Potrivit modificarilor avute in vedere, Autoritatea Nationala pentru Admininstrare Fiscala (ANAF) va putea solicita date personale in ceea ce priveste conturile din banci ale oricarei persoane fizice.
Printre nemultumiti se afla si cei din cadrul Asociatiei Romane a Bancilor, surse anonime din cadrul acestei asociatii sustinand ca ar fi trebuit anuntati inainte de efectuarea acestor modificari, deoarece prevederile ii afecteaza in mod direct. S-a discutat in continuare si despre faptul ca aceasta lege fie desfiinteaza legea secretului bancar, fie ofera ANAF putere de instanta judecatoreasca. Bancile privesc astfel noile reglementari ca pe un abuz, considerand ca ar trebui sa existe o decizie judecatoreasca prin care banca sa fie obligata sa ofere date asupra conturilor unei anumite persoane fizice.
In prezent, bancile sunt obligate sa furnizeze informatii cu privire la conturile clientilor numai in cazul in care li se cere acest lucru de catre o instanta judecatoreasca, de catre Politie sau de catre un organ de control al statului care detine o decizie emisa de instanta de judecata.
Asa cum prevede proiectul de lege, ANAF se va folosi atat de informatiile pe care le detine deja, dar va accesa si bazele de date ale "autoritatilor publice si altor entitati, necesare determinarii riscului de nedeclarare a veniturilor impozabile", acces care se va face prin incheierea de protocoale sau acorduri de colaborare si schimb cu autoritatile care detin datele respective.
Alte prevederi mentioneaza ca "formalizarea datelor in structura necesara analizei se efectueaza asupra grupurilor masive de date, existente in bazele de date proprii ale organelor fiscale sau descarcate din bazele de date ale altor autoritati publice, interne si externe, la care Agentia Nationala de Administrare Fiscala are acces".
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
In concret, metoda de gestionare a riscurilor va avea la baza procesarea si elaborarea listei persoanelor care depasesc riscul minim, iar in cazul in care vor fi identificate in aceasta lista persoane care au calitatea de sot/sotie, rude sau afini pana la gradul al III-lea inclusiv, elaborarea propunerilor se face concomitent pentru toate aceste persoane.