Intrebare:
Cum poate fi angajat un asociat unic care este administrator si ce obligatii de plata are? (daca este posibila angajarea)
Raspuns:
In situatia asociatului unic caruia i-a fost incredintata administrarea societatii potrivit actului constitutiv, angjarea in baza unui contract individual de munca prezinta intr-adevar probleme, deoarece o persoana nu poate cumula calitatile de angajat si angajator – calitati care implica un raport de subordonare in conditiile art. 10 din Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Daca doriti sa fiti angajat pe propria firma, va trebui sa angajati in prealabil o alta persoana pe un post de conducere (ex. director general, director economic, etc. ), careia sa-i delegati prin fisa posului dreptul de a recruta si angaja personal salariat.
La randul sau, acest angajat poate incheia in calitate de angajator cu dvs. un contract individual de munca – si totodata va semna toate actele aditionale, statele de plata si orice alte documente din sfera relatiilor de munca.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
250 Modele Fise de Post
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
In privinta obligatilor de plata ale administratorului, daca acesta beneficiaza de o indemnizatie in baza mandatului comercial care i-a fost incredintat, va plati impozit (16%); CASS (6,5% si 7%) si contributia pentru concedii si indemnizatii de sanatate (0,75%), raportate la venitul realizat.
Daca administratorul cumuleaza aceasta calitate cu cea de salariat, pentru activitatea desfasurata in baza contractului individual de munca, va plati impozit, contributii sociale, comision ITM, putand beneficia dupa caz de deducerea personala stabilita de Legea nr. 571/2003 – Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.