CNIPMMR: Program de masuri prioritare pentru relansarea economica a Romaniei

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
17 Aprilie 2020
17 Aprilie 2020
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
cnipmmr masuri economiecriza economicaasigurari sociale de sanatate
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Economia mondiala si economiile nationale se afla intr-o criza profunda. Se produce asa numita “inghetare a economiilor reale”, in aproape toate tarile.
 
1.PREMISE
 
Analizele efectuate de specialisti din numeroase tari asupra crizei provocate de Coronavirus releva trei elemente esentiale:
 
Situatia medicala si economica este si va fi foarte diferita de la o tara la alta, in functie de anumiti determinanti medicali, economici, manageriali, sociali, culturali si ecologici.
Fiecare tara trebuie sa aiba o abordare proprie, in functie de situatia nationala specifica.
Tarile trebuie sa colaboreze intre ele si sa se coordoneze din punct de vedere medical si economic pe anumite aspecte esentiale, avand in vedere ca se manifesta nu numai o pandemie medicala (molima la nivel international), ci si o pandemie economica, adica criza mondiala care se disemineaza si se adanceste rapid.
Acestea sunt premisele de la care trebuie sa porneasca deciziile si actiunile in Romania.
 
2.VARIANTE DE SCENARII
 
Romania se afla, ca de altfel, cvasi-totalitatea tarilor lumii, intr-o criza economica profunda, in curs de extindere. Experienta mondiala arata ca pentru iesirea din orice criza economico-sociala sunt posibile trei scenarii:
 
A.    Scenariul V, potrivit caruia, dupa o scadere brusca si semnificativa a economiei, revenirea se realizeaza rapid si, intr-o perioada relativ scurta, se ajunge la nivelul si performantele economice anterioare, continuand dezvoltarea la nivelele anticipate anterior crizei (cazul Canadei in criza din 2008-2009)
 
B.     Scenariul U, caracterizat prin ramanerea economiei la un nivel scazut o perioada indelungata, dupa care se reia dezvoltarea, dar fara sa se mai atinga performantele nationale anticipate inainte de declansarea crizei (cazul SUA in criza 2008-2009)
 
C.     Scenariul L, potrivit caruia criza se prelungeste foarte mult, refacerea este inceata, indelungata si dificila, cu performante mult diminuate fata de nivelurile prognozate inainte de declansarea crizei (cazul Greciei in 2008-2009)
 
Evident, Romania trebuie sa se pregateasca pentru a fi capabila sa asigure o iesire din criza dupa modelul sau scenariul V (modelul A).
 
3.DIRECTII SI MODALITATI DE ACTIUNE
 
Pentru ca Romania sa fie capabila sa asigure o relansare a economiei nationale de tip V, consideram ca managementul national este necesar sa aiba in vedere, in principal, urmatorii cinci factori primordiali:
 
Cererea de produse si servicii, interna si externa
Asigurarea lanturilor de aprovizionare a companiilor si populatiei in tara si din strainatate
Asigurarea de lichiditati si finantari pentru companii si populatie
Realizarea de investitii substantiale, publice si private, autohtone si straine
Asigurarea de resurse umane sanatoase, apte si disponibile pentru a munci.
A.    Cererea
 
Prima conditie ca orice companie si orice economie sa functioneze este sa existe cerere pentru produsele si servciile sale. Cererea este interna si externa. Guvernul poate sa influenteze si trebuie sa actioneze in primul rand asupra mentinerii cererii interne din partea populatiei – prin masurile pe care le ia in domeniile fiscal, asigurari sociale si salarial in sectorul public – si, in al doilea rand, asupra cererii interne din partea administratiei de stat sistemului sanitar, invatamantului, etc. Asupra cererii externe, poate interveni mai putin, dar se poate actiona in cadrul Uniunii Europene, mai ales folosind abordarile mai relaxante financiare si facilitatile recent acordate.
 
B.     Lanturile de aprovizionare pentru populatie si companii
 
Acestea sunt lanturi interne din economia Romaniei si lanturi externe implicand alte tari. Guvernul are un rol esential asupra asigurarii aprovizionarii din surse interne, prin masurile pe care le adopta vis-a-vis de agricultura, transporturi, constructii, comert, intr-o prima faza a crizei si – ulterior – in industrie, turism, si toate celelalte componente ale economiei. Asupra lanturilor de aprovizionare externe, capacitatea de interventie  a guvernului trebuie sa se manifeste un special in cadrul Uniunii Europene, in ceea ce priveste transporturile si managerierea resurselor de bunuri de larg consum, unde urmeaza in mod inevitabil, o penurie la nivel international. In acest context, nu trebuie neglijate nici alte surse externe de aprovizionare, intre care China si Turcia sunt cele mai promitatoare.
 
O atentie majora trebuie acordata pe plan intern si extern asigurarii de alimente, medicamente si celelalte produse de prima necesitate pentru populatia Romaniei. O actiune importanta, pe care alte tari o folosesc, este maparea surselor de aprovizionare strategice si protejarea lor.
 
C.    Lichiditati si finantari pentru companii si populatie
 
Inghetarea economiei  nationale si internationale se reflecta treptat si crescand in diminuarea lichiditatilor la companii, populatie, banci si celelalte institutii financiare, si fireste, la bugetele statului.
 
