“Pentru perioada 1996-2015 un administrator care a lucrat in afara tarii doreste sa plateasca contributii pentru pensie. Cum se procedeaza si ce sume ar trebui achitate?”
Raspunsul specialistului:
Conform art. I alin. (1) din OUG 163/2020 pentru completarea art. 159 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, precum si pentru adoptarea unor masuri in domeniul asigurarii unor persoane in sistemul public de pensii, prin derogare de la prevederile din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la asigurarea in sistemul public de pensii in baza unui contract de asigurare, si ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la contribuabilii sistemului public de pensii, persoanele care nu au calitatea de pensionari pot efectua plata contributiei de asigurari sociale pentru perioade de cel mult 6 ani anteriori lunii incheierii contractului de asigurare, in care persoana nu a realizat stagiu de cotizare sau stagiu asimilat stagiului de cotizare in sistemul public de pensii sau intr-un sistem de asigurari sociale neintegrat acestuia, in tara, in statele membre ale Uniunii Europene sau in alte state cu care Romania aplica instrumente juridice internationale in domeniul securitatii sociale.
Astfel, administratorul poate face plata contributiilor la sistemul de pensii pe o perioada de cel 6 ani anterior lunii incheierii contractului de asigurare.
In baza art. II din OUG 163/2020 pentru completarea art. 159 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, precum si pentru adoptarea unor masuri in domeniul asigurarii unor persoane in sistemul public de pensii administratorul trebuie sa incheie cu casa teritoriala de pensii competenta, in functie de domiciliul sau resedinta sa un contract de asigurare sociala pana la data de 1 septembrie 2021, persoanele prevazute la art. I pot incheia un contract de asigurare sociala in vederea obtinerii pensiei pentru limita de varsta, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1 a ordonantei.
La incheierea contractului de asigurare sociala, administratorul completeaza o declaratie, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 a ordonantei, din care sa reiasa ca, in perioada inscrisa in contractul de asigurare sociala pentru care se solicita asigurarea, indeplineste urmatoarele conditii cumulative:
a) nu a avut calitatea de asigurat in sistemul public de pensii sau in alte sisteme neintegrate acestuia;
b) nu a avut obligatia asigurarii in sistemul public de pensii;
c) la data incheierii contractului de asigurare sociala nu are calitatea de pensionar.
Conform art. III din aceeasi ordonanta administratorul va plati contributia la pensii in cota de 25% la venitul pe care il scrie in contractul de asigurare dar acest venit nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata in vigoare la data incheierii contractului de asigurare sociala.
Ordonanta 163/2020 mentioneaza ca plata contributiei de asigurari sociale datorate se efectueaza intr-o singura transa sau esalonat, in transe lunare, pana la data de 31 august 2021.
Raspuns oferit de Irina Dumitrescu pentru
PortalCodulMuncii.ro asigurare sociala, retroactiv, limita de varsta, stagiu de cotizare
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<