Conflictele de munca: solutionare si aspecte esentiale

conflictele colective de muncaconflicte de muncatipuri conflicte de munca
Conflictele de munca: solutionare si aspecte esentiale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conflictele de munca sunt conflictele dintre salariati si angajatori privind interesele cu caracter economic, profesional sau social ori drepturile rezultate din desfasurarea raporturilor de munca (art. 231 din Codul muncii). 
 

Conflictele de munca - tipuri

 
Conflictele de munca pot fi individuale sau colective. Toate conflictele de munca se pot solutiona prin utilizarea unor metode amiabile, cum ar fi concilierea sau medierea, dar dincolo de aceasta:
 
– conflictele individuale de munca se solutioneaza pe cale judecatoreasca;
– conflictele colective de munca pot duce la declansarea unei greve.
 
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente!
 
Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative, detalii AICI >>>
 
Potrivit art. 132 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.238 din 2 decembrie 2022, concilierea, medierea si arbitrarea conflictelor colective de munca se fac numai intre partile aflate in conflict.
 
Dreptul angajatilor/lucratorilor de a declansa conflicte colective de munca in legatura cu inceperea, desfasurarea si incheierea negocierilor contractelor colective de munca este garantat de lege.
 
Reglementarea conflictelor colective de munca a fost modificata in mod profund prin intrarea in vigoare a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.238 din 2 decembrie 2022. Aceasta a abrogat dispozitiile Legii nr. 62/2011 si a inlaturat o parte din restrictiile in declansarea si derularea conflictelor colective, pe care legea precedenta le cuprindea.
 

Cu ce prilej se poate declansa un conflict colectiv?

 
Potrivit art. 1 pct. 25, art. 122 alin. (2) si art. 126 din Legea nr. 367/2022, conflictul colectiv de munca poate fi declansat:
 
a) cu prilejul negocierilor privind contractele ori acordurile colective de munca, daca:
 
angajatorul refuza sa inceapa negocierea unui contract in conditiile in care nu are incheiat un astfel de contract ori cel anterior a incetat;
angajatorul/organizatia patronala nu accepta revendicarile formulate de angajati/lucratori;
partile nu ajung la o intelegere privind incheierea unui contract colectiv de munca pana la data stabilita de comun acord pentru finalizarea negocierilor;
in conditiile in care, desi a fost inceputa negocierea unui contract colectiv de
munca, angajatorul nu isi respecta obligatia de a pune la dispozitia partii sindicale si/sau a reprezentantilor angajatilor/lucratorilor informatii care sa permita o analiza a situatiei economico-financiare. In absenta acestor informatii, negocierile colective nu se pot desfasura in cunostinta de cauza;
angajatorul refuza sa inceapa negocierea in conditiile in care partile au prevazut clauze ce urmeaza a fi renegociate periodic, iar perioada convenita de catre parti pentru renegocierea acestora a expirat ori daca partile nu ajung la un acord privind renegocierea clauzelor ce urmeaza a fi renegociate periodic;
angajatorul refuza renegocierea clauzelor a caror nulitate a fost constatata, dupa epuizarea procedurilor de negociere prevazute de lege.
 
Negocierea colectiva este obligatorie la nivelul unitatilor care au cel putin 10 angajati/lucratori, precum si la nivel de sector de negociere colectiva.
 
 
Ce fel de documente va poate solicita Inspectia Muncii? Puteti prezenta inspectorilor, pe loc, astfel de documente?
 
Va oferim 160 de modele si formulare EDITABILE care acopera orice situatie cu care va puteti intalni. Retineti, va rugam, cele 160 de modele sunt intocmite in conformitate cu cele mai recente prevederi legale din domeniul relatiilor de munca, detalii aici >>>
 
 

Conflictul de munca - Cine participa?

 
Conflictul de munca intervine intre angajati/lucratori, reprezentati de organizatii sindicale sau de reprezentantii alesi, si angajatori/organizatii patronale.
 
