Solutionarea amiabila a conflictelor individuale de munca. Conciliere

Solutionarea amiabila a conflictelor individuale de muncaconflicte de munca solutionare
Solutionarea amiabila a conflictelor individuale de munca. Conciliere
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Avand in vedere prevederile art. 231, 231^1 si art. 242 lit. d) din Codul Muncii, va prezentam un model de Procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca:
 
Raspunsul specialistilor: 
 
La art. 242 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la lit. d) ca Regulamentul intern trebuie sa cuprinda si dispozitii referitoare la procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor.

Problema dvs. este una mai speciala? Simtiti nevoia unui raspuns personalizat?
 
Tot ce aveti de facut este sa introduceti in calculator stick-ul cu lucrarea Consilier Ghid complet de Salarizare, ReviSal si Contributii Sociale si sa dati o cautare dupa cuvantul-cheie dorit. Pe ecran se vor afisa instantaneu pagini intregi de informatii relevante si foarte utile, care va vor oferi raspunsul profesionist pentru problema dvs, DETALII AICI >>>
 
Avand in vedere aceasta reglementare, apreciem ca procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, poate face parte din acelasi capitol (ca subcapitol distinct) care se refera si la solutionarea cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor. Dar poate fi prevazuta si intr-un capitol separat in Regulamentul intern.
 
In sine, procedura este descrisa la art. 231^1 din Codul muncii, iar pentru in Regulamentul intern, apreciem ca trebuie sa preluati prevederile din Codul muncii, la care sa adaugati anumite aspecte specifice unitatii dumneavoastra (legate de partea practica a derularii concilierii, circuitul documentelor).
 
Astfel regulamentul intern ar trebui sa includa prevederi referitoare la:
 
- faptul ca in cazul aparitiei unui conflict individual de munca, partile  (angajator si angajat) pot stabili, de comun acord aplicarea solutionarii pe cale amiabila a conflictului de munca declansat; este important sa existe acordul celor doua parti cu privire la initierea unei asemenea proceduri, avand in vedere ca aceasta implica costuri pentru ambele parti, deoarece acestia trebuie sa agreeze modul in care vor acoperi onorariul consultantului extern care realizeaza concilierea;
- modul cum se face aceasta comunicare intre angajat si angajator, pana la agreerea (sau neagreerea) aplicarii procedurii de solutionare amiabila a conflictului individual de munca;
- de asemenea, trebuie prevazuta posibilitatea ca in contractul individual de munca sa fie introdusa o clauza referitoare la utilizarea concilierii in solutionarea amiabila a conflicelor individuale de munca. Aceasta clauza poate fi negociata/introdusa fie de la inceputul relatiei de munca fie pe parcursul executarii contractului individual de munca.
- avand in vedere ca procedura de conciliere, in fapt, va fi realizata de un consultant extern specializat in legislatia muncii (avocat, mediator, expert ) ar fi necesare cateva precizari asupra modului in care se selecteaza respectiva persoana;
- precizarea ca oricare dintre parti se poate adresa consultantului extern in vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de munca;
- cateva prevederi referitoare la modul de organizare a concilierii si modul in care sunt duse la indeplinire cele agreeate la finalizarea concilierii (spre ex. necesitatea emiterii unei decizii de catre angajator cu privir el amodul de rezolvare a conflictului).
 
Din prevederile art. 231^1 din Codul muncii intelegem ca in fapt, procesul de conciliere propriu-zis este derulat de catre consultantul extern specializat in legislatia muncii care are un rol activ si asigura conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate a intregului demers.
 
Astfel acesta practic trebuie sa aiba o procedura de lucru care sa asigure neutralitatea, impartialitatea si confidentialitatea concilierii si care sa contina si documentele pe care consultantul le utilizeaza pentru realizarea concilierii (invitatia scrisa, model de acord care sa contina intelegerea partilor si modalitatea de stingere a conflictului, model de proces verbal). 
 
Aceasta, spre exemplu, alaturi de specializarea in dreptul muncii si eventual de experienta in acest domeniu, pot constitui criterii obiective de selectionare a consultantului extern.
 
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalCodulMuncii, in ianuarie 2024. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Solutionarea amiabila a conflictelor individuale de muncaconflicte de munca solutionare

Data aparitiei: 17 Ianuarie 2024
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Solutionarea amiabila a conflictelor individuale de munca. Conciliere Nota: 4.5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]