In Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 90, din data de 3 februarie 2012 a fost publicata Decizia Curtii Constitutionale referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii privind organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale si a alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat din anul 2012, precum si pentru modificarea si completarea titlului I al Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali.
Decizia de neconstitutionalitate a fost motivata de faptul ca organizarea alegerilor locale si a celor parlamentare la aceeasi data reformeaza in mod radical legislatia electorala cu putin timp inaintea scrutinului, incalcand standardele europe in materie. in plus, procedura este greoaie si poate crea confuzie in randul electoratului, "care este pus in situatia de a vota cu un numar ridicat de buletine de vot." Exprimarea optiunii pe 6 buletine de vot presupune "cresterea exponentiala a timpului necesar votarii pentru fiecare cetatean, luand in calcul in acest sens distribuirea buletinelor, timpul de vot in cabine, introducerea buletinelor de vot in cele 3 urne. Complexitatea operatiunilor de vot poate avea ca efect excluderea de la vot a alegatorilor care, independent de vointa lor, nu vor reusi sa voteze in perioada de timp afectata exercitarii votului, pana la inchiderea urnelor" se arata in motivatia Curtii Constitutionale.
in plus, masura incalca art. 37 din Constitutia Romaniei referitor la dreptul de a fi ales. in cazul unor alegeri desfasurate la date diferite, un candidat care nu a obtinut o functie la alegerile locale, poate candida pentru un mandat de deputat sau de senator. Acest lucru devine imposibil in conditiile comasarii alegerilor.
De asemenea, sunt neconstitutionale prevederile prin care sunt prelungite mandatele alesilor locali cu sase luni si modul de delimitare a colegiilor uninominale. Prima masura incalca principiul periodicitatii alegerilor si dispozitiile art.1 alin.(5) din Constitutie, care consacra obligatia respectarii Constitutiei, suprematiei sale si a legilor. in plus, redimensionand durata mandatelor in curs ale alesilor locali, legea comasarii incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art.15 alin.(2) din Legea fundamentala.
Portal Codul Muncii
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Pe de alta parte, legea comasarii este neconstitutionala, intrucat "se incalca si liberul acces la justitie al titularilor actiunilor formulate impotriva hotararilor de Guvern prin care sunt delimitate colegiile uninominale unde au loc alegerile pentru Camera Deputatilor si Senat din anul 2012, persoane care, in ipoteza in care instanta de judecata este decazuta din dreptul de a le solutiona actiunile, se afla in imposibilitatea de a-si valorifica in justitie dreptul consacrat de lege, arata motivarea CCR.
Sursa: costelgilca.ro