Regulile Regulamentelor europene de securitate sociala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regula principala care guverneaza sistemul de securitate sociala este aceea a asigurarii conform legislatiei statului in care se desfasoara activitatea, chiar daca persoana isi are domiciliul sau angajatorul sau isi are sediul pe teritoriul altui stat membru, exceptie facand cazul detasarii sau al desfasurarii activitatii pe teritoriul a mai multor state.

Prevederile regulamentelor mentionate se aplica in cazul persoanelor care, de-a lungul carierei profesionale, desfasoara activitate pe teritoriul a doua sau mai multe state membre, denumite lucratori migranti.

Regulamentele mentionate prevad reguli prin intermediul carora se determina legislatia care este aplicabila lucratorilor respectivi la un moment dat in vederea evitarii ca acesti lucratori migranti sa fie supusi, in acelasi timp, mai multor legislatii de securitate sociala sau niciuneia dintre acestea, in acelasi timp.

In vederea aplicarii in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania a prevederilor acestor regulamente, Casa nationala de asigurari de sanatate a initiat un proiect de ordin pentru a facilita utilizarea formularelor in vederea atestarii legislatiei de securitate sociala aplicabile unui lucrator migrant.

Pentru atestarea legislatiei de securitate sociala aplicabile unui lucrator migrant, institutiile competente ale statelor membre emiteau, la nevoie, formularele E101 sau E102, in functie de perioada detasarii, pentru perioada desfasurarii de activitati simultane pe teritoriul mai multor state membre sau in functie de categoria de persoane despre care este vorba:
- formularul E101 – “Atestat cu privire la legislatia aplicabila”, in prezent inlocuit de formularul A1

In cazul Romaniei, institutia competenta este CNPAS. Acest formular este eliberat de catre institutia competenta din statul caruia lucratorul continua sa i se supuna.

Poate fi vorba despre:
- un lucrator detasat salariat; un lucrator angajat in munca pe teritoriul unui stat membru de catre o intreprindere pentru care lucreaza in mod obisnuit si detasat pe teritoriul unui alt stat membru de catre aceasta intreprindere pentru a desfasura o activitate acolo, pentru acea intreprindere continua sa fie supus legislatiei din primul stat membru, cu conditia ca durata anticipata a acelei activitati sa nu depaseasca douasprezece luni, iar el sa nu fie trimis sa inlocuiasca un alt lucrator care si-a incheiat perioada de detasare;
- un lucrator detasat nesalariat, pe o perioada de un an. Daca durata activitatii care urmeaza sa fie desfasurata se prelungeste peste durata prevazuta initial din cauza unor imprejurari neprevazute si depaseste douasprezece luni, legislatia primului stat continua sa fie aplicata pana la incheierea respectivei activitati, cu conditia ca autoritatea competenta din statul pe al carui teritoriu este detasat lucratorul sau organismul desemnat de acea autoritate sa-si fi dat acordul.

Formularul emis de o institutie competenta dintr-un stat membru atesta faptul ca, pe perioada inscrisa in formular, legislatia de securitate sociala aplicabila titularului acestuia este legislatia in vigoare pe care o aplica acea institutie.

In aceasta perioada, angajatorul lucratorului detasat achita contributiile sociale in statul de trimitere (statul in care a fost emis formularul), iar lucratorul respectiv justifica neplata acestor contributii in statul in care lucreaza temporar sau partial prin prezentarea, la solicitarea organelor de control din acel stat, a formularului mentionat.

Daca un salariat este trimis de catre angajator sa lucreze in alta tara, ramane asigurat in tara de origine, daca indeplineste conditiile care li se aplica lucratorilor detasati.

Aceasta inseamna ca poate lucra in tara in care este detasat pe o perioada de maxim 24 de luni, in numele angajatorului al carui sediu se afla in tara din care a venit.

In prezent, inainte de plecare, trebuie solicitat formularul A1 care atesta faptul ca este asigurat in tara din care este detasat. Angajatorul trebuie sa comunice situatia dumneavoastra institutiei de securitate sociala competente.

In acest fel se evita schimbarile frecvente ale situatiei salariatului de asigurat, in cazul in care trebuie sa lucreze in strainatate pe durate scurte de timp. Aceleasi prevederi li se aplica si lucratorilor independenti care, temporar, trebuie sa-si desfasoare activitatea in alta tara.

In 2011, angajatorul trebuie sa solicite formularul A1 inainte de inceperea perioadei dumneavoastra de detasare. Documentele portabile inlocuiesc fostele formulare E si sunt emise de institutiile de securitate sociala care raspund de asigurarea dumneavoastra.

Fiecare document se refera la o singura persoana (este posibil sa includa si membrii familiei) si cuprinde numele persoanei respective si alte elemente de identificare. Organismul de securitate sociala care a emis documentul trebuie sa-l semneze si sa-l stampileze corespunzator.

- formularul E102 – „Prelungirea detasarii sau activitatilor nesalariate” – acest formular nu mai este emis in prezent

Acest formular este intocmit atunci cand durata detasarii se prelungeste mai mult de peste un an, cu o noua perioada maxima de un an. Acest document este adresat de catre angajator sau de catre lucratorul nesalariat autoritatii competente din tara de detasare. Aceasta autoritate mentioneaza pe formular decizia cu privire la prelungire.

