Evolutia societatii, apartenenta la Uniunea Europeana si statutul conferit Romaniei de stat membru, alaturi de realitatile autohtone au condus de-a lungul timpul, dar intr-un ritm mult mai alert in ultima perioada, la modificari ale legislatiei europene sau aparitia unor reglementari noi in domenii diverse care mai de care mai variate si mai greu de implementat de catre intreprinderi. Toate aceste aspecte, se resimt de catre toti membrii societatii, persoane fizice sau juridice, sub diverse forme, si au implicatii deosebite in viata si activitatea acestora.
Astfel, o perspectiva deloc de neglijat este perspectiva intreprinderilor, a angajatorilor si trebuie sa subliniem ca respectarea legislatiei reprezinta petru acestia o adevarata provocare ce presupune indeplinirea unui set complex de obligatii, pe diferite paliere si necesita adaptarea continua a conduitei la realitatea juridica.
Am identificat astfel in legislatia actuala care sunt acele legi care stabilesc in sarcina intreprinderilor, asadar a angajatorilor, desemnarea unor responsabili si am intocmit astfel un check-list:
>> responsabil cu securitatea si sanatatea in munca
Astfel, legislatia specifica, stabbileste ca in cazul intreprinderilor cu pana la 49 lucratori, angajatorul poate efectua activitatile legate de securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor (art.15-16 din HG nr.1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).
Insa, in cazul celor care depasesc acest numar al lucratorilor este necesar ca angajatorul sa desemneze unul sau mai multi lucratori care sa gestioneze activitatile ce privesc securitatea si sanatatea in munca la nivelul intreprinderii, asadar sa desemneze un responsabil cu aceasta activitate, ori poate organiza serviciul intern de prevenire si protectie si/sau poate sa apeleze la servicii externe.
>> responsabil cu protectia si stingerea incendiilor
In functie de specificul activitatii si raportat la numarul slariatilor, operatorii economici trebuie fie sa angeze cel putin un cadru tehnic sau personal de specialitate cu atributii in domeniul apararii impotriva incendiilor sau, dupa caz, sa desemneze, in conditiile legii, persoane care sa indeplineasca prin cumul atributiile privind apararea impotriva incendiilor ori sa incheie contract cu persoane fizice sau juridice autorizate conform legii (ordin MIRA nr.106/2007).
>> responsabil cu probleme de arhiva
Pentru creatorii si detinatorii de documente, persoane juridice, prin Legea arhivelor naionale nr.16/1996 se instituie obligatia de a infiinta compartimente de arhiva sau de a desemna persoane responsabile cu probleme de arhiva, in functie de valoarea si cantitatea acestora (art. 31 alin.(1). Asadar, este necesar ca, in functie de documentele gestionate si complezitatea acestora, sa existe desemnat un responsabil cu arhiva intreprinderii!
>> responsabil protectia datelor cu caracter personal (responsabil GDPR)
In ultimul timp am tot auzit vorbindu-se de protectia datelor cu caracter personal, de drepturile salariatilor din aceasta perspectiva, dar si de obligatiile ce revin angajatorilor in domeniu.
Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul General privind Protectia Datelor) a adus in peisajul juridic romanesc un element de noutate reprezentat de instituirea obligativitatii desemnarii la nivelul operatorului sau persoanei imputernicite de operator, in anumite cazuri, a unui responsabil cu protectia datelor.
Cazurile in care este obligatorie desemnarea unui responsabil cu protectia datelor sunt:
• cand prelucrarea este efectuata de o autoritate publica sau un organism public, cu exceptia instantelor care actioneaza in exercitiul functiei lor jurisdictionale
• daca activitatile principale ale operatorului sau ale persoanei imputernicite de operator constau in operatiuni de prelucrarea care necesita o monitorizare periodica si sistematica a persoanelor vizate pe scara larga
• daca activitatile principale ale operatorului sau ale persoanei imputernicite de operator constau in prelucrarea pe scara larga a unor categorii speciale de date sau a unor categorii de date cu caracter personal privind condamnari penale si infractiuni.
>> responsabil in aplicarea legislatiei privind spalarea banilor
Sub incidenta Legii nr.656/2002 privind spalarea banilorintra urmatoarele categorii de persoane fizice sau juridice:
a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;
b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila;
f) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
g) furnizorii de servicii privind societati comerciale sau alte entitati, altii decat cei prevazuti la lit. e) sau f);
h) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
i) agentii imobiliari;
j) asociatiile si fundatiile;
k) alte persoane fizice sau juridice care comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in care acestea au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele.
Asadar, pentru acestea este prevazuta obligatia desemnarii unui responsabil pentru aplicarea legislatiei in domeniul spalarii banilor!
>> responsabil analiza risc la securitatea fizica
Conform art. 2 din Legea nr.333/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, regiile autonome, companiile si societatile nationale, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de natura capitalului social, precum si alte organizatii care detin bunuri ori valori cu orice titlu sunt obligate sa asigure paza acestora.
Adoptarea masurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor si valorilor prevazute de lege se realizeaza pe baza unei analize de risc la securitate fizica, in conditiile H.G. 301/2012, Anexa, art.2 alin.(1)
Efectuarea acestei analizerevine unor specialisti, a caror activitate este expres reglemetata!
>> responsabil de mediu
Potrivit dispozitiilor art. 22 din Legea nr.211/2011, operatorii economici care efectueaza operatii de colectare si transport de deseuri au obligatia sa livreze si sa transporte deseurile numai la instalatii autorizate pentru efectuarea operatiunilor de sortare, tratare, reciclare si depozitare, cu respectarea prevederilor art. 20.
Persoanele juridice care detin autorizatie/autorizatie integrata de mediu au obligatia sa desemneze o persoana, din randul angajatilor proprii, care sa urmareasca si sa asigure indeplinirea obligatiilor prevazute de aceasta lege sau sa delege aceasta obligatie unei terte persoane.
Ce ar trebui sa intelegem din aceasta analiza?
In principal ca, in functie de domeniul de activitate, marimea intreprinderii, numarul lucratorilor sau alte particularitati este necesara o analiza minutioasa a legislatiei incidente, astfel incat sa se asigure respectarea obligatiilor stabilite in sarcina acestora prin lege.
Povara legislativa este semnificativa si presupune un efort substantial din partea operatorilor economici, de multe ori acestia trebuind sa delege sau sa externalizeze anumite activitati ce pot ficonsiderate „adiacente” activitatii principale, care insa sunt mari consumatoare de resursa, umana, materiala si financiara.
Toate aceste obligatii, desi pot parea impovaratoare, sunt in fapt menite sa protejeze interesul public general, precum si drepturile angajatilor, la nivel de individual, dar si ca partea a comunitatii.
Autor: Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia Muncii