, in prezent, contributia se suporta de la bugetul de stat, se modifica modalitatea de asigurare in sistemul public de sanatate a persoanelor care au calitatea de pensionari, someri, persoane aflate in concedii pentru cresterea copiilor, persoane care obtin ajutoare sociale si alte categorii de persoane aflate sub protectia sau in custodia statului. Aceste persoane vor fi asigurate in sistemul public de sanatate, fara plata contributiei, daca nu realizeaza venituri pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate.
Majorarea salariului minim brut pe tara de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, incepand cu 1 ianuarie 2018
Salariul minim brut pe tara va creste de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, incepand cu 1 ianuarie 2018, potrivit proiectului de Hotarare discutat in prima lectura.
Guvernul are in vedere majorarea indemnizatiei minime de crestere a copilului, tot de la 1 ianuarie 2018, la 1.250 de lei, fata de 1.233 de lei cat este in prezent. Pentru asigurarea acestei cresteri, indemnizatia de crestere a copilului nu va mai fi raportata, pe viitor, la salariul minim, ci la Indicele Social de Referinta (ISC), care este astazi de 500 de lei, iar indemnizatia va fi de doua ori si jumatate ISC.
Potrivit aceluiasi proiect de act normativ, pensia minima va creste, de la 1 iulie 2018, la 640 de lei, iar punctul de pensie va ajunge la 1.100 de lei...citeste mai multe despre majorarea salariului minim aici >>>
Sursa: Guvernul Romaniei