Informarea candidatului cu privire la elementele contractului de munca reprezinta o obligatie care cade in sarcina angajatorului. Astfel, anterior incheierii contractului de munca, angajatorul trebuie sa informeze persoana selectata in vederea angajarii cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract.
Obligatia de informare a persoanei selectate in vederea angajarii se considera indeplinita de catre angajator la momentul comunicarii ofertei sale privind continutul contractului individual de munca.
in situatia in care angajatorul nu isi executa aceasta obligatie, salariatul este in drept sa sesizeze, in termen de 30 de zile, instanta judecatoreasca competenta si sa solicite despagubiri corespunzatoare prejudiciului pe care l-a suferit ca urmare a neexecutarii de catre angajator a obligatiei sale de informare.
Prin comunicarea clauzelor esentiale ale contractului, realizata anterior incheierii efective a acestuia, angajatorul se expune riscului divulgarii anumitor informatii privind politica sa de personal, art. 17 alin. (7) din Codul muncii prevede posibilitatea incheierii cu persoana selectata in vederea angajarii a unui contract de confidentialitate. in cazul in care persoana selectata in vederea angajarii urmeaza sa isi desfasoare munca in strainatate, angajatorul are obligatia de informare cu privire la toate elementele necesare in cazul prestarii muncii in tara, dar si o serie de elemente suplimentare:
a) durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate;
b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
c) prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
d) conditiile de clima; e) reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara;
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Portal Codul Muncii
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
f) obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
g) conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.
La negocierea si incheierea contractului individual de munca, atat angajatoru, cat si salariatul pot fi asistati de catre terti, conform propriei optiuni, cu respectarea confidentialitatii. Aceasta reglementare da posibilitatea partilor de a veni la negociere in prezenta unor persoane care au cunostinte speciale in domeniul raporturilor de munca si care sunt in masura sa asiste persoana in cauza, pentru obtinerea unui contract cat mai avantajos. Aceasta posibilitate exista atat in cazul contractelor care urmeaza sa se execute in tara, cat si al celor care se vor executa in strainatate.
De exemplu, persoana care se angajeaza ar putea veni asistata de avocat, de liderul sindicatului din unitatea unde se va incadra, de un reprezentant al sindicatului reprezentativ in ramura respectiva de activitate, de un reprezentant al unei organizatii guvernamentale cu atributii in domeniul protectiei categoriei respective de persoane (varstnici, absolventi, persoane cu handicap, persoane care se reincadreaza dupa o perioada de inactivitate etc.). Angajatorul poate fi asistat de catre consilierul juridic, de catre avocat, de catre liderul sindicatului in unitate etc.