Ministrul Muncii, Marius Budai, a declarat in data de 21.05.2019 ca in curand vor fi trimise catre Parlament acele modificari necesare asupra Legii Pensiilor, in contextul in care acestea au fost impuse de Curtea Constitutionala.
Curtea a declarat ca anumite articole sunt neclare, asa ca acestea ar trebui modificate, fapt care a dus la intarzierea implementarii noi Legi a Pensiilor.
Ministrul Muncii a declarat, conform Antena 3:
"Noi am elaborat cele trei clarificari solicitate de Curtea Constitutionala, dar nu pot sa nu remarc ca am pierdut 6 luni din implementarea noii Legi, pentru un atac care s-a dovedit nefondat la Curtea Constitutionala – Curtea Constitutionala, dintr-o lege de peste 180 de aticole a cerut, practic, la trei alineate, o clarificare, nici macar cele trei nu au fost declarate neconstitutionale. Noi le-am elaborat, le-am inaintat Guvernului si probabil le vom discuta in sedinta de Guvern de joi (23 mai), apoi le inaintam Parlamentului."
Ramane de vazut cand legea pensiilor va fi modificata si aplicata, in 2019.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Legea pensiilor va fi din nou modificata, dupa ce Curtea Constitutionala a explicat ce articole sunt neconstitutionale si ce modificari trebuie aduse in acest sens.
Ministrul Muncii, Marius Budai a declarat ca Parlamentul lucreaza la aceste aspecte iar articolele vor fi modificate in cel mai scurt timp posibil.
"Acum s-a publicat, am citit si eu rapid. Noi respectam deciziile CCR si in termenul cel mai scurt le vom pune in aplicare, prin Parlament. Am discutat cu presedintele Camerei Deputatilor si cu siguranta vom pune in aplicare aceasta decizie a CCR, care de fapt nu este o decizie de a spune ca toata legea este neconstitutionala. Printre cele 183 de articole, la 3 alineate s-au solicitat clarificari sicu siguranta le vom pune in aplicare", a declarat Marius Budai, conform Digi24.ro.
Iata depre ce decizii este vorba, mai exact, discutam despre modificarea a doua articole. CCR doreste clarificarea privind cine plateste contributiile de asigurari sociale si cine sunt, mai exact, contribuabilii:
Decizia CCR nr. 138/2019 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 alin. (1), a sintagmei "cu valabilitate permanenta" cuprinsa in art. 52 cu referire la lit. a) si ale art. 63 lit. a) si b) din Legea privind sistemul public de pensii
Curtea Constitutionala decide:
1. Admite obiectia de neconstitutionalitate si constata ca dispozitiile art. 25 alin. (1) si art. 63 lit. a) si b) din Legea privind sistemul public de pensii sunt neconstitutionale.
2. Respinge, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate si constata ca sintagma "cu valabilitate permanenta" cuprinsa in art. 52 cu referire la lit. a) din Legea privind sistemul public de pensii este constitutionala in raport cu criticile formulate.
Art. 25 alin. (1): "(1) Contribuabilii la sistemul public de pensii sunt cei care datoreaza si platesc, dupa caz, contributia de asigurari sociale, conform Codului fiscal."
- Art. 52 lit. a):
"Persoanele care au realizat un stagiu de cotizare in conditii de handicap beneficiaza de reducerea varstelor standard de pensionare prevazute in anexa nr. 5, in functie de gradul de handicap, dovedit cu certificat de incadrare in grad si tip de handicap cu valabilitate permanenta, in conditiile Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
a) indiferent de varsta, daca au realizat, in conditii de handicap grav, cel putin o treime din stagiul complet de cotizare."
- Art. 63 lit. b):
"Pensia de invaliditate se cuvine persoanelor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
b) au realizat, la data solicitarii pensiei de invaliditate, stagiul minim de cotizare de 15 ani."
"Legiuitorul trebuie sa se raporteze la reglementarile ce reprezinta un reper de claritate, precizie si previzibilitate, iar erorile de apreciere in redactarea actelor normative nu trebuie sa se perpetueze in sensul de a deveni ele insele un precedent in activitatea de legiferare", se mai arata in decizia CCR.