Pauza de MASA si reglementarea acesteia. Care va fi durata? Dar modul de stabilire?

pauza de masareglementare pauza de masapauza de masa la locul de muncadurata pauzei de masaart 134 codul muncii
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Potrivit art. 134 alin. (1), in cazurile in care durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 6 ore, salariatii au dreptul la pauza de masa si la alte pauze, in conditiile stabilite prin contractul colectiv aplicabil sau prin regulamentul intern. Alin. (3) al aceluiasi articol prevede ca pauzele, cu exceptia dispozitiilor contrare din contractul colectiv de munca aplicabil si din regulamentul intern, nu se vor include in durata zilnica normala a timpului de munca.


IMPORTANT:


Asadar, Codul muncii NU prevede durata pauzei de masa – in fiecare companie aceasta putand fi stabilita prin norme negociate (contractul colectiv de munca) sau prin actul unilateral al angajatorului (regulament intern). In practica, pauza de masa are in general durata de 15, 30 sau chiar de 60 de minute.

Pauza de masa este deci inclusa in timpul petrecut de salariat la locul de munca, dar nu si in calculul timpului de munca. Spre exemplu, un salariat poate avea programul de lucru de la 9.00 la 17.30, cu 30 de minute pauza de masa, ceea ce reprezinta 8 ore de munca.




"Cum este reglementata pauza de masa? Exista undeva stipulat ca daca are durata sub 30 min va fi inclusa in timpul de munca iar pauza de peste 30 min nu se include in timpul de munca?"



Va reamintim ca potrivit art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.  Ca urmare, daca salariatul lucreaza 11 ore, cu o ora pauza de masa, ar decurge ca nu este necesar sa i se acorde o perioada de repaus de 24 de ore, deoarece timpul efectiv de munca a fost doar de 11 ore, nu de 12 ore. Mai mult, angajatorul ar putea deroga de la prevederile legii, in avantajul salariatului, stabilind ca pauza de masa de o ora este platita.

Semnalam insa ca nu aceasta este interpretarea conferita de catre inspectorii de munca veniti in control. Acestia apreciaza ca daca salariatul s-a aflat in firma pentru 12 ore, el va avea dreptul la 24 de ore libere, chiar daca din cele 12 ore el s-a aflat in pauza de masa timp de o ora. Din moment ce angajatorul a platit 12 ore, s-a considerat ca timpul de lucru este de 12 ore.

Si instantele s-au confruntat uneori cu probleme in ceea ce priveste pauzele de masa. Plecand de la faptul ca pauzele tehnologice, in care salariatul se afla la locul de munca, la dispozitia angajatorului, constituie timp de munca, instantele au stabilit uneori ca pauzele de masa conferite de catre angajator pe parcursul pauzelor tehnologice ar trebui tratate drept timp de munca si salarizate corespunzator. S-a aratat astfel ca “pauzele tehnologice nu pot fi asimilate cu o forma a timpului de odihna - pauza de masa - acestea fiind impuse exclusiv de procesul tehnologic specific angajatorului”.


REGULI cu privire la pauzele de masa pe care trebuie sa le avem in vedere:


- Acordarea pauzei de masa in cazul tuturor categoriilor de personal. In cazul tinerilor sub 18 ani, durata acestora nu va putea fi mai mica de 30 de minute;

- Prevederea clara a duratei pauzei de masa. Daca nu exista contract colectiv de munca, aceasta trebuie stabilita prin regulamentul intern;

- Acordarea pauzei de masa exact in conditiile stabilite prin contractul colectiv sau prin regulamentul intern. Desi prevederea unei pauze de masa mai indelungate poate fi un avantaj pentru salariat, totusi nu se recomanda derogarea de la durata prevazuta in contractul colectiv sau in regulamentul intern, prin stabilirea unei pauze de masa mai indelungate pentru salariati;

- Stabilirea pauzei de masa prin raportare la programul de lucru (de exemplu, la mijlocul acestuia) si nu prin raportare la eventualele pauze tehnologice. Astfel, se vor evita formulari de tipul „salariatul se va afla in pauza de masa pe perioada intreruperilor impuse de desfasurarea procesului tehnologic”;  

- Stabilirea pauzei de masa in asa fel incat sa se respecte dreptul salariatului la 12 ore de repaus intre doua zile consecutive de munca (art. 135 alin. (1) din Codul muncii).


In concluzie, pauza de masa se acorda astfel cum a fost reglementata in contractul colectiv de munca sau in regulamentul intern.


Un raspuns oferit de specialistii de la PortalCodulMuncii >>>




NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
pauza de masareglementare pauza de masapauza de masa la locul de muncadurata pauzei de masaart 134 codul muncii

Data aparitiei: 24 Octombrie 2019
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Pauza de MASA si reglementarea acesteia. Care va fi durata? Dar modul de stabilire? Nota: 4.33 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]