Proiectul de lege adoptat de Camera Deputatilor introduce 2 alineate la articolul 92, dupa cum urmeaza:
"(3) Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care il primeste salariatul utilizatorului, care presteaza aceeasi munca sau una similara cu cea a salariatului temporar.
(4) In masura in care utilizatorul nu are angajat un astfel de salariat, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luandu-se in considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de munca si care presteaza aceeasi munca sau una similara, astfel cum este stabilit prin contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul utilizatorului".
Asa cum se precizeaza in expunerea de motive, aceasta reglementare doreste continuarea transpunerii Directive 2008/104/CE privind munca prin agent de munca temporara.
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
"Astfel, prin aceasta initiativa legislativa se are in vedere continuarea transpunerii in legislatia interna a Directivei nr. 2008/104/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind munca prin agent de munca temporara. Modificarile si completarile propuse au avut in vedere faptul ca dispozitiile directive nu disting cu privire la natura contractului de munca temporara respectiv, nu se face deosebirea cu privire la durata determinata sau nedeterminata a acestuia. De asemenea, prevederile art. 3 alin. 91) lit. b) si c) din directiva, care definesc agentul de munca temporara si lucratorul temporar, stabilesc ca lucratorul lucreaza temporar numai la intreprinderea utilizatoare."
Propunerea legislativa doreste modificarea si completarea dispozitiilor Codului muncii cu privire la munca prin agent de munca temporara. Se doreste asigurarea convergentei sociale si economice in cadrul Uniunii Europene.
"Prin modificarile din continutul art, 94 peropunem redefinirea contractului de munca temporara in acord cu legislatia europeana, in sensul posibilitatii incheierii acestuia, de regula pe durata nedeterminata, in mod corespunzator acestei noi viziuni legislative, si am avut in vedere modificarea si completarea prevederilor art. 92, art. 94, art. 95 si ale art. 97 din Codul muncii."
Initiativa legislativa propune urmatoarele aspecte, asa cum se precizeaza in Punctul de vedere al Guvernului Romaniei:
1. Contractul de munca temporara sa se incheie, de regula, pe durata nedeterminata si in forma scrisa
2. Salariul primit de salariatul temporar pentru fiecare misiune sa nu fie mai mic decat al salariatului utilizatorului care presteaza aceeasi munca sau una similara
3. Instituirea dreptului salariatului temporar aflat in perioada dintre doua misiuni la dispozitia agentului de munca temporara la o indemnizatie de intrerupere a activitatii de cel putin 75% din salariul minim brut pe tara, precum si reconfigurarea perioadelor de proba pentru salariatul temporar din perspectiva duratei acestora
4. Eliminarea criteriului de stabilire a duratei concediului de odihna in raport cu activitatea prestata intr-un an calendaristic
5. Salariatii care s-au aflat in perioada de referinta consecutive in concediu medical sau de maternitate sa aiba dreptul de a beneficia ulterior de concediu de odihna integral, cu stabilirea unei perioade de report de 18 luni de la expirarea careia dreptul de concediu de odihna se stinge in situatia in care apare cumularea perioadelor de incapacitate temporara de munca/ concediu de maternitate cu perioada concediului de odihna.
PNL a solicitat Curtii Constitutionale sa constate ca anumite prevederi din Legea ce va modifica Codul Muncii sunt neconstitutionale.
"Adoptarea acestei legi aduce mari prejudicii, deoarece prin intrarea ei in vigoare se va ajunge la concedierea si trimiterea in somaj a unui numar de aproximativ 100.000 salariati, reducerea majora a sansei primului job pentru tineri, pierderi importante la bugetul de stat, de aproximativ 132 milioane de euro anual - provenite din necolectarea de taxe si impozite si evaziune fiscala rezultata din munca la negru, dar si cresterea cu peste 36 de milioane de euro anual a cheltuielilor suplimentare din bugetul asigurarilor sociale, prin scoaterea de pe piata muncii a zeci de mii de angajati si lipsirea acestora de accesul la contracte de munca temporara, pana la gasirea unui post permanent", declara atunci purtatorul de cuvant al grupului PNL din Camera Deputatilor, Cristina Pocora.
Curtea Constitutionala a respins aceasta obiectie de neconstitutionalitate.
Sursa: Camera Deputatilor