Romanii cu meserii calificate vor fi la mare cautare in 2011, mai ales cei din industria bunurilor de larg consum, sectorul auto, inclusiv producatorii de componente, precum si industria grea - metalurgia si productia de masini si echipamente -, spun specialistii in resurse umane.
"Cererea de personal vine in special din productie, atat de la companiile care au comenzi externe, cat si de la cele care activeaza numai pe piata interna. Se cauta muncitori calificati, dar si specialisti, ingineri cu pregatire in domenii foarte specializate", a declarat pentru gandul Oana Datki, country manager Consulteam Romania, reprezentantul pe piata locala al Mercer. Acestea sunt de altfel meseriile viitorului la nivel european, unde exista in prezent o ingrijorare crescuta legata de acoperirea necesarului de personal, ne-a declarat Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).
Nu sunt singurele sectoare in care se anunta vesti bune in privinta angajarilor. In orasele mari, companiile cauta in continuare specialisti in vanzari, mai ales oameni cu experienta in domenii de nisa, precum IT si solutii tehnice. Si sectorul IT&C ramane deschis angajarilor in 2011, alaturi de companiile care isi deschid call-centere la nivel local. "Exista in economie un trend in formarea unor echipe competitive pentru revigorarea businessului", adauga Datki. In ciuda faptului ca firmele care au reusit sa se descurce in ultimii doi ani se pregatesc de angajari, ele nu sunt dispuse sa mareasca salariile tuturor angajatilor, ci numai ale acelora care au rezultate bune. In medie, patronii pregatesc cresteri salariale de 6% in 2011, potrivit specialistului, cu precizarea ca plusul poate fi si de 8%, acordat strict pe criterii de performanta.
Investitii, fara training de personal
Reprezentantii mediului de afaceri avertizeaza ca patronii din sectoarele unde este nevoie de personal calificat vor avea probleme in gasirea de oameni pregatiti, iar industria auto este direct vizata. In jur de 5.400 de joburi erau disponibile in acest sector la finele lunii septembrie, mai exact posturi de operatori la instalatii si masini si asamblori de masini si echipamente, arata datele statistice oficiale. "Realitatea este ca nu avem scoli de formare de ucenici si specialisti in industria auto. S-au facut investitii in acest sector - de exemplu, avem clusterul din zona Craiova-Slatina -, dar fara a crea si o zona de training", a declarat pentru gandul Florin Pogonaru, presedintele AOAR. El spune ca nici macar recenta modificare a legii privind ucenicia la locul de munca, prin care angajatorii primesc o subventie de 300 de lei de la stat daca angajeaza si pregatesc tineri, nu ajuta foarte mult. "E vorba si de «propaganda» pe care Guvernul trebuie sa o faca cu antreprenorii. Statul trebuie sa-i convinga sa primeasca ucenici, iar angajatorii trebuie sa aiba si conditii, pentru ca nu poti sa-i lasi nesupravegheati", explica Pogonaru.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Sursa: Gandul