Prin fixarea unei limite maxime de detasare initiala de 24 de luni (fata de limita de 12 luni, stabilita conform vechilor regulamente) se elimina formularul E 102 nemaieliberandu-se; cele emise putand fi folosite pana la expirarea lor.

In conformitate cu prevederile celor doua regulamente, o persoana care are calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate dintr-un stat membru al Uniunii Europene poate beneficia de servicii medicale intr-un alt stat membru, pe baza urmatoarelor documente:

• pe baza cardului european de asigurari sociale de sanatate sau a certificatului provizoriu de inlocuire a cardului european de asigurari sociale de sanatate – servicii medicale care devin necesare in perioada sederii temporare in celalalt stat membru;

• pe baza formularelor emise
- E104 „Atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare, de munca sau de resedinta”;
- E106 „Atestat privind dreptul la prestatiile in natura ale asigurarii de boala – maternitate in cazul persoanelor care isi au resedinta intr-un alt stat decat statul competent”, inlocuit de S1;
- E109 „Atestat pentru inscrierea membrilor familiei persoanei asigurate si actualizarea listelor”, inlocuit de S1;
- E112 „Atestat privind mentinerea dreptului la prestatiile in curs pentru asigurarea de boala – maternitate”, inlocuit de S2 ;
- E107 „Cerere de atestat privind dreptul la prestatiile in natura”;
- E108 „Notificarea suspendarii sau suprimarii dreptului la prestatiile in natura ale asigurarii de boala – maternitate”;
- E115 „Cerere de prestatii in bani pentru incapacitate de munca”;
- E116, E117 „Acordarea de prestatii in bani in caz de maternitate si de incapacitate de munca”;
- E118 „ Notificarea nerecunoasterii sau a incheierii perioadei de incapacitate de munca”;
- E120 „ Atestat privind dreptul la prestatii in natura pentru solicitantii de pensie sau de renta si membrii familiei acestora”, inlocuit de S1;
- E121 „Atestat pentru inscrierea titularilor de pensie, a membrilor familiei acestora si actualizarea listelor”, inlocuit de S1;
- E125 „Document recapitulativ individual privind cheltuielile efective”;
- E126 „Stabilirea tarifelor in rambursarii prestatiilor in natura”;
- E127 „ Extras individual privind sumele forfetare lunare”.

Documentul portabil S1 va fi emis in locul formularelor europene E106, E109, E120 si E121.

Formularul E112 „Atestat privind mentinerea dreptului la prestatiile in curs pentru asigurarea de boala – maternitate”/ formularul S2 se adreseaza:
a) lucratorului salariat sau independent sau membrilor de familie ai acestuia care beneficiaza de prestatii de asigurare de sanatate, maternitate in statul competent si care solicita institutiei unde este asigurat, transferul resedintei lor temporar sau definitiv pe teritoriul altui stat membru.

Eliberarea formularului E112 pentru aceasta situatie poate fi refuzata numai daca se stabileste ca deplasarea persoanei respective ar prejudicia starea sanatatii sale sau acordarea tratamentului medical.

b) lucratorului salariat sau independent si membrilor de familie ai acestuia care sunt autorizati de catre institutia competenta sa se deplaseze intr-un alt stat membru cu scopul de a primi un tratament medical.

Eliberarea formularului E112 pentru aceasta situatie nu poate fi refuzata in cazul in care tratamentul respectiv se regaseste printre prestatiile acordate in baza legislatiei statului membru pe al carui teritoriu isi are resedinta persoana in cauza si caruia nu i se poate acorda un asemenea tratament in intervalul de timp necesar in mod normal pentru obtinerea tratamentului respectiv in statul membru de resedinta luand in considerare starea lui curenta de sanatate si evolutia probabila al bolii.

Daca institutia competenta este de acord, ea va elibera formularul E112 care va permite persoanei interesate sa beneficieze de prestatii de asigurari pentru asigurarea de boalamaternitate.
Persoana care doreste sa isi transfere resedinta intr-un alt stat membru pentru a primi ingrijiri medicale trebuie sa obtina in prealabil autorizarea in acest sens din partea institutiei la care este asigurat.

Prestatiile in natura sunt acordate, in numele institutiei competente, in virtutea regulii unicitatii legii aplicabile, de institutia noului loc de resedinta a persoanei in cauza, conform legislatiei pe care aceasta o aplica. Prestatiile astfel acordate fac obiectul unei rambursari pe baza de factura.

Formularul E112 se utilizeaza pentru:
− trimiterea la tratament, care nu poate fi refuzata in cazul in care tratamentul respectiv se regaseste printre prestatiile acordate in baza legislatiei statului membru pe al carui teritoriu isi are resedinta persoana in cauza si careia nu i se poate acorda tratament in intervalul de timp necesar in mod normal pentru obtinerea tratamentului respectiv in statul membru de resedinta, luand in considerare starea lui curenta de sanatate si evolutia probabila a bolii;
− sederea in afara statului competent/intoarcerea in sau transferul resedintei intr-un alt stat membru pe timpul bolii sau maternitatii.
Formularul portabil S2 va fi emis in locul formularului european E112.

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii

Data aparitiei: 22 Martie 2012
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Regulile Regulamentelor europene de securitate sociala Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]