Relatia administratiei cu operatorii economici este bazata in mod fundamental pe dispozitii imperative si prin impunerea respectarii acestora utilizand sanctiunile contraventionale. Situatia nu este insa constanta, ceea ce in trecut era considerata contraventie, este posibil sa nu mai aiba in prezent corespondent.
De-a lungul timpului au avut loc modificari ale legislatiei care reglementeaza raspunderea contraventionala. Toate aceste modificari contin solutii favorabile persoanelor aflate in aceasta situatie. Unele dintre aceste modificarile au fost realizate prin procedura mai putin obisnuita a declararii ca neconstitutionale a unor prevederi cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 2/2001.
Este vorba mai intai de Decizia Curtii Constitutionale nr. 953 din 19 decembrie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor. Deosebit de importanta este insa o a doua modificare datorata Deciziei Curtii Constitutionale nr. 228 din 13 martie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din acelasi act normativ.
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Legis Plus Legislatia Muncii
Prima modificare are in vedere procedurile de contestare a masurii stabilite de un organ constatator. Astfel, plangerea impotriva unui proces-verbal de constatarea contraventiei nu va mai fi necesar sa se depuna exclusive la sediul organului din care face parte agentul constatator, ci si direct la instanta pe raza careia a fost savarsita contraventia.
Asadar, prin art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile ulterioare sunt stabilite doua reguli in cazul modificarii nivelului sanctiunilor ori eliminarii unora.
1. Daca printr-un act normativ fapta nu mai este considerata contraventie, ea nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost savarsita inainte de data intrarii in vigoare a noului act normativ.
2. Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara, se va aplica aceasta. In cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai grava, contraventia savarsita anterior va fi sanctionata conform dispozitiilor actului normativ in vigoare la data savarsirii acesteia.
Prin Decizia nr. 228/2007 Curtea Constitutionala, a constatat ca dispozitiile art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 sunt neconstitutionale in masura in care prin sintagma "nu se mai sanctioneaza" prevazuta in text se intelege doar aplicarea sanctiunii contraventionale, nu si executarea acesteia. In fapt, in cazul unei modificari legislative in care un act normativ nu mai prevede sanctionarea contraventionala a unei fapte, autoritatile statului sunt obligate la urmatoarele masuri: de la data intrarii in vigoare a modificarii vor inceta sa mai constate ca fiind contraventii fapte de natura celor care nu se mai gasesc in cuprinsul act normativ modificat.
Ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 228/2007, publicata in Monitorul Oficial nr. 283 din 27 aprilie 2007, cu aceeasi data a intrarii in vigoare a modificarii legislative, vor fi incetate masurile de punere in executare a sanctiunii aplicate.
Astfel, de impactul unei renuntari a autoritatilor la sanctionarea unor fapte ce reprezinta contraventii va beneficia deopotriva atat persoana care a savarsit o astfel de fapta, dar pana la acea data nu a fost descoperita, dar si cel care se afla in diverse stadii de executare a amenzii sau a altor sanctiuni complementare.
Asadar, urmariti cu atentie stadiul actului normativ in baza caruia a fost aplicata o amenda atat la data constatarii, dar si ulterior pana la data platii sau incasarii acesteia prin masurile de
executare silita. Orice eliminare a sanctiunii va conduce la imposibilitatea constatarii faptei, respectiv la incetarea masurilor de incasare a amenzii.