In conflictele colective de munca de la orice nivel, angajatii/lucratorii sunt reprezentati de partile indreptatite sa participe la negociere sau, dupa caz, de partile care au participat la negocierea colectiva si care i-au reprezentat la negocierile colective, conform
mandatului.
 

Nivelele conflictelor colective

 
Conflictele colective de munca se pot declansa la aceleasi nivele la care este posibila si negocierea colectiva. Or, cum in prezent negocierea colectiva se poate realiza si la nivel national, potrivit art. 124 conflictele colective de munca pot avea loc:
 
– la nivelul unitatii, 
– al grupului de unitati, 
– al sectorului de negociere colectiva sau 
– la nivel national
 
Observam ca noua lege introduce notiunea de „sectoare de negociere colectiva” – care sunt definite ca „sectoarele economiei nationale in care partenerii sociali convin sa negocieze colectiv, care se stabilesc de catre Consiliul National Tripartit si se aproba prin hotarare a Guvernului”.
 
In plus, pentru prima data din 2010, negocierea colectiva se poate desfasura si la nivel national. In consecinta, si conflictul colectiv de munca se poate declansa la acest nivel.
 

Conflictele de munca - Cum se solutioneaza?

 
Un conflict colectiv se va putea solutiona pe cai amiabile sau, in cazul in care aceasta este cu neputinta, prin forta, salariatii avand dreptul de a face greva. 
 
Etapele solutionarii unui conflict colectiv de munca sunt urmatoarele:
 
a) Sesizarea angajatorului cu privire la revendicarile salariatilor 
 
In toate cazurile in care exista premisele declansarii unui conflict colectiv de munca, participantii la negocierea colectiva sau cei care ar fi fost indreptatiti sa participe vor sesiza, in scris, angajatorul/organizatia patronala despre aceasta situatie, precizand
revendicarile angajatilor, motivarea acestora, precum si propunerile de solutionare.
 
Angajatorul/organizatia patronala sau, dupa caz, institutia ori autoritatea publica este obligat/obligata sa primeasca si sa inregistreze sesizarea astfel formulata.
Aceasta cerinta se considera indeplinita si in cazul in care revendicarile, motivarea si propunerile de solutionare sunt exprimate cu ocazia intalnirii cu reprezentantii angajatorului/organizatiei patronale, daca discutiile purtate au fost consemnate intr-un proces-verbal.
 
Asadar, sesizarea se va face:
 
– in scris, in cuprinsul unei cereri care se inregistreaza de catre angajator;
– verbal, cu prilejul discutiilor purtate intre conducerea unitatii si sindicatul reprezentativ sau reprezentantii salariatilor, daca aceste discutii sunt consemnate intr-un proces-verbal.
 
 
Ce fel de documente va poate solicita Inspectia Muncii? Puteti prezenta inspectorilor, pe loc, astfel de documente?
 
Va oferim 160 de modele si formulare EDITABILE care acopera orice situatie cu care va puteti intalni. Retineti, va rugam, cele 160 de modele sunt intocmite in conformitate cu cele mai recente prevederi legale din domeniul relatiilor de munca, detalii aici >>>
 
b) Raspunsul angajatorului 
 
Angajatorul/organizatia patronala sau, dupa caz, institutia ori autoritatea publica, are obligatia de a raspunde in scris, in termen de trei zile lucratoare de la primirea sesizarii, cu precizarea punctului de vedere motivat pentru fiecare dintre revendicarile formulate
(legea anterioara prevedea un termen si mai scurt, de numai doua zile lucratoare).
 
