Nu lipsesc experimentele: de exemplu, incepand cu septembrie 2015, Italia a adoptat o serie de sanctiuni intransigente indreptate cu deosebire impotriva muncii nedeclarate din sectorul agricol: aici se aplica sanctiuni penale si chiar confiscarea terenului agricol cultivat prin folosirea de lucratori nedeclarati.
La noi, se opteaza in general pentru strategii de control si sanctionare. Iar acum, potrivit proiectului de modificare a Codului muncii, au fost astfel propuse noi sanctiuni:
Fapta
- primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa,in ziua anterioara inceperii activitatii
- primirea la munca a unei persoane fara inregistrarea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii
- primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Sanctiune
amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata
Fapta
- primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial
Sanctiune
- amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare persoana identificata
Contravenientul va avea posibilitatea de a achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1) lit. e)-e3), inspectorul de munca facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal. Surprinzator, pentru celelalte amenzi contraventionale prevazute in Codul muncii, aceasta posibilitate nu exista.
In sfarsit, reamintim ca primirea la munca a mai mult de 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca - constituie infractiune, fiind sanctionata penal. Proiectul de modificare a Codului muncii nu rezolva aici o anume necorelare a sanctiunilor aplicabile: amenda contraventionala este de la 10.000 lei la 20.000 lei, in timp ce infractiunea de primire la munca a peste 5 persoane fara contract de munca se pedepseste cu o amenda penala intre 5.000 lei si 600.000 lei. Deci primirea la munca fara forme legale a 4 persoane ar putea fi sanctionata cu amenda de 10.000 de lei, iar primirea la munca a 5 persoane – cu amenda de 5.000 lei!
De altfel, si Curtea Constitutionala a fost sesizata in mod repetat cu privire la aceasta problema, dar s-a pronuntat in sensul ca inechitatea reglementarii criticate nu intra in sfera de competenta a Curtii, aceasta neputand modifica minimul amenzii contraventionale, asa cum a fost stabilit de legiuitor. Curtea a apreciat ca imprejurarea potrivit careia o amenda penala poate avea un cuantum mai mic decat amenda contraventionala nu conduce la concluzia neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii.