"In cazul in care un angajat si-a pierdut cartea de munca, cum trebuie procedat pentru a face dovada vechimii in munca? Exista o procedura pentru recuperare carte munca?"
Raspunsul specialistilor:
Inainte de a aparitia contractelor de munca se foloseau cartile de munca in format fizic, care contineau istoricul salariatilor in campul muncii. Cartea de munca era documentul prin care se putea face dovada locurilor de munca unde ati fost angajat, a nivelului salarial si a vechimii acumulate in campul muncii pana la sfarsitul anului 2010.
Exista o lucrare care va ofera INSTANTANEU raspunsul la orice intrebare de legislatia muncii! Raspunsurile sunt complete si permanent la zi! Sunt explicate inclusiv recentele modificari legislative privind: 1) conflictele colective de munca 2) negocierea colectiva 3) salariul minim 4) avertizorii 5) contractele de munca, DETALII AICI >>>
Incepand cu 1 ianuarie 2011, dupa eliminarea cartii de munca in format fizic, s-a trecut la inregistrarea digitala a vechimii in munca, scopul fiind acela de a gestiona cat mai bine vechimea salariatilor.
Reconstituirea cartii de munca este operatiunea prin care, pe baza probelor puse la dispozitie de dvs., o instanta de judecata obtine pe baza unei hotarari judecatoresti o reinventariere a tuturor locurilor unde ati muncit, astfel incat sa se recunoasca vechimea reala in munca.
Persoanele care nu mai detin carnete de munca, le-au pierdut ori le-au fost distruse sunt nevoite sa reconstituie vechimea in munca pe care au realizat-o de-a lungul timpului.
Primul lucru care trebuie realizat in demersul pentru reconstituirea vechimii de pe cartea de munca este declararea documentul pierdut, furat sau deteriorat la Monitorul Oficial.
Dupa ce anuntul va fi publicat, va trebui sa va adresati unei instante de judecata pentru a fi demarata procedura de reconstituire a cartii de munca, deoarece, dupa data abrogarii Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare, vechimea in munca stabilita pana la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie, la cererea persoanei care nu poseda carnet de munca, de catre instanta judecatoreasca competenta sa solutioneze conflictele de munca, pe baza inscrisurilor sau a altor probe din care sa rezulte existenta raporturilor de munca.
Pentru reconstituirea cartii de munca sau a carnetului de munca, trebuie sa chemati in judecata in calitate de parat fosta unitate angajatoare unde ati desfasurat activitatea.
In cazul in care unele firme sau societati nu mai exista va puteti indrepta spre Arhivele Nationale, unde ar trebui sa existe copii ale tuturor documentelor firmelor. Daca un angajator a dat faliment, arhivele sale s-ar putea sa se afle la un executor judiciar, iar in acest caz va trebui sa luati legatura cu acesta.
Problema o rezolva de fapt Inalta Curte printr-o decizie in interesul legii si prin care arata prin Decizia nr. 2/2016 prin care a solutionat un recurs in interesul legii in cauzele privind reconstituirea vechimii in munca/constatarea incadrarii activitatii desfasurate in grupele I si/sau a II-a de munca, in situatia in care fostul angajator nu mai exista si a stabilit ca:
a) angajatorul desfiintat in urma procedurilor de insolventa, finalizate cu radierea din registrele specifice, nu poate sta in judecata, neavand capacitate procesuala de folosinta, iar fostul lichidator, chemat in judecata in nume propriu, nu are calitate procesuala pasiva;
b) daca exista documente primare, persoana interesata, care nu poseda dovezi privind vechimea in munca sau activitatea desfasurata in anumite grupe de munca, are deschisa calea unei actiuni in realizare – obligatie de a face – avand ca obiect obligarea detinatorului de arhiva de a elibera adeverinta constatatoare a vechimii in munca/incadrarii in grupele superioare de munca.
In aceasta situatie va fi chemat in judecata si va avea calitate procesuala pasiva detinatorul de arhiva. Pe scurt, reconstituirea vechimii in munca prin recuperarea vechimii munca , se va face prin chemare in judecata a arhivei unde se regasesc actele care fac dovada vechimii in munca, iar atunci cand angajatorul nu mai exista din punct de vedere juridic (lichidat, radiat) si nu exista documente primare care sa dovedeasca vechimea in munca, pot fi chemate in judecata casele teritoriale de pensii.
Asta inseamna ca recuperarea cartii de munca de la casa de pensii se va face in instanta ori de cate ori nu exista arhive in acest sens.
Conform legislatiei in vigoare, instanta de judecata este singura institutie care poate dispune. Astfel, pentru o carte de munca pierduta, in 2023 este necesar ca in instanta sa se demonstreze, pe baza unor acte sau a altor probe, care este vechimea efectiva pe care o inregistrati la momentul pierderii carnetului. Desi ca exista reglementare legislativa, majoritatea carnetelor de munca nu au fost scanate si introduse intr-o baza de date digitala.
Odata ce s-a obtinut o hotarare judecatoreasca definitiva, persoana interesata va trebui sa o depuna la Casa de Pensii in a carei circumscriptie isi are domiciliul, astfel incat sa fie valorificata vechimea in munca pe care a realizat-o respectiva persoana.
Un raspuns oferit in decembrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<