Aplicarea OUG 58 in cazul veniturilor obtiunute in baza unui contract de management

contributiiOUG 58impozitcodul fiscal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare:
O societate comerciala are incheiat contract de management cu o persoana fizica straina care are domiciliul in Romania si NIF (cod de identificare european).
In acest caz se aplica prevederile OUG 58/2010? Care sunt contributiile sociale care se platesc pentru un asfel de contract?

Raspuns:
In situatia in care, persoana care presteaza activitati de management (administratorul sau directorul societatii) are domiciliul in Romania, atunci aceasta persoana este tratata din punct de vedere al impozitului pe venit si al contributiilor sociale ca orice administrator/director de cetatenie romana care obtin venituri in aceasta calitate.
In baza art. 55 alin. (2) lit. d1 si j) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si remuneratiei obtinute de directori si de adminstratori.

Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale definesc veniturile de natura profesionala, ca fiind veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin. (1) pct. 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare.

Nu constituie venituri de natura profesionala:
a) veniturile din cedarea folosintei bunurilor;
b) veniturile din investitii;
c) veniturile din pensii;
d) veniturile din activitati agricole;
e) veniturile din premii si din jocuri de noroc;
f) veniturile din transferul proprietatilor imobiliare;
g) veniturile din alte surse, definite conform art. 78 alin. (1) lit. a)-d) si alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si veniturile realizate primite de persoanele fizice din vanzarea bunurilor in regim de consignatie.

De asemenea, persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cat si persoanelor care au calitatea de pensionari ai sistemului public de pensii nu le sunt aplicabile prevederile art. III din ordonanta de urgenta.

Asadar, prevederile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 se aplica oricarei activitati desfasurate in afara unei relatii de angajare cu exceptia celor mai sus prevazute.

Dupa cum se poate observa, veniturile asimilate salariilor nu sunt excluse din sfera de aplicare a art. III  din O.U.G. nr. 58/2010.

Drept urmare, daca activitatea administratorul/directorului nu este desfasurata ca urmare a unei relatii de angajare si daca administratorul/directorul nu are si calitatea de pensionar al sistemului public de pensii, veniturile obtinute sunt supuse prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si a Normei metodologice de aplicare a acesteia.

Din punct de vedere al contributiilor datorate, Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG nr.58/2010, aprobate prin HG nr.791/2010, fac urmatoarea distinctie:

- daca persoanele realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv, lunar, trimestrial sau semestrial, sau ocazional, precum si daca, pe langa veniturile de natura salariala, realizeaza si venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv, lunar, trimestrial sau semestrial, datoreaza contributiile individuale pentru aceste venituri de natura profesionala;

- persoanele care, pe langa veniturile de natura salariala, realizeaza si venituri de natura profesionala in mod ocazional nu datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura profesionala.

 Veniturile sunt repetitive daca sunt realizate:
- Lunar;
- Trimestrial;
- Semestrial.

Pe cale de consecinta vor fi considerate venituri realizate ocazional toate veniturile care nu indeplinesc criteriul de repetare, respectiv nu sunt realizate lunar, trimestrial sau semestrial.

Astfel, daca intr-un an o persoana  realizeaza un singur venit acesta are caracter ocazional.
 
Indemnizatia administratorul/directorului nu poate fi considerata venit ocazional, astfel ca, chiar daca obtine si venituri salariale, acesta va plati, in mod obligatoriu:

- contributia individuala pentru asigurari sociale de 10,5%;
- contributia individuala pentru asigurari sociale de sanatate de 5,5%;
- contributia individuala pentru somaj de 0,5%.

In ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor sociale de stat si la sistemul asigurarilor sociale pentru somaj, in cazul veniturilor cu caracter repetitiv, baza de calcul al contributiilor individuale pentru asigurarile sociale o constituie venitul net lunar realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

In cazul veniturilor realizate exclusiv  cu caracter ocazional, baza de calcul al contributiilor individuale pentru asigurarile sociale o constituie venitul net anual realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

Salariul mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat este de 1.836 lei x 5 salarii medii brute = 9.180 lei.

In cazul realizarii de venituri profesionale in mod ocazional pe langa venituri de natura salariala  nu se datoreaza cele doua contributii.

Declaratia de asigurare la sistemul de pensii si asigurari sociale si la sistemul asigurarilor pentru somaj se depune pana la data de 25 a lunii pentru luna anterioara in care s-au realizat veniturile la casa teritoriala de pensii.

Termenele de declarare a veniturilor constituie si termene de plata a contributiilor individuale.

In cazul modificarii cuantumului veniturilor, in termen de 14 zile lucratoare de la data modificarii, beneficiarul veniturilor are obligatia de a actualiza declaratia, prin depunerea unei noi declaratii, care sa ateste cuantumul veniturilor realizate pe fiecare sursa de venit.

In lunile in care nu  realizeaza venituri administratorul/directorul are obligatia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii si agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a acestora.

In ceea ce  priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate, Normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 58/2010, fac trimitere la modalitatea de declarare si de plata stabilita de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii si Ordinul nr. 617/2007. Dat fiind aceasta trimitere, nu exista modificari in ceea ce priveste modalitatea de declarare si de plata a contributiei la sistemul asigurarilor sociale de sanatate dupa intrarea in vigoare a OUG nr. 58/2010.

Astfel, contributia la asigurarile sociale de sanatate se datoreaza in baza prevederilor art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, potrivit carora, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit.

Administratorul/directorul datoreaza contributia individuala (5,5%) la asigurarile sociale de sanatate, indiferent daca realizeaza venituri si din alte surse si indiferent de nivelul acestor venituri.

Societatea comerciala la care isi desfasoara activitatea administratorul/directorul datoreaza contributia angajatorului (5,2%) intrucat veniturile respective sunt asimilate salariului din punctul de vedere al legislatiei fiscale si intra in fondul de salarii realizat, conform art. 258 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.

Obligatia virarii ambelor contributii revine societatii comerciale, care plateste indemnizatia administratorul/directorului, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006, prin mentionarea acestuia la categoria „CT” in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asigurari sociale de sanatate (anexa 2a).


de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contributiiOUG 58impozitcodul fiscal

Data aparitiei: 17 Septembrie 2010
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Aplicarea OUG 58 in cazul veniturilor obtiunute in baza unui contract de management Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]