Solutionarea conflictelor individuale de munca, pe cale amiabila
La art. 242 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la lit. d) ca Regulamentul intern trebuie sa cuprinda si dispozitii referitoare la procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor.
Potrivit specialistilor de la PortalCodulMuncii, avand in vedere aceasta reglementare, apreciem ca procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca poate face parte din acelasi capitol (ca subcapitol distinct) care se refera si la solutionarea cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor. Dar poate fi prevazuta si intr-un capitol separat in Regulamentul intern.
Ce obligatii aveti conform Legii nr. 367/2022? Stiti sa le gestionati corect?
Va oferim un ghid practic cu informatii la zi, legislatie explicata si modele de formulare pe care le solicita inspectorii ITM! Parcurgeti ghidul si evitati amenzi de pana la 20.000 de lei, detalii AICI <<<
In sine, procedura este descrisa la art. 231^1 din Codul muncii, iar pentru in Regulamentul intern, apreciem ca trebuie sa preluati prevederile din Codul muncii, la care sa adaugati anumite aspecte specifice unitatii dumneavoastra (legate de partea practica a derularii concilierii, circuitul documentelor).
Tocmai de aceea este important sa existe acordul celor doua parti cu privire la initierea unei asemenea proceduri, avand in vedere ca aceasta implica costuri pentru ambele parti, deoarece acestia trebuie sa agreeze modul in care vor acoperi onorariul consultantului extern care realizeaza concilierea.
Concilierea conflictului de munca - ce trebuie prevazut in RI?
Iata ce va cuprinde Regulamentul Intern, vizavi de solutionarea conflictului individual de munca:
- modul cum se face aceasta comunicare intre angajat si angajator, pana la agreerea (sau neagreerea) aplicarii procedurii de solutionare amiabila a conflictului individual de munca;
- de asemenea, trebuie prevazuta posibilitatea ca in contractul individual de munca sa fie introdusa o clauza referitoare la utilizarea concilierii in solutionarea amiabila a conflictelor individuale de munca. Aceasta clauza poate fi negociata/introdusa fie de la inceputul relatiei de munca fie pe parcursul executarii contractului individual de munca.
- avand in vedere ca procedura de conciliere, in fapt, va fi realizata de un consultant extern specializat in legislatia muncii (avocat, mediator, expert ) ar fi necesare cateva precizari asupra modului in care se selecteaza respectiva persoana;
- precizarea ca oricare dintre parti se poate adresa consultantului extern in vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de munca;

Teste de Evaluare Nationala clasa a II-a - Comunicare in limba romana - scris si citit

Teste rezolvate pentru reusita la examenul de titularizare - Educatie Fizica si Sport Editie actualizata si adaugita

Teste rezolvate pentru examenul de definitivare Educatie fizica si sport Editie noua
- cateva prevederi referitoare la modul de organizare a concilierii si modul in care sunt duse la indeplinire cele agreeate la finalizarea concilierii (spre ex. necesitatea emiterii unei decizii de catre angajator cu privir el amodul de rezolvare a conflictului).
Procesul de conciliere si rolul consilierului extern
Din prevederile art. 231^1 din Codul muncii intelegem ca in fapt, procesul de conciliere propriu-zis este derulat de catre consultantul extern specializat in legislatia muncii care are un rol activ si asigura conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate a intregului demers.
Astfel acesta practic trebuie sa aiba o procedura de lucru care sa asigure neutralitatea, impartialitatea si confidentialitatea concilierii si care sa contina si documentele pe care consultantul le utilizeaza pentru realizarea concilierii (invitatia scrisa, model de acord care sa contina intelegerea partilor si modalitatea de stingere a conflictului, model de proces verbal).
Aceasta, spre exemplu, alaturi de specializarea in dreptul muncii si eventual de experienta in acest domeniu, pot constitui criterii obiective de selectionare a consultantului extern.
Un punct de vedere oferit de catre expertii in legislatia muncii si resurse umane, de la PortalCodulMuncii >>>