Drepturile Angajatilor in Romania: Dreptul la securitate si sanatate in munca

drepturi angajatidrepturi salariatidrepturile angajatilor in romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


In ciuda proclamarii acestui drept al salariatilor, capitolul din Codul muncii privitor la sanatatea si securitatea in munca reprezinta, in proportii relativ asemanatoare, exclusiv o serie de enunturi de reguli incidente in domeniile respective, la nivel general.

Prevederile referitoare la sanatatea si securitatea in munca sunt cuprinse in art. 175-191 (titlul III, intitulat "Sanatatea si securitatea in munca"), in trei capitole distincte, care statornicesc dispozitii privitoare la "Reguli generale" (art. 175-182), "Comitetul de securitate si sanatate in munca" (art. 183-185) si "Protectia salariatilor prin servicii medicale" (art. 186-191). In realitate, toate aceste articole nu aduc mai nimic nou, in raport cu dispozitiile exhaustive, cuprinse in:
  • Legea 319/2006 (legea securitatii si sanatatii in munca);
  • Normele de aplicare a Legii 319/2006 (HG 1425/2006);
  • Normele particulare de sanatate si securitate a muncii (emise in aplicarea Legii 319/2006 pentru diverse locuri de munca);
  • Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, modificata;
  • HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor.

De retinut
Dreptul la munca este ingemanat dreptului la sanatatea si securitatea muncii, ele fiind legate in mod indestructibil si inseparabil. Chiar si in ce priveste salariatii care au incheiat contract de munca pe perioada determinata, desi acestia presteaza munca in conditii speciale in ce priveste durata incadrarii in munca, sunt totusi incadrate prin contract de munca in sensul Codului muncii, fiind in drept sa beneficieze de masurile de sanatatea si securitate a muncii.

Aceeasi solutie este aplicabila si in cazul unui salariat aflat in perioada de proba prevazuta de Codul muncii, deoarece, desi in termenul de incercare persoana respectiva nu este salariat, incadrarea sa fiind conditionata de verificarea aptitudinilor si pregatirii profesionale, in realitate este vorba despre o incadrare in munca pe perioada determinata, drept pentru care si persoana respectiva beneficiaza si este obligata sa respecte normele de sanatatea si securitate a muncii.

Drepturile salariatului, chiar daca nu sunt expres prevazute de lege, se deduc din obligatiile angajatorului.
Astfel, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
  • asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
  • prevenirea riscurilor profesionale;
  • informarea si instruirea lucratorilor;
  • asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.

Angajatorul trebuie sa adapteze aceste masuri la specificul intreprinderii, tinand seama de modificarea conditiilor, si pentru imbunatatirea situatiilor existente.

Angajatorii au obligatia de a asigura:
  • elaborarea documentelor cerute de lege
  • informarea, participarea si colaborarea angajatilor pentru adoptarea si aplicarea masurilor de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.

Sursa: Drepturile angajatilor in Romania

NOUTATI din Legislatie muncii

Atentie: La 1 septembrie 2024 intra in vigoare NOUA LEGE A PENSIILOR!


Descopera lucrarea Noua Lege a Pensiilor. Ghid practic - trateaza intr-o maniera completa
si 100% profesionista absolut toate aspectele pensionarii!

Afla:

- ce tipuri de pensie exista
- care sunt modalitatile si conditiile de pensionare
- ce acte trebuie sa contina dosarul de pensionare
- cum se calculeaza cuantumul pensiei
- cum inceteaza contractul individual de munca
- posibilitati de continuare a raporturilor de munca
- modalitati de cumulare a pensiei cu alte venituri etc.


...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
drepturi angajatidrepturi salariatidrepturile angajatilor in romania

Data aparitiei: 29 Ianuarie 2014
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Drepturile Angajatilor in Romania: Dreptul la securitate si sanatate in munca Nota: 4.83 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Reglementare acordare tichete de masaIntrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa postului pentru Director tehnicIntrebare: Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]