Notiunea de engagement – sau implicarea angajatilor motivati sa depuna eforturi discretionare suplimentare pentru firma – este un subiect relativ nou in managementul resurselor umane care, insa, devine unul dintre cei mai importanti diferentiatori ai zilelor noastre intre firmele aflate intr-o competitie continua pentru angajati performanti.
Engagement-ul este considerat factorul principal care sta la baza depasirii constante a tintelor propuse si a cresterilor spectaculoase de productivitate, in stransa si directa corelare cu inovatia si creativitatea, cu performante peste asteptari si rezultate de exceptie.
Exista si o serie de factori pe care e bine sa-i cunoasteti si care pot influenta engagement-ul, cel putin dupa cum reiese din datele statistice:
– In general, gradul de implicare mediu in firme din diverse industrii este de 1/3 angajati implicati si 2/3 implicati mai putin sau neimplicati.
– Acest procent poate diferi destul de mult chiar si in cadrul aceleiasi companii, din cauza faptului ca un influentator de prima clasa este managementul de linie, sefii directi. Astfel putem avea o echipa extrem de motivata si cu toti membrii implicati, alaturi de echipe care au un grad mult mai mic de implicare din cauza stilului de management defectuos al liderului.
– Managementul tinde sa fie mult mai „angajat” si aliniat in atingerea obiectivelor firmei decat personalul de executie si este firesc, datorita comunicarii mult mai bune la nivelele superioare.
– Marimea firmei, studiile superioare si varsta intre 40 si 50 de ani sunt alti factori care influenteaza intr-o oarecare masura engagement-ul.
Astfel, corporatiile cu o puternica cultura organizationala tind sa aiba mai multi angajati motivati si implicati decat firmele mici, angajatii
cu studii superioare par a fi mai usor inrolati si motivati de sistemele de inalta per formanta in munca (desi exista si exceptii – angajatii
cu gradul cel mai mic de implicare se regasesc printre expertii din industria IT), iar varsta celor care s-au declarat statistic ca fiind
implicati este de sub 40 si peste 50, cei mai sceptici si deziluzionati angajati fiind cei cu varste intre 41 si 49 de ani.
Cel mai important factor de influenta este managerul direct si vom lista mai jos cateva dintre caracteristicile care pot face diferenta, generand angajati implicati sau nu:
Managerul „grijuliu”, caruia ii pasa si de problemele personale ale subordonatilor, a reiesit ca se afla pe locul 1 ca factor de influenta in echipele cu angajati implicati si dedicati.
Managerul care isi respecta colegii si creeaza un mediu de incredere reciproca este de asemenea de apreciat si genereaza in schimb comportamente pozitive discretionare din partea membrilor echipei.
Managementul care este capabil de automotivare si aliniere permanenta cu nevoile, obiectivele si prioritatile organizatiei are cele mai multe sanse sa transmita clar si la nivelele de mai jos aceste elemente necesare pentru o buna implicare a celorlalti angajati.
Engagement-ul sau implicarea proactiva a angajatilor genereaza insa o serie intreaga de rezultate care pot face diferenta din punctul de vedere al resurselor umane:
Stabilitatea pe post a acestor angajati
Loialitatea fata de firma
Atentie sporita fata de bunurile firmei si rezultatele asteptate sau cerute de organizatie, uneori chiar in lipsa stimulentelor financiare
Solutii de calitate la problemele aparute
Disponibilitatea la extra-efort atunci cand e nevoie de munca suplimentara neplanificata
Absenteism redus din randul acestora.
Sursa: Ghid practic de HR