In situatia in care angajatorul/organizatia patronala sau institutia/autoritatea publica, dupa caz, nu a raspuns la toate revendicarile formulate sau, desi a raspuns, salariatii nu sunt de acord cu punctul de vedere precizat, conflictul colectiv de munca se poate declansa.
 
c) Informarea privind declansarea conflictului 
 
Informarea privitoare la declansarea conflictelor colective de munca si a motivelor declansarii acestora se transmite, in scris, inspectoratelor teritoriale de munca sau ministerului responsabil cu dialogul social, dupa caz.
 
d) Inregistrarea prealabila 
 
Conflictul colectiv de munca se declanseaza numai dupa inregistrarea prealabila a acestuia. In acest sens, participantii la negocierea colectiva sau cei care ar fi fost indreptatiti sa participe:
 
  • la nivel de unitate, vor notifica angajatorului declansarea conflictului colectiv de munca si vor sesiza in scris inspectoratul teritorial de munca din judetul in care isi desfasoara activitatea angajatii/lucratorii unitatii care au declansat conflictul, in vederea concilierii;

  • la nivel de grup de unitati, vor notifica fiecarei unitati membre a grupului de unitati, precum si organizatiei patronale constituite la nivelul grupului declansarea conflictului colectiv de munca si vor sesiza in scris ministerul responsabil cu dialogul social, in vederea concilierii;

  • la nivelul sectorului de negociere colectiva si la nivel national, vor notifica declansarea conflictului colectiv de munca fiecarei unitati in care au membri federatiile si/sau confederatiile sindicale si in care se declanseaza conflictul, precum si federatiilor si/sau confederatiilor patronale corespondente, si vor sesiza in scris ministerul responsabil cu dialogul social, in vederea concilierii.
 
e) Concilierea 
 
Concilierea este o incercare de solutionare amiabila a conflictului colectiv, care se realizeaza de catre persoanele desemnate de:
 
– ministerul responsabil cu dialogul social, in cazul conflictelor colective de munca la nivel de grup de unitati, la nivel sectorial sau la nivel national, 
– inspectoratul teritorial de munca, in cazul conflictelor colective de munca la nivel de unitate.
 
Procedura de conciliere este obligatorie.
 
In cazul in care, in urma concilierii, se ajunge la un acord cu privire la solutionarea revendicarilor formulate, conflictul colectiv de munca se considera incheiat.
 
f) Medierea si arbitrajul 
 
Dupa declansarea conflictului colectiv de munca, partile pot hotari, prin consens, initierea procedurii medierii sau arbitrajului.
Medierea sau arbitrajul conflictului colectiv de munca este obligatorie/obligatoriu doar daca partile, de comun acord, au decis acest lucru inainte de declansarea grevei sau pe parcursul acesteia.
 
g) Greva 
 
In ultima instanta, daca nicio modalitate de solutionare a conflictelor nu a avut succes, salariatii, cu indeplinirea conditiilor legale, vor putea declansa greva.

NOUTATI din Legislatia muncii

Incepe Turneului National de ReviSal!


 7 ateliere ReviSal in 7 orase mari din tara!
  1. Craiova - 26 martie
  2. Timisoara - 1 aprilie
  3. Cluj-Napoca - 2 aprilie
  4. Sibiu - 3 aprilie
  5. Constanta - 9 aprilie
  6. Iasi - 12 aprilie
  7. Bucuresti - 22 aprilie + Transmisiune LIVE
 Atentie, locurile sunt limitate! Grabiti-va sa faceti rezervarea!

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conflictele colective de muncaconflicte de muncatipuri conflicte de munca

Data aparitiei: 19 Aprilie 2023
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Conflictele de munca: solutionare si aspecte esentiale Nota: 4.37 din 5 - 72 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Conditii pentru a beneficia de scutire de impozit in domeniul ITIntrebare: Suntem o societate care se ocupa cu prestari servicii pentru evenimente, mai exact ne ocupam de partea artistica - montare de scene, lumini inteligente, sunet profi, ecrane inteligente pe care sunt proiectate imagini Computerizate, create de angajatii nostri in baza unor programe achizitionate de societate. Un exemplu concret: la un concert pe un stadion sunt montate scenele noastre, ecranele unde apar jocurile de imagini cu ce se petrece pe scena sau diferite motive de linii, culori, imagini...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Compensare munca suplimentara cu timp liber corespunzator vs concediu de odihnaIntrebare: Daca activitatea societatii este de asa natura incat in fiecare luna se acorda ore suplimentare, conform art. 122 din Codul muncii, ce se intampla daca in luna se platesc ore suplimentare si se ia si concediu de odihna?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]