Guvernul Romaniei, Banca Nationala, bancile din Romania si Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, trebuie sa adopte politici si abordari, transpuse imediat in decizii si actiuni de natura sa asigure lichiditatile strict necesare cererii solvabile a populatiei si companiilor pentru a se aproviziona, produce, vinde si – in sectoarele unde este posibil si necesar (agricultura, industriile agro-alimentare, medicamente, materiale sanitare, digitalizare, invatare continua si altele) pentru a se dezvolta.
 
D.    Investitii
 
Iesirea din starea de inghetare a economiei si relansarea sa depind decisiv de realizarea de investitii substantiale. Principalele surse de investitii de avut in vedere sunt:
 
Investitiile publice, atat din surse nationale, cat mai ales internationale, profitand de facilitatile oferite de Uniunea Europeana, BERD, Banca Mondiala, s.a.- care nu vor “dainui” prea mult. Se recomanda constituirea rapida a unui portofoliu de proiecte operationalizabile pe termen scurt si mediu, incepand cu faza a doua a anveloparii blocurilor, tronsoane de autostrazi, s.a. (Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania – CNIPMMR are deja intocmit un astfel de portofoliu cu 18 proiecte).
Investitiile externe atrase din afara Uniunii Europene prin actiuni rapide, in special de la marii investitori internationali – China, tarile arabe din Golf, Singapore, Coreea de sud, Hong Kong, Taiwan, s.a. – valorificand si negocierile anterioare blocate de restrictii politice ale Uniunii Europene sau din alte cauze.
Investitii private autohtone, prin masuri speciale de motivare si garantare din partea statului, FNGCIMM si bancilor.
Investitiile trebuie sa fie performante, sa aiba o influenta multiplicatorie cat mai mare in economie. Fara investitii care sa fie substantiale si sa inceapa imediat exista pericolul ca Romania sa aiba o iesire din criza de tip L, trecand prin experienta dureroasa de un deceniu a Greciei, care continua.
 
 E.     Resurse umane sanatoase, apte si disponibile pentru a munci
 
Psihologia oamenilor, asteptarile, motivatiile si comportamentele individuale si de grup se modifica substantial in aceasta perioada de criza, multidimensionala si intensa, cu consecinte dificil de anticipat. Piata muncii este total dereglata si nefunctionala. Pentru foarte multe persoane supravietuirea – nu numai ca fiinte – dar si economica si sociala, este o problema existentiala. In aceste conditii, statul trebuie imediat sa conceapa si sa implementeze un set cuprinzator de masuri care, pe langa diminuarea pierderilor de vieti omenesti si o sanatate cat mai buna populatiei, sa asigure:
 
mentinerea in activitate a unui numar cat mai mare de persoane
venituri minime in continuare, pentru populatie in vederea asigurarii  supravietuirii si a pastrarii linistei si ordinei publice
diminuari ale veniturilor peste un anumit nivel la toate categoriile de persoane (salariati, pensionari si asistati sociali) la care banii provin din surse publice
functionalitatea in continuare a sistemului de invatamant, inclusiv finalizarea ciclurilor educationale la toate nivelurile, prin abordari inovative
servicii de consiliere si orientare profesionala online pentru categoriile de persoane cele mai vulnerabile.
Actionarea, in stransa colaborare cu partenerii sociali, pe zonele mentionate – care nu sunt exhaustive – va avea efecte benefice asupra precedentelor patru domenii – cererea si oferta de produse si servicii, lanturile de aprovizionare si desfacere, mentinerea de lichiditati, finantarile si investitiile. Pentru a inscrie Romania in scenariul V, deciziile si actiunile Presedintiei, Guvernului si Parlamentului trebuie sa fie substantiale si indraznete, realizate in perioada imediat urmatoare.
 
Asadar, pentru ca Romania sa fie capabila sa asigure o relansare a economiei nationale de tip V, si sa atinge cei 5 factori primordiali, sunt necesare urmatoarele politici publice.
 
II. MASURI PRIORITARE PENTRU RELANSAREA ECONOMICA
 
INVESTITII
 
Investitii in infrastructura – o autostrada in fiecare regiune istorica
 
Investitiile in infrastructura mare au un efect de antrenare a IMM-urilor, in calitate de subcontractori.
 
Sustinerea de investitii in unitati de productie strategice pentru societate (in fiecare regiune sa existe minim o fabrica de materiale medicale si consumabile, minim un depozit multiproduse, etc.)
 
Programul va avea ca efect principal sustinerea distributiei si comercializarii produselor IMM-urilor prin instituirea unei retele de colectare in vederea distributiei produselor traditionale si locale realizate de IMM-uri, inclusiv micii agricultori si mestesugari, cu implicarea financiara a fondurilor UE.
 
Planuri de investitii locale de lucrari publice pentru IMM-uri locale (infrastructura rutiera, trasee de utilititati – gaz, energie electrica etc)
 
Prin investitiile in infrastructura locala secundara vor fi sustinute IMM-urile care sunt prestatorii de servicii/furnizori de produse in cadrul acestor contracte, de obicei cu valoare mica in comparatie cu marile proiecte de infrastructura si conditii de calificare mai accesibile.
 
 

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]