Noi obligatii ale angajatorilor (II)

obligatii angajatoroug 53/2017cim 2017
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Potrivit art. 16 alin. (4) din Codul muncii, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2017,  publicata in Monitorul oficial nr. 644 din 7 august 2017, angajatorul are de acum obligatia de a pastra la locul de munca o copie a contractului individual de munca pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc. Amenda pentru incalcarea acestei dispozitii este de 10.000 lei (art. 260 alin. (1) lit. q din Codul muncii).

 
Este vorba asadar despre o sanctiune serioasa, desi fapta in sine este insuficient detaliata. Astfel, au aparut deja o serie de probleme, si numai practica inspectoratelor de munca va putea contura un raspuns.


Astfel, care este obligatia angajatorului in cazul salariatilor care au activitate de teren? Dar in cazul celor care nu au un loc de munca fix, ci mobil? Dar in cazul tele-salariatilor? Daca salariatul isi desfasoara activitatea prin deplasare la sediul clientilor, el va trebui sa aiba asupra sa o copie a contractului de munca? Aceasta ar insemna ca fapta se savarseste de catre salariat, nu de catre angajator, or angajatorul este cel sanctionat.

Daca activitatea unei echipe de lucru se desfasoara pe un santier sau punct de lucru secundar, cum vor fi tinute copiile de pe contractele de munca? La seful direct/responsabilul punctului de lucru? Trebuie observat ca acesta nu are obligatia de protectie a datelor personale, in plus chiar regula confidentialitatii salariilor poate fi afectata. Ar trebui procedat la anonimizarea copiilor de pe contractul de munca (cu stergerea CNP-ului, a salariului si altor date cu caracter confidential)?

Iar acestea nu sunt singurele probleme pe care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2017 le-a adus cu sine. Astfel, se prevede si obligatia angajatorului de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit a programului de lucru, si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta, ori de cate ori se solicita acest lucru.


Anterior, textul avea in vedere obligatia de a tine evidenta orelor de munca, fara insa a preciza ca este vorba despre orele de munca prestate zilnic. Modificarea urmareste sa faca posibila monitorizarea cat mai clara a timpului zilnic de munca, indeosebi al salariatilor cu fractiune de norma (care nu pot presta ore suplimentare). Totusi, ea genereaza numeroase dificultati practice. Fireste, s-ar putea stabili un mod electronic de evidenta a orelor de lucru, spre exemplu utilizandu-se cartele de acces, cu ajutorul carora sa fie monitorizata ora de incepere si ora de sfarsit a activitatii. Dar pentru angajatorii care nu au posibilitatea de a introduce aceste cartele de acces, norma ar putea insemna reintoarcerea la vetusta “condica de prezenta”.

Toate aceste probleme sunt solutionate in prezent in mod neunitar. Deocamdata, putem spune ca aceste prevederi vin in intampinarea actiunilor de control ale inspectorilor de munca, fara a lua indeajuns considerare modul concret in care se presteaza munca sau si tendinta naturala de flexibilizare a relatiei de munca, intalnita pe plan european.  


NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Raluca Dimitriu


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
obligatii angajatoroug 53/2017cim 2017

Data aparitiei: 27 Septembrie 2017
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Noi obligatii ale angajatorilor (II) Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]