"Esenta atributiilor sefului de departament este tocmai de a delega obiective, de a coordona – si mai putin de a executa. Esenta activitatii unui sef de departament este de strategie, iar esenta activitatii subordonatilor este de executie. Nu 100%, deoarece apar si intrepatrunderi, dar firul rosu este ca nu poti si sa centrezi si sa dai cu capul, cum spune o vorba larg raspandita mai ales printre manageri. Nu poti. Am observat aceasta la societatile unde am acordat consultanta: acolo unde managerul lucreaza tovaraseste cot la cot cu subordonatii, avand aceleasi sarcini cu ei (si se mai si mandreste cu asta), fie ajunge la astenie nervoasa, fie departamentul are randament scazut pentru ca structurii ii lipseste capul limpede, care trebuie sa fie managerul NEaglomerat de maruntisuri.", precizeaza Horatiu Sasu, pentru Manager.ro.
Intr-adevar, care este menirea sefului de departament? Ce trebuie acesta sa faca pentru ca succesul departamentului sa fie un aspect cat se poate de concret, cat se poate de usor realizat?
Sunt voci care spun ca un sef care da directive este unul pe care nu il vei respecta niciodata. Nu, atat timp cat suntem obisnuiti sa tragem la caruta cat timp toata lumea o face.
Si sunt voci care spun ca nu se poate sa dai cu capul si sa si centrezi. Adevarat ca este extenuant sa fii sef. Cine a zis ca va fi usor? Tocmai de aceea nu suntem sefi. Sefii muncesc mai mult decat toata lumea. De aici si benficiile de care se bucura : responsabilitate asumata, salarii mai mari, bonusuri samd.
Deci care este menirea sefului de departament? Executa si el sau doar migaleste viziunea? Adevarul este undeva la mijloc, mai mult ca sigur.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ce ne ramane de facut? Incotro? Cum procedam pentru a ne pastra claritatea in luarea deciziilor si in acelasi timp sa realizam imposibilul: sa aducem un departament pe plus si cand criza isi face de cap prin firmele noastre?
La final, cred ca solutia este ca toata lumea sa isi faca treaba, cat mai bine si cu incredere. Fiindca daca nu exista incredere, respect fata de angajati, respect fata de superiori, nimic nu este. Si uneori respectul se castiga cand subordonatii vad ca esti in aceeasi barca, cand vad ca tragi la aceeasi caruta pe care vrei sa o directionezi in mod avantajos. Dar sa nu crezi ca va fi usor fiindca te inseli.
Seful de departament are cea mai importanta responsabilitate, ca departamentului sa ii mearga bine si ca subordonatilor sa le fie bine. Fiindca daca lor le este bine, si lui ii va fi bine. Si invers trebuie sa privim situatia. Daca sefului de departament ii este bine, si subordonatilor le este bine.
Realizezi curand ca este un cerc ( deloc vicios :) ) in care te invarti. Si daca o singura za din tot lantul lipseste, cercul ramane deschis, lucrurile nu functioneaza sau exista foarte multe rateuri. Aici discutam despre un departament dezlanat, lipit de coordonare, unul care va functiona abia atunci cand toata lumea va fi la posturi, gata sa dea randament, respect si sprijin celui din fata. Pare simplu si de bun simt. Si pare ca aici trebuie sa te uiti prima data cand un departament merge prost. Si totusi, exista numerosi manageri care vor cauta scuze in criza economica, in ideile furate de concurenta, in n locuri, unul mai gresit ca altul.
Sa avem succes, curaj profesional si cariere stralucite!
Maria Nicutar