legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

EXEMPLE de abateri disciplinare si reglementari cheie

Mara Dobrin
Mara Dobrin
21 Martie 2025
21 Martie 2025
Mara Dobrin
Mara Dobrin
exemple abateri disciplinareabateri disciplinare la locul de munca
EXEMPLE de abateri disciplinare si reglementari cheie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cuprins

Despre abaterile disciplinare auzim deseori vorbindu-se, tocmai de aceea este imperios necesar sa intelegem mai bine ce inseamna astfel de comportamente la locul de munca. Concret, este fundamental sa intelegem ce inseamna o abatere disciplinara si in ce mod se poate sanctiona, in functie de gravitatea evenimentului.

 

 

Exemple de fapte care constituie abateri disciplinare

Atunci cand vorbim despre abateri disciplinare la locul de munca ne referim la:

  • consumul de alcool in timpul programului de lucru
  • nerespectarea programului de lucru
  • agresarea unui client sau a unui coleg/ superior
  • violenta verbala sau hartuirea unui coleg
  • nerespectarea sarcinilor trecute in fisa postului
  • furtul de bani si bunuri ale companiei;
  • punerea in pericol a lucratorilor, samd.


Abateri disciplinare in randul salariatilor


Evident ca exemplele de mai sus sunt cele mai elocvente, iar acestea vor fi sanctionate potrivit legislatiei in vigoare, adica Codul Muncii.

Savarsind abaterea, autorul incalca mai multe obligatii de munca. Obiectul abaterii disciplinare este reprezentat de valoarea sociala lezata, respectiv relatiile de munca, ordinea interioara in unitate si disciplina la locul de munca.

Latura obiectiva, respectiv fapta – actiunea sau inactiunea salariatului. Caracterul ilicit al faptei rezulta din neconcordanta dintre aceasta si obligatiile salariatului stabilite prin: contractul individual sau cel colectiv de munca aplicabil, regulamentul intern, dispozitiile conducatorului unitatii si sefilor ierarhici.

Fapta ilicita trebuie sa se afle in legatura de cauzalitate cu un rezultat daunator, care reflecta gradul de periculozitate sociala a abaterii.

Subiectul abaterii disciplinare – salariatul incadrat in munca intr-o unitate, inclusiv personalul detasat, delegat, studentii si elevii care fac practica in unitate.

Latura subiectiva consta in atitudinea psihica negativa a subiectului fata de fapta sa, iar abaterile pot fi savarsite cu intentie sau din culpa.
In cadrul raspunderii disciplinare, gradul de vinovatie reprezinta un criteriu pentru stabilirea sanctiunii.

Conform dispozitiilor art. 248 din Codul muncii, republicat, sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savarseste o abatere disciplinara sunt urmatoarele:

  • avertismentul scris;
  • retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
  • reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
  • reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
  • desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.

 

Abateri disciplinare in randul functionarilor publici


In ceea ce priveste abaterile disciplinare savarsite de catre functionarii publici, acestea sunt reglementate de Codul Administrativ, in mare parte.


Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:

a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absenta nemotivata de la serviciu;
d) nerespectarea programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice in care functionarul public isi desfasoara activitatea;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic;
i) refuzul nemotivat de a indeplini atributiile de serviciu;
j) refuzul nemotivat de a se supune controlului de medicina muncii si expertizelor medicale ca urmare a recomandarilor formulate de medicul de medicina muncii, conform prevederilor legale;
k) incalcarea prevederilor referitoare la indatoriri si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici, altele decat cele referitoare la conflicte de interese si incompatibilitati;
l) incalcarea prevederilor referitoare la incompatibilitati daca functionarul public nu actioneaza pentru incetarea acestora intr-un termen de 15 zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate;
m) incalcarea prevederilor referitoare la conflicte de interese;
n) alte fapte prevazute ca abateri disciplinare in actele normative din domeniul functiei publice si functionarilor publici sau aplicabile acestora.

Sanctiunile disciplinare sunt:

a) mustrarea scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5-20% pe o perioada de pana la 3 luni;
c) diminuarea drepturilor salariale cu 10-15% pe o perioada de pana la un an de zile;
d) suspendarea dreptului de promovare pe o perioada de la unu la 3 ani;
e) retrogradarea intr-o functie publica de nivel inferior, pe o perioada de pana la un an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului;
f) destituirea din functia publica.

Reglementari cheie cu privire la abaterile disciplinare

Asa cum am observat si mai sus, vor exista sanctiuni disciplinare pe masura faptei si tinand cont de prevederile Codului Muncii si cel Administrativ, atunci cand vorbim despre salariatii din mediul public.


Retineti!

Orice incalcare a procedurii de cercetare disciplinara atrage automat dupa sine nulitatea deciziei luate de dvs., de angajator. Si asta in mod perfect legal. Protejati-va parcurgand chiar acum lucrarea Cercetarea si raspunderea disciplinara a salariatilor. Ghid practic, comanda ACUM >>>


Angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in raport cu gravitatea abaterii disciplinare savarsite de salariat , avandu-se in vedere urmatoarele:

  • imprejurarile in care fapta a fost savarsita;
  • gradul de vinovatie al salariatului;
  • consecintele abaterii disciplinare;
  • comportarea generala in serviciu a salariatului;
  • eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.

Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia avertismentului scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile (art. 251 alin. (1) din Codul muncii).

Cercetarea disciplinara va fi efectuata dupa o procedura stabilita prin Regulamentul intern (art. 242  lit. f) din Codul muncii). 

Legiuitorul lasa libertate angajatorului sa stabileasca modalitatile de cercetare disciplinara precum si persoanele care sa efectueze aceasta cercetare, dar aceasta libertatea este limitata de dispozitiile articolelor 247-252 din Codul muncii, republicat. Astfel, procedura disciplinara stabilita de angajator prin Regulamentul intern nu poate sa incalce dispozitiile legale mai sus-mentionate.

Aplicarea sanctiunii se face printr-o decizie in forma scrisa, emisa in termen de 30 de zile de la data luarii la cunostinta de savarsirea faptei dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei.

Sub sanctiunea nulitatii absolute, decizia trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu:

    a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
    b) precizarea prevederilor din statutul de personal, regulamentul intern sau contractul colectiv de munca aplicabil, care au fost incalcate de salariat;
    c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de salariat in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care, in conditiile prevazute la art. 251 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea;
    d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;
    e) termenul in care sanctiunea poate fi contestata;
    f) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata.

NOUTATI din Legislatia muncii

REGES-ONLINE: Ce trebuie sa faceti pana pe 30 septembrie 2025?


 Conform reglementarilor, angajatorii au doua obligatii esentiale:

1. Inregistrarea in platforma REGES-ONLINE
2. Completarea si transmiterea tuturor datelor pentru contractele active de munca care nu sunt deja inregistrate in sistemul anterior

Incepeti acum tranzitia catre REGES-ONLINE cu ajutorul
Ghidului practic de operare in ReviSal (Reges)

...Vezi AICI detalii complete <<


     

     
    Atentie!
    Descarcati raportul GRATUIT
    TOP 9 teste HR: Angajare, Evaluare si Motivare a angajatilor

    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

    Descarcati raportul GRATUIT
    “REGES ONLINE: H.G. nr. 295/2025 si exemple practice”

    exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


     
    Atentie la NOUTATILE
    din HR!
    Descarcati raportul
    "TOP 9 teste HR: Angajare, Evaluare si Motivare a angajatilor"
    Adauga mai jos adresa ta de email
    si primesti Raportul Gratuit
    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
    [x]