Potrivit art. 163 din Codul muncii, salariul este confidential, angajatorul avand obligatia de a lua masurile necesare pentru asigurarea confidentialitatii.
Totusi, Codul muncii prevede ca, in scopul promovarii intereselor si apararii drepturilor salariatilor, confidentialitatea salariilor nu poate fi opusa sindicatelor sau, dupa caz, reprezentantilor salariatilor, in stricta legatura cu interesele acestora si in relatia lor directa cu angajatorul.
SFATUL NOSTRU
Recomandam ca aceste informatii sa fie comunicate daca cererea este motivata temeinic si numai dupa semnarea de catre reprezentantii sindicatului a unei clauze de confidentialitate a acestor informatii.
In ceea ce priveste negocierea contractului colectiv de munca, art. 130 din Legea dialogului social prevede ca, la prima sedinta de negociere se stabilesc informatiile publice si cu caracter confidential pe care angajatorul le va pune la dispozitia delegatilor sindicali sau ai reprezentantilor angajatilor, conform legii, si data pana la care urmeaza a indeplini aceasta obligatie.
Astfel, la prima sedinta de negociere vor fi stabilite care dintre informatiile pe care angajatorul le va pune la dispozitia delegatilor sindicali au caracter public si care au caracter confidential.
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
40 Modele de Regulament Intern
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Portal Codul Muncii
Legea dialogului social stabileste ca regimul informatiilor confidentiale puse la dispozitie de angajator este cel stabilit prin Legea nr. 467/2006 privind cadrul general de informare si consultare a angajatilor.
Potrivit art. 7 din acest act normativ, reprezentantilor angajatilor, precum si expertilor care ii asista pe parcursul derularii oricaror proceduri de consultare sau negociere colectiva le este interzis sa divulge angajatilor sau tertilor orice informatii care, in interesul legitim al intreprinderii, le-au fost furnizate in mod expres cu titlu confidential.
Aceasta obligatie continua sa se aplice reprezentantilor sau expertilor si dupa expirarea mandatului lor. Tipul de informatii supus regimului de confidentialitate este convenit de parti in acordurile colective sau in alta forma agreata de parteneri si face obiectul unui contract de confidentialitate. Angajatorul nu este obligat sa comunice informatii sau sa intreprinda consultari, daca acestea sunt de natura sa dauneze grav functionarii intreprinderii sau sa-i prejudicieze interesele. Decizia de a nu comunica aceste informatii sau de a nu intreprinde consultari trebuie motivata fata de reprezentantii angajatilor.
In conditiile in care reprezentantii angajatilor nu considera justificata decizia angajatorului de a invoca confidentialitatea informatiilor sau de a nu furniza informatiile relevante ori de a nu initia consultari, acestia se pot adresa instantelor judecatoresti de drept comun competente.