Notiunea de engagement – sau implicarea angajatilor motivati sa depuna eforturi discretionare suplimentare pentru firma – este un subiect relativ nou in managementul resurselor umane care, insa, devine unul dintre cei mai importanti diferentiatori ai zilelor noastre intre firmele aflate intr-o competitie continua pentru angajati performanti.
Engagement-ul este considerat factorul principal care sta la baza depasirii constante a tintelor propuse si a cresterilor spectaculoase de productivitate, in stransa si directa corelare cu inovatia si creativitatea, cu performante peste asteptari si rezultate de exceptie.
Definitiile variate date conceptului de engagement se datoreaza in primul rand apropierii notiunii de implicare a angajatilor de motivarea anga jatilor sau satisfactia angajatilor. Totusi, in ultimii 5 ani, o serie de studii au diferentiat trasaturile si rezultatele de multe ori diferite dintre angajatii satisfacuti sau motivati temporar de anumite beneficii si cei „implicati discretionar” sau „engaged employees”, care manifesta nu doar implicare suplimentara, fiind motivati mai ales de factori non-financiari, ci si pasiune si daruire catre slujba lor si firma, mai ales in perioade dificile si cu probleme.
De asemenea, studiile arata ca si retentia in cazul acestor angajati este de peste 85%, in timp ce 2/3 din angajatii care nu s-au declarat implicati parasesc firma intr-un interval de 1-3 ani.
Implicarea angajatilor este deci un concept mai amplu, care imbina de fapt si motivarea angajatilor, si satisfactia angajatilor, fara de care este greu de presupus ca un angajat ar arata implicare si daruire in rezolvarea problemelor firmei si obtinerea de rezultate peste asteptari.
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Definitia engagement-ului este strans legata de atitudinea angajatului fata de munca si comportamentul in cadrul companiei.
Cum stim totusi ca avem un angajat implicat?
Un angajat implicat (engaged) este angajatul care manifesta anumite trasaturi de comportament si atitudinale, precum:
- Nivel crescut de efort depus
- Persistenta in rezolvarea problemelor si sarcinilor dificile
- Depasirea asteptarilor managementului (cum ar fi investirea timpului propriu pentru dezvoltare personala)
- Sustinerea de recomandari pentru imbunatatiri ale activitatii
- Efectuarea de sarcini suplimentare, in afara rolului curent, la cererea echipei sau colegilor
- Adaptarea rapida la schimbari sau chiar sustinerea acestora.
Angajamentul si implicarea reprezinta de fapt aderenta angajatului la un set de valori si obiective ale companiei, la un mediu si o cultura organizationala si, nu de putine ori, la manager si echipa din care face parte.
Cand aceste comportamente sunt inradacinate si intarite prin trecerea timpului, s-a observat ca efectele benefice se extind si la alti coechipieri din firma, la clienti si chiar la persoanele din afara firmei, care percep o imagine foarte favorabila datorita pasiunii si daruirii cu care acesti angajati vorbesc despre locul lor de munca.
Desigur, pentru ca aceste lucruri sa se intample sunt necesare o serie de preconditii:
- organizatiile sa promoveze valori puternice si autentice;
- sa existe acea incredere in fair play intre management si subordonati, care apare cel mai frecvent prin puterea exemplului personal;
- sa se inchida mereu cercul performanta-recompensa- performanta, pentru a putea sustine comportamentele dezirabile si a avea mereu exemple pozitive;
- rezultatele de exceptie sa fie comunicate si apreciate public.
De remarcat ca simplul calificativ de angajat satisfacut nu garanteaza angajatorului si performanta, care de multe ori rezulta din comportamentele mentionate anterior, deoarece satisfactia la locul de munca poate fi asociata si cu acceptarea unei situatii de status quo si complacerea in pozitia actuala fara o dorinta de schimbare in mai bine.
Sursa: Ghid Complet pentru Managerul HR