Avand in vedere prevederile art. 231, 231^1 si art. 242 lit. d) din Codul Muncii, va prezentam un model de Procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca:
Raspunsul specialistilor:
La art. 242 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la lit. d) ca Regulamentul intern trebuie sa cuprinda si dispozitii referitoare la procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor.
Problema dvs. este una mai speciala? Simtiti nevoia unui raspuns personalizat?
Tot ce aveti de facut este sa introduceti in calculator stick-ul cu lucrarea Consilier Ghid complet de Salarizare, ReviSal si Contributii Sociale si sa dati o cautare dupa cuvantul-cheie dorit. Pe ecran se vor afisa instantaneu pagini intregi de informatii relevante si foarte utile, care va vor oferi raspunsul profesionist pentru problema dvs, DETALII AICI >>>
Avand in vedere aceasta reglementare, apreciem ca procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, poate face parte din acelasi capitol (ca subcapitol distinct) care se refera si la solutionarea cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor. Dar poate fi prevazuta si intr-un capitol separat in Regulamentul intern.
In sine, procedura este descrisa la art. 231^1 din Codul muncii, iar pentru in Regulamentul intern, apreciem ca trebuie sa preluati prevederile din Codul muncii, la care sa adaugati anumite aspecte specifice unitatii dumneavoastra (legate de partea practica a derularii concilierii, circuitul documentelor).
Astfel regulamentul intern ar trebui sa includa prevederi referitoare la:
- faptul ca in cazul aparitiei unui conflict individual de munca, partile (angajator si angajat) pot stabili, de comun acord aplicarea solutionarii pe cale amiabila a conflictului de munca declansat; este important sa existe acordul celor doua parti cu privire la initierea unei asemenea proceduri, avand in vedere ca aceasta implica costuri pentru ambele parti, deoarece acestia trebuie sa agreeze modul in care vor acoperi onorariul consultantului extern care realizeaza concilierea;
- modul cum se face aceasta comunicare intre angajat si angajator, pana la agreerea (sau neagreerea) aplicarii procedurii de solutionare amiabila a conflictului individual de munca;
- de asemenea, trebuie prevazuta posibilitatea ca in contractul individual de munca sa fie introdusa o clauza referitoare la utilizarea concilierii in solutionarea amiabila a conflicelor individuale de munca. Aceasta clauza poate fi negociata/introdusa fie de la inceputul relatiei de munca fie pe parcursul executarii contractului individual de munca.
- avand in vedere ca procedura de conciliere, in fapt, va fi realizata de un consultant extern specializat in legislatia muncii (avocat, mediator, expert ) ar fi necesare cateva precizari asupra modului in care se selecteaza respectiva persoana;
- precizarea ca oricare dintre parti se poate adresa consultantului extern in vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de munca;
- cateva prevederi referitoare la modul de organizare a concilierii si modul in care sunt duse la indeplinire cele agreeate la finalizarea concilierii (spre ex. necesitatea emiterii unei decizii de catre angajator cu privir el amodul de rezolvare a conflictului).
Din prevederile art. 231^1 din Codul muncii intelegem ca in fapt, procesul de conciliere propriu-zis este derulat de catre consultantul extern specializat in legislatia muncii care are un rol activ si asigura conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate a intregului demers.
Astfel acesta practic trebuie sa aiba o procedura de lucru care sa asigure neutralitatea, impartialitatea si confidentialitatea concilierii si care sa contina si documentele pe care consultantul le utilizeaza pentru realizarea concilierii (invitatia scrisa, model de acord care sa contina intelegerea partilor si modalitatea de stingere a conflictului, model de proces verbal).
Aceasta, spre exemplu, alaturi de specializarea in dreptul muncii si eventual de experienta in acest domeniu, pot constitui criterii obiective de selectionare a consultantului extern.
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalCodulMuncii, in ianuarie 2024. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Imputernicire director economic societateIntrebare: In cazul unei firme cu unic asociat care este angajat in functia de administrator si care are angajata o alta persoana in functia de director economic, pentru ca acesta din urma sa poata semna acte oficiale in numele administratorului este nevoie de imputernicire notariala sau este suficienta fisa postului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incetare CIM in temeiul art. 31 alin. (3) din Codul muncii din initiativa angajatoruluiIntrebare: O persoana care a avut un contract de munca timp de 20 de ani, si-a dat demisia, apoi fara sa existe pauza intre contracte, s-a angajat la o alta firma pe o perioada nedeterminata cu proba de 3 luni, poate solicita indemnizatia de somaj in cazul in care i se incheie contractul conform Articolului 31 alin. (3) din CM dupa primele 2 saptamani de activitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<