Guvernul a aprobat, in sedinta de vineri, un proiect de lege pentru ratificarea Acordului intre Romania si Republica Serbia in domeniul securitatii sociale, semnat la Belgrad, la 28 octombrie 2016, document care are ca scop principal recunoasterea si totalizarea perioadelor de asigurare sociala realizate pe teritoriul ambelor state, determinarea legislatiei aplicabile in cazul lucratorilor migranti, egalitatea de tratament, precum si exportul prestatiilor.
Acordul se va aplica legislatiei din Romania privind indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, indemnizatia de maternitate, indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav, indemnizatia pentru prevenirea imbolnavirii si recuperarea capacitatii de munca, pensiile acordate in cadrul sistemului public de pensii, prestatiile in natura in caz de boala si maternitate, prestatiile in natura si in bani in caz de accidente de munca si boli profesionale, ajutorul de deces si alocatia de stat pentru copii.
Pentru Republica Serbia, Acordul se va aplica legislatiei privind prestatiile din asigurari de pensii si invaliditate, prestatiile din asigurari de sanatate, prestatiile in caz de accidente de munca si boli profesionale, prestatiile de maternitate, alocatiile pentru copii.
Acordul se va aplica tuturor persoanelor care sunt sau au fost supuse legislatiei unuia sau ambelor state contractante si persoanelor ale caror drepturi deriva conform legislatiei aplicabile de la persoanele mentionate mai sus.
Este prevazut, de asemenea, principiul egalitatii de tratament intre persoanele carora li se aplica Acordul si cetatenii unuia dintre statele contractante, in baza legislatiei acestui stat contractant, precum si principiul exportului prestatiilor de securitate sociala, cu exceptia alocatiilor de stat pentru copii, indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, indemnizatiei sociale pentru pensionari, ajutorului pentru sotul supravietuitor si altor prestatii speciale in bani cu caracter necontributiv acordate conform legislatiei romane, respectiv a cuantumului minim de pensie, indemnizatiilor pentru maternitate si alocatiilor pentru copii acordate conform legislatiei sarbe.
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Documentul semnat de cele doua tari stabileste ca pentru calculul prestatiilor pentru batranete, invaliditate si urmas se aplica principiul pro rata temporis, acordarea partii de prestatie fiind proportionala cu perioada de asigurare realizata conform legislatiei fiecarui stat contractant.
Este prevazuta totodata posibilitatea totalizarii perioadelor de asigurare realizate in baza legislatiilor celor doua state contractante, pentru prestatiile de boala si maternitate, in cazul in care legislatia unui stat contractant conditioneaza obtinerea dreptului la prestatie de realizarea perioadelor de asigurare si daca persoana in cauza desfasoara o activitate pe teritoriul statului contractant unde a fost introdusa cererea.
In cazul pensiilor de batranete, invaliditate si de urmas, este prevazuta posibilitatea totalizarii perioadelor de asigurare, in situatia in care o persoana nu indeplineste conditiile pentru obtinerea unei prestatii conform legislatiei unuia dintre cele doua state contractante, precum si posibilitatea totalizarii perioadelor de asigurare realizate in baza legislatiei unui stat tert cu care ambele state contractante au incheiat acorduri de securitate sociala care prevad totalizarea perioadelor de asigurare.
Principiul totalizarii se aplica si pentru alocatiile pentru copii, in cazul in care legislatia unuia dintre statele contractante conditioneaza dreptul la prestatii de realizarea unor perioade de asigurare.
Acordul este incheiat pe o perioada nedeterminata si va intra in vigoare in prima zi a celei de a treia luni dupa terminarea lunii in care a fost transmisa ultima notificare prin care statele contractante se informeaza reciproc despre indeplinirea procedurilor legale interne necesare intrarii in vigoare.
Sursa; Ministerul